Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Alfa Romeo goes premium and electric: nieuwe sedan in 2027 gericht op Amerikaanse en Aziatische markt

Uitgegeven door Peter Vader • 24 augustus 2022 12:01 • Print artikel

Alfa Romeo zal in 2027 een nieuwe grote elektrische sedan introduceren, zo heeft CEO Jean-Philippe Imparato bevestigd. Hiermee zet hij zijn strategie voort om de komende vijf jaar elk jaar een nieuwe auto uit te brengen. “De rivaal van de BMW 5 Serie wordt een model dat wereldwijd verkocht gaat worden (dus ook in Europa, red.), maar zal vanwege zijn afmetingen vooral op de VS en China gericht zijn. Ondanks dat de vraag naar grote SUV's de afgelopen jaren sterk is gestegen”, aldus Jean-Philippe Imparato, CEO van Alfa Romeo.

Alfa_Romeo_saloon_autocar_renderBron: Autocar

Sedans en sportiviteit
“Als we weten dat het DNA van Alfa Romeo-sedans ‘sportiviteit’ is, dan zal het antwoord waarschijnlijk geen SUV zijn. Ik wil sportiviteit voor de 21e eeuw opnieuw uitvinden door een hoog rijbereik en een hoog prestatieniveau te bieden en tegelijkertijd de klant te beschermen op het gebied van ruimte, maar zonder de aerodynamica te vernietigen, wat een belangrijke drijfveer is voor onze toekomstige ontwikkeling. Op een bepaald moment zullen we het concept moeten ontwikkelen van wat een SUV in 2027 is. Maar voor mij betekent de Aero een sedan die aansluit bij het DNA van Alfa Romeo."

Premium en wereldwijd
Over het creëren van een auto met de Amerikaanse markt in gedachten, zei Imparato: “Ik hecht er veel waarde aan dat we auto's verkopen in Amerika, China en Azië. Als ik consistent wil zijn in premium en we wereldwijd gaan, dan moet ik aanwezig zijn in het premium E-segment.”
Hoewel Imparato heeft gezegd dat de met BMW 3 Serie wedijverende Alfa Romeo Giulia, de enige bestaande sedan van de Italiaanse onderneming, zal voortleven, zal dit nieuwe model groter zijn in plaats van een directe vervanging, gezien de vraag in de VS naar aanzienlijk grotere auto's dan die verkocht worden in Europa. In de nabije toekomst van het merk zal de cruciale plug-in hybride variant van de Alfa Romeo Tonale in november arriveren, en een kleine elektrische SUV zal in 2024 arriveren, een ander model dat cruciaal is voor volumeverkopen.

Alfa_Romeo_CEO_Imperato-alfa-romeo-tonale-reveal-2022-bron-AutocarAlfa Romeo CEO Jean-Philippe Imparato (Bron foto: Autocar)

Goede winstgevendheid
Sprekend over het succes van Alfa Romeo toen Stellantis zijn halfjaarresultaten aankondigde, bevestigde Imparato dat het Italiaanse bedrijf in de eerste helft van dit jaar dezelfde winst had gemaakt als het hele vorig jaar, waarmee het goed van pas kwam om zijn waarde te bewijzen binnen de Stellantis-groep. "De verkoop van Giulia en Stelvio is gestegen, wat belangrijk voor mij is", zegt Imparato. “Dit is een test van onze veerkracht in een wankele markt met zoveel tegenwind. Dat is voordat we de Tonale lanceerden. Nu hebben we de Tonale en worden we geconfronteerd met nieuwe marktomstandigheden. We zullen de komende zes maanden zien of we veerkrachtig zijn in onze prestaties.

Premiummerk van Stellantis
“Ik wil het wereldwijde premiummerk van Stellantis zijn. Als ik op dit niveau wil zijn, moet ik op winst per eenheid concurrerend zijn ten opzichte van de markt en rond mijn collega's. Zo word ik geloofwaardig en krijg ik de investering van Carlos (Tavares, CEO van Stellantis, red.) om mijn productlijn te voeden tot 2030 en de jaren daarna”, aldus een optimistisch gestemde Imparato in een artikel van Autocar.

Alfa_Romeo_logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS