Formule 1

Formule 1: 2015 Renaultmotor draait op testbank, goed gekeken naar Mercedes?

Uitgegeven door Casper Bekking • 23 juli 2014 06:52

Het is in de eerste tien F1-races van dit jaar wel duidelijk geworden welke fabrikant de beste V6 Turbomotor heeft gebouwd. Iedere fabrikant doet zijn uiterste best Mercedes bij te halen, het zal alleen erg lastig worden om dat dit jaar nog te bewerkstelligen. Voor volgend jaar mogen de fabrikanten echter een groot deel van hun motor gaan veranderen.



Renault had in het begin van het seizoen de grootste problemen met de nieuwe V6 turbo, en kijkt daarom logischerwijs naar veranderingen die tot verbetering kunnen leiden. Hoewel Renault zegt dat er geen grote veranderingen gaan komen, kijken ze wel degelijk naar welke slimme oplossingen de concurrenten hebben en wat dan misschien van pas kan komen bij hun eigen motor. Zo heeft Mercedes de twee turbo's van elkaar gescheiden, de luchtcompressor en de turbine zitten daarbij op verschillende kanten van de motor. Dit zou de turbo-lag verminderen, wat helpt bij efficiëntie en ook een gunstig effect heeft op het aerodynamisch pakket van de auto. Door deze voordelen neemt Renault dit systeem op de korrel voor 2015.

Remi Taffin, Renaults hoofd track operations, zegt zelf dat er geen drastische veranderingen gaan plaatsvinden voor de motor van 2015. De Franse fabrikant heeft afgelopen week voor het eerst de 2015-motor op de band gezet, hij was redelijk tevreden over de wijzigingen en gaf aan dat er een duidelijke verbetering is voor 2015. Die verbetering is ook zeker nodig als Renault hun eerste turbokampioenschap in het nieuwe tijdperk willen gaan behalen. Gevraagd naar het split turbo concept van Mercedes zei Taffin: "We kijken zeer zeker naar verschillende oplossingen. We overwegen alle mogelijkheden. Als ik nu het antwoord al zou weten, zou dat fout zijn want ik zou dat nu nog niet moeten weten. De motor wordt nu ontwikkeld."

Tekst: Robertjan Vos van Zalingen

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS