Autosport Internationaal Toerwagens • WTCR

Langverwachte podiumplaats voor Tom Coronel: "Prachtig!"

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 31 augustus 2008 19:02

BRANDS HATCH - De langverwachte podiumplaats voor Tom Coronel in het FIA-WTCC is een feit. Met zijn door Sunred geprepareerde SEAT Team Holland Leon TFSi bekroonde de Nederlander een sterk weekend op het circuit in het Duitse Oschersleben met een tweede plaats. De eerste race eindigde hij als zevende, na een voor hem bewogen training. Tom Coronel realiseerde immers zowel in de vrije als de officiële trainingen klasseringen binnen de topvijf. Hij stond zelfs als vierde in het kwalificatieresultaat.

Op het moment dat hij wilde wegrijden na een steekproefcontrole van de officials, wilde de auto niet aanslaan op de accustroom en aanvankelijk werd hij om die reden naar de laatste plaats van de startgrid verwezen. Protest bracht enige nuancering in deze zware straf en zette hem vijf plaatsen terug. Zo werd de vierde startplek een negende en vormde daarmee een veel betere uitgangspositie voor de beide races. Op basis van de nu behaalde resultaten bezet Tom Coronel de veertiende plaats in het kampioenschap met een totaal van 24 punten.

Tom Coronel blij met podiumplaats


Lachend en opgelucht vertelt Coronel: "De auto was super. Ze hadden de motor op meerdere punten verbeterd, de luchtinlaat gewijzigd en zo nog wat kleine dingen veranderd die hem net wat sneller maakten. Ik wist dat als het moest gebeuren het hier moesten en het was dan ook een grote teleurstelling toen dat er in de eerste vrije training niet uitkwam. Ondanks de verwachtingen deed de motor het nog niet optimaal. Het leek wel of er een schakelaar in zat die aan en uit ging. Iets dat in de tussenliggende tijd door de Sunred technici werd verholpen, waardoor het in de tweede sessie een stuk beter ging. Ik kon de auto optimaal benutten en kwam als derde uit die strijd.

"In mijn eerste ´outing´ van de kwalificatie ging ik nog een keer in de rondte, maar daarna kwam ik langs de pits en zag op mijn bord een P3 staan. Een derde plaats, die later een vierde zou worden, maar nog steeds erg goed. Tijdens die training moest ik ook een keer naar de technische controle voor een weging en een vaststelling van de wagenhoogte. Na afloop duwen ze je dan van de weegschalen en moet je op eigen kracht uit die zone rijden. Dat lukte niet direct en ik werd dus weggeduwd. Later hoorden we dat mijn snelste rondetijd om die reden werd afgenomen, waardoor ik terugviel naar een laatste startplaats, omdat ik mijn banden had gespaard en dus weinig andere snelle ronden had gereden. Later bleek dat dit een andere rijder ook al eens was overkomen en werd toen vijf plaatsen teruggezet. Ik kreeg uiteindelijk ook die straf en startte dus als negende. In de beginfase zat ik tussen de SEAT Leon-diesels van de fabriek en werd geacht die te respecteren. Dat verklaarde mijn elfde positie in het begin. Later maakten enkele van die rijders fouten, waardoor ik naar een zevende plaats klom en daarmee een prima positie voor de tweede race had. Nu is bekend dat wij met een staande start slecht wegkomen en ik was dan ook blij dat ik in de eerste meters nog een tikje meekreeg en daarmee vooraan bleef rijden. Bij andere klassen had ik gezien hoe je het beste door die eerste bocht kon komen en dat bleek ook goed te werken. In de tweede en derde bocht zag ik dat ik de nodige voorsprong op de rest had. Ik hield de druk op (de aan de leiding rijdende-red.) Porteiro hoog, maar kwam er niet voorbij, hoewel ik sneller was. Dus denk je dan aan de tweede plek en neem je die beker mee naar huis. Het is mijn beste resultaat ooit in deze klasse, dus dat is prachtig!"

Lees HIER het bericht over Tim en Tom in de zandbak van Tunesië, tijdens een testsessie als voorbereiding op Dakar Rally 2009.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS