Stan Pex leider na een bewogen eerste avond van de Rocar-Tech Twente Rally
Uitgegeven door Bas Kaligis • 26 oktober 2025 05:20
Regen en herfstweer zorgde voor erg moeilijke omstandigheden tijdens de eerste avond van de Rocar-Tech Twente Rally. Een aantal teams werden verrast op het natte en gladde asfalt. Vooraan domineerde Stan Pex op de dag van zijn 27ste verjaardag de wedstrijd met zijn Skoda Fabia RS. In de kartsport was Stan Pex al een regenspecialist. Na 4 snelste tijden op de 5 verreden proeven, heeft hij 8"1 voorsprong op Yannick Vrielink.

"Ik heb mezelf een heel mooi verjaardagscadeau gegeven," lachte Stan na de openingsavond. "Ik had nog niet veel ervaring in de regen in een rallywagen, maar de grip bleek in de eerste ronde goed mee te vallen. Ik moet niet te hard pushen, want ik wil vooral finishen om de derde plaats in het kampioenschap veilig te stellen, maar natuurlijk doe ik ook graag mee voor de overwinning. Vanavond ging het in elk geval uitstekend. Op de laatste proef heb ik nog wat gepusht en waren we weer sneller dan Yannick en Kevin van Deijne."
Yannick Vrielink volgt op de tweede plaats op 8"1 bij zijn debuut met de Citroën C3 Rally2 van Hans Weijs Motorsport. "Dit is onze kennismaking met de Citroën en ik ben aangenaam verrast door de power van de motor. Het is duidelijk een flinke stap vooruit in vergelijking met de Fiesta van 2 jaar geleden en de Skoda van dit seizoen. Dit is alvast een mooie test voor volgend jaar. We gaan morgen nog aanvallen, want we zijn gekomen om te winnen."
Kevin van Deijne volgt op 41"4 in zijn Skoda Fabia RS, na problemen in de eerste ronde. "Op de eerste proef kreeg ik de auto niet gestopt. We zijn aan hoge snelheid rechtdoor gegaan. Na 3 proeven vonden we een oplossing en konden we beginnen aanvallen."
Hoewel de ervaren Zweed met occasie regenbanden van start ging, kon hij zijn Hyundai in het donker naar de vierde plaats sturen. Een resultaat waarmee hij zijn 4de plaats in het kampioenschap veilig zou stellen. Merkgenoot Martin van Iersel verloor in de eerste ronde heel wat tijd door een probleem met het schakelsysteem, waardoor hij moest ontkoppelen.
Aanvankelijk was er heel wat commotie over een twintigtal tijdstraffen die werden uitgereikt wegens het niet voldoende afremmen in de virtuele chicane, maar die werd uiteindelijk geannuleerd. Willem Wouter Overbeek is voorlopig de snelste niet-Rally2-rijder op de vijfde plaats. De NRK-kampioen wil zijn knap seizoen bekronen met een topresultaat. "We proberen zo dicht mogelijk bij de Rally2's te blijven. Vanavond wilde ik vooral overleven, om morgen op de proef van Zeldam, waar ik opgegroeid ben, voluit aan te vallen," lachte de Clio-rijder, die een mooie duel uitvecht met Jeroen Klein Kromhof, die meteen in het goede ritme zat. "Op de eerste proef had ik al meteen een warm momentje. Ik was te enthousiast en moest een tandje terug, anders kwam het niet goed," aldus Klein Kromhof.
Dries Bosch, nog een lokale specialist, rijdt voor de eerste keer met een 4x4, meer bepaald een Toyota Yaris GR. Hij volgt knap in het spoor van Klein Kromhof.
Nick Den Braber beleeft een topavond in Twente
Regen, veel afgevallen bladeren onder de bomen en glad asfalt, het blijken ideale omstandigheden voor een 4x4. Nick Den Braber ging als favoriet van start in de Historic Twente Rally en hij maakte die favorietenrol waar na een sterke openingsavond.
"De auto doet het perfect, al hadden we een heel warm moment op proef 5, waar we op koude banden aan hoge snelheid van de baan schoven. Gelukkig zonder schade. Blijkbaar hebben ook Antoine Biesheuvel en Antoine Van Ballegooijen op exact dezelfde plaats ook een schuiver gemaakt. Het blijft opletten, maar voorlopig loopt het prima," aldus leider Den Braber, die met 15"6 voorsprong op Antoine Van Ballegooijen de eerste avond afsluit.
Van Ballegooijen geniet van de moeilijke omstandigheden. "Natuurlijk hebben we een nadeel ten opzichte van de Subaru, maar glijden en driften met de Ford Sierra, daar hou ik wel van," vertelde Antoine. Kampioen Antoine Biesheuvel verloor op de eerste proef meteen 22" met zijn BMW M3 E30. "De versnellingsbak sprong uit de versnelling en dan krijg je die moeilijk weer ingeschakeld. Ik moest echt stoppen om terug naar eerste te schakelen en weer verder te rijden. Helaas net voor de virtuele chicane, waar ik weer moest vertragen. Daarna gebruikte ik mijn geluk op in de tweede ronde op proef 5. Na lang wachten voor de start, waren de banden afgekoeld. Na een paar bochten gingen we aan hoge snelheid van de baan. Gelukkig kon ik net de bomen ontwijken en eindigden we in een weiland," lachte Biesheuvel, derde op 47"6.
Martijn Beuze staat met zijn Ford Escort op een knappe vierde plaats, voor Henk-Peter Meilink, die in de tweede ronde kon oprukken na een foutje in de eerste ronde, waarbij hij een rempunt miste met zijn Audi Quattro.
Pepijn ten Broeke is 6de met zijn Subaru, voor de twee snelle Volvo's van Duco Hoekstra en Thom de Jong, die in het donker wat tijd liet liggen.




