Formule 1

McLaren houdt grote haaienvin op motorkap op F1-auto's van 2018 tegen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 11 november 2017 18:49

SAO PAULO - Formule 1-teams zullen worden geconfronteerd met een fikse hoofdpijn bij het ontwerpen van hun auto voor 2018 nu McLaren een voorstel om de vin op de motorkap te behouden heeft afgewezen. Eén van de onderwerpen die in de F1 Strategiegroep van deze week werd besproken, was een wijziging van de regelgeving om de grote vin te behouden, waarop de autonummers groot kunnen worden weergegeven.

Eric Boullier McLaren Grand Prix Brazilië


Maar hoewel uitgebreid werk is verzet om een aantal nieuwe regels te maken en dat teams al aan hun concept voor 2018 werken, heeft McLaren tegen het behoud van de grote haaienvin gestemd en wil in plaats daarvan een kleinere versie. Nu er unanieme steun nodig is voor een verandering, worden er stappen gezet om een compromis te vinden.

De beslissing betekent dat teams nu potentiële moeilijkheden ondervinden bij het afronden van de ontwerpen voor sommige van hun aerodynamische eigenschappen voor de achtervleugel. Het zou een grote impact kunnen hebben op de teams die al veel ontwikkelingswerk hebben gestoken in het oorspronkelijke idee van de grotere haaienvin.

McLaren wil een kleinere vin omdat het van mening is dat de huidige achtervleugels niet zichtbaar genoeg zijn. Race-directeur van McLaren Eric Boullier suggereerde verder dat zijn team de voorkeur geeft aan een kleinere vin omdat het beter past bij hun concept voor 2018. "Misschien hebben we een manier gevonden waarmee de motorkap beter werkt", zei hij. "Maar we spelen geen spelletjes. Iedereen ontwikkelt zijn eigen auto, dus als gevraagd wordt om iets dat tegen onze belangen indruist, dan ga ik daar niet voor. Maar we hebben al een geldig reglement voor volgend jaar, dus als er geen unanimiteit is over eventuele veranderingen, dan is er geen reden om die door te voeren."

Force India COO Otmar Szafnauer uitte frustraties over het feit dat zijn team in zo'n laat stadium met onzekerheid wordt geconfronteerd over het ontwerp voor 2018 en stelde McLarens argument ter discussie. "We moeten binnenkort een motorkap maken, het zou leuk zijn om de regels daarvoor te kennen", zei hij. "Ik dacht dat we het allemaal met elkaar eens waren. McLaren wilde de achtervleugel zichtbaarder maken, maar dat dat nu niet het geval is, komt niet alleen doordat hij zo laag zit. Daardoor kun je de sponsor niet zien. Meer nog dan vanwege de vin. De vin blokkeert het zicht erop vanuit bepaalde hoeken, maar niet van het vooraanzicht - dan is de vin niet te zien. Een kleinere vin betekent voor ons een vrij groot verlies van oppervlak voor de weergave van sponsorlogo's."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS