Williams Martini Racing: "Zo werden we de snelste pit crew in de Formule 1"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 december 2016 19:35
In de afgelopen drie jaar heeft het Williams Martini Racing Team meer dan een seconde van hun snelste pitstoptijd weten te schaven. Dat resulteerde in een waanzinnige snelste tijd van 1,92 seconden in 2016.
<
Hoe wist het team die tijd zo drastisch omlaag te brengen? Het begon door het recentelijk inhuren van menselijkgedragspecialiste Gemma Fisher. Haar inzicht werd gecombineerd met nieuwe biometrische technologie van Avanade. Een gezamenlijke onderneming tussen Microsoft en Accenture, waar Williams F1 zich in 2014 bij aansloot. Volgens Claire Williams, de assistent- teambazin en commercieel directrice van de renstal, vormden de afgelopen achttien maanden een sleutelmoment. "Williams investeerde in nieuwe technologie en dat helpt ons om aan de top te blijven van de autosport en van de geavanceerde techniek", aldus Williams.
Het meerjarige sponsor- en partnerschap betekende voor de Britse equipe dat ze meer informatie kon ontvangen over hoe haar pitcrew presteerde tijdens die cruciale seconden van de pitstop. In het begin werden 4 teamleden van de 22-koppige bemanning uitgerust met een bio-harnas om zo hun hartslag, temperatuur en ademhaling te volgen.
De data werden verzameld en verzonden naar een door Microsoft bestuurde cloud (Azure), daarna verzonden door Microsofts business analytics tools naar het Biometrische analytische dashboard van Avanade. In het kort: Williams F1 kon nu beter de teamleden analyseren voor wat betreft hun lichamelijke conditie, welke hartslag ideaal was tijdens een pitstop en wat tijdens een pitstop het meeste stress veroorzaakte.
"We konden zien dat wanneer we goede pitstops hadden de data overeenkomstig waren, als we langzame pitstops hadden dan zag je overal pieken in de data", aldus Graeme Hackland, hoofd-IT van Williams tegenover Alphr.com. Samen met een fysiologisch onderzoek gebruikten Fisher en Hackland ook videoanalyse: drie camera's om de pitstop te analyseren. Hackland zegt dat al snel alles en iedereen gemonitord werd. Van de auto en de fabrikant tot de ontwerpers en ja, ook de pit crew.
"We hebben driehonderd sensoren op de auto, duizend kanalen aan data en tot dit jaar nul monitoring op personen. En zij zijn toch voor vijftig procent verantwoordelijk voor je prestatie. Ik zie dit de komende jaren alleen maar toenemen."
Ondanks het gebruik van video-opnames en biometrie wil Williams nog meer draagbare technologie en GPS-sensoren gebruiken. Hackland: "We zijn aan het kijken of we ook GPS op mensen kunnen gebruiken. Iedereen die bij de pitstop betrokken is, alle 22. Wat we willen bereiken, is dat iedereen in de pit crew weet dat ze zich kunnen aanpassen, nog voor de auto is gestopt, gebaseerd op die GPS." / Door Mitchell Koolen
Niet vergeten deze keer? Lot voor de Oudejaarstrekking van de Staatsloterij!
Hoe wist het team die tijd zo drastisch omlaag te brengen? Het begon door het recentelijk inhuren van menselijkgedragspecialiste Gemma Fisher. Haar inzicht werd gecombineerd met nieuwe biometrische technologie van Avanade. Een gezamenlijke onderneming tussen Microsoft en Accenture, waar Williams F1 zich in 2014 bij aansloot. Volgens Claire Williams, de assistent- teambazin en commercieel directrice van de renstal, vormden de afgelopen achttien maanden een sleutelmoment. "Williams investeerde in nieuwe technologie en dat helpt ons om aan de top te blijven van de autosport en van de geavanceerde techniek", aldus Williams.
Het meerjarige sponsor- en partnerschap betekende voor de Britse equipe dat ze meer informatie kon ontvangen over hoe haar pitcrew presteerde tijdens die cruciale seconden van de pitstop. In het begin werden 4 teamleden van de 22-koppige bemanning uitgerust met een bio-harnas om zo hun hartslag, temperatuur en ademhaling te volgen.
De data werden verzameld en verzonden naar een door Microsoft bestuurde cloud (Azure), daarna verzonden door Microsofts business analytics tools naar het Biometrische analytische dashboard van Avanade. In het kort: Williams F1 kon nu beter de teamleden analyseren voor wat betreft hun lichamelijke conditie, welke hartslag ideaal was tijdens een pitstop en wat tijdens een pitstop het meeste stress veroorzaakte.
"We konden zien dat wanneer we goede pitstops hadden de data overeenkomstig waren, als we langzame pitstops hadden dan zag je overal pieken in de data", aldus Graeme Hackland, hoofd-IT van Williams tegenover Alphr.com. Samen met een fysiologisch onderzoek gebruikten Fisher en Hackland ook videoanalyse: drie camera's om de pitstop te analyseren. Hackland zegt dat al snel alles en iedereen gemonitord werd. Van de auto en de fabrikant tot de ontwerpers en ja, ook de pit crew.
"We hebben driehonderd sensoren op de auto, duizend kanalen aan data en tot dit jaar nul monitoring op personen. En zij zijn toch voor vijftig procent verantwoordelijk voor je prestatie. Ik zie dit de komende jaren alleen maar toenemen."
Ondanks het gebruik van video-opnames en biometrie wil Williams nog meer draagbare technologie en GPS-sensoren gebruiken. Hackland: "We zijn aan het kijken of we ook GPS op mensen kunnen gebruiken. Iedereen die bij de pitstop betrokken is, alle 22. Wat we willen bereiken, is dat iedereen in de pit crew weet dat ze zich kunnen aanpassen, nog voor de auto is gestopt, gebaseerd op die GPS." / Door Mitchell Koolen
Niet vergeten deze keer? Lot voor de Oudejaarstrekking van de Staatsloterij!
- 26-04Škoda Vision concept car schittert in populaire racegame Gran Turismo 7
- 26-04Oud-wereldkampioen waarschuwt Lewis Hamilton voor ‘politieke spelletjes’ bij ‘chaotisch’ Ferrari
- 26-04Max Verstappen over ‘onverslaanbaar’ zijn: “Lastig in te schatten wanneer iemand me kan verslaan”
- 26-04Stefano Domenicali haalt uit naar zeurende coureurs: “Als je niet in de Formule 1 wil rijden…”
- 26-04Nico Rosberg: "Lewis Hamilton wil de twee meest legendarische teams vertegenwoordigen"
- 26-04Red Bull ontkent vertrek Adrian Newey: "Niet vernomen dat hij vertrekt"
- 26-04Lando Norris deelt ambitieuze plannen: “Tegen het einde van het seizoen vechten tegen Red Bull”
- 26-04BREAKING: Nico Hulkenberg eerste fabriekscoureur Audi, volgend jaar al naar Sauber
- 26-04Visa Cash App RB kondigt samenwerking aan met HUGO Eyewear
- 26-04Formule 1 bespreekt nieuw puntensysteem en pre-season test 2025
- 26-04F1-stoelendans - ‘Nico Hulkenberg moet alleen nog handtekening zetten onder Audi-contract’
- 26-04Christian Horner koestert succes Max Verstappen: “Duurt niet voor eeuwig”
- 26-04Kees van de Grint houdt zich niet in: "Ik heb vaak gezegd dat ik niet begrijp waarom hij nog steeds rijdt"
- 25-04Tweede Deep Dive-video EA SPORTS™ F1® 24 focust zich op vernieuwde carrièremodus
- 25-04Fernando Alonso licht tipje van de sluier op over Aston Martin-dynamiek met 'heel project rond Lance Stroll'
- 25-04'Adrian Newey gaat stoppen bij Red Bull, hij is ongelukkig met de machtsstrijd binnen Red Bull'
- 25-04Ted Kravitz neemt 'dezelfde Christian Horner' op de korrel over laatste opmerkingen over Sergio Pérez
- 25-04Mercedes biedt excuses aan aan Lewis Hamilton na forceren rampzalige 'zeer onkarakteristieke fout'
- 25-04Beeld uit Red Bull-garage duikt op met nieuw gebruik voor trofeeën Grand Prix van China
- 25-04'Lawrence Stroll moet Lance Stroll vervangen door Carlos Sainz'
- 25-04Lando Norris over Max Verstappen-dominantie: "Als Max er niet was geweest en je had twee Sergio Pérez's"
- 25-04Ferdinand Habsburg in Spa terug in de Alpine? "We verwachten deze week..."
- 25-04Profiteren als de topvijf Formule 1-teams het af laten weten: "Normaal redden we het niet"