SPECIAL - Ferrari coureur Fucco: "We zijn weer terug in Spa, een circuit dat deel uitmaakt van de legende van..."
Uitgegeven door Peter Vader • 8 mei 2025 12:00
MARANELLO - Het circuit van Spa is komend weekend gastheer van de derde ronde van het FIA World Endurance Championship 2025, waaraan de twee 499P's van het officiële Ferrari-team AF Corse en de auto met nummer 83 van het privéteam AF Corse aan de start verschijnen. Na de positieve ronden in Qatar en Italië staat Ferrari op de eerste plaats in het constructeurskampioenschap met 92 punten. In het coureursklassement staat de bemanning van de 499P met nummer 51, bestaande uit Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi, op de eerste plaats met 50 punten; op de tweede en derde plaats respectievelijk Yifei Ye, Rober Kubica en Phil Hanson, Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen, die de nummers 83 en 50 delen. In het klassement voor onafhankelijke teams, de FIA World Cup, staat het Hypercar Team AF Corse op de eerste plaats met 63 punten.
Commentaren van leden van de Ferrari-crew aan de vooravond van de 6 Hours of Spa, die op zaterdag 10 mei vanaf 14>00 uur lokale tijd plaatsvindt:
Antonio Fuoco, 499P #50: "We zijn weer terug op de baan in Spa, op een circuit dat deel uitmaakt van de legende van de autosport. Het doel, na de moeilijke race voor onze nummer 50-crew in Imola, is om weer punten te scoren en het potentieel van de auto ten volle te benutten, in een poging om weer op het podium te komen in de race die de laatste ronde voor de 24 uur van Le Mans vertegenwoordigt."
Miguel Molina, 499P #50: "Er wacht ons een zeer belangrijke race in Spa voor dit kampioenschap, waar het essentieel is om weer een positief resultaat te behalen. Na de race in Imola hebben we onvermoeibaar gewerkt om onze fouten te begrijpen en te zien waar we kunnen verbeteren. Ik hoop dat de 6 uur van Spa een positieve race zal zijn waarin we het potentieel van de 499P optimaal kunnen benutten en zoveel mogelijk punten kunnen scoren in de hoop te strijden voor een podiumplaats."
Nicklas Nielsen, 499P #50: "Ferrari is het seizoen fantastisch begonnen dankzij de resultaten die we hebben behaald, zowel met onze 499P als met de #51, in Qatar en Italië. Nu is het tijd om weer de baan op te gaan in Spa, een moeilijk, zeer uitdagend en indrukwekkend circuit dat voor mij iets bijzonders vertegenwoordigt. Vorig jaar werd de race gevolgd door een ongelooflijk aantal fans op de tribune en het uitzicht was fantastisch: met Antonio en Miguel zullen we ons best doen om het pakket dat we tot onze beschikking hebben te benutten en te proberen het podium te bereiken."
Alessandro Pier Guidi, 499P #51: "We zijn terug op Spa na de buitengewone overwinning behaald in Imola: het moreel is hoog, ook al beseffen we dat de race absoluut niet makkelijk zal zijn. De 499P heeft in het verleden laten zien dat hij zich uitstekend kan aanpassen aan dit circuit, dus we hopen opnieuw een goede prestatie neer te zetten. Persoonlijk waardeer ik het circuit van Spa enorm, waar ik in mijn carrière met verschillende auto's veel voldoening uit heb gehaald: dit circuit dat snelheid en techniek combineert, is uniek vanuit coureursperspectief."
James Calado, 499P #51: "Voor een ervaren coureur als ik is Spa een uniek circuit, gezien de vele races die ik heb gereden op de hoogteverschillen van het Belgische circuit. Dat vind ik ook erg prettig omdat het de coureurs dwingt om op elk moment het beste van zichzelf te geven. Het circuit combineert namelijk zeer snelle secties met zeer verschillende bochten, en vooral bij regen is de uitdaging op het circuit erg complex. Het doel is om ons uiterste best te doen en zoveel mogelijk punten te pakken om de leiding in het klassement te verdedigen."
Antonio Giovinazzi, 499P #51: "De 6 uur van Spa wordt een race waarin we de consistente prestaties op het circuit, die we in de eerste twee races van het seizoen hebben laten zien, zullen herhalen. We minimaliseren fouten en maximaliseren het potentieel om zoveel mogelijk punten te scoren. Spa is een van mijn favoriete circuits aller tijden en het circuit waar we in 2023 met de 499P met startnummer 51 het eerste podium behaalden: een legendarisch circuit met veel positieve herinneringen. We weten dat de race niet gemakkelijk zal zijn, ook omdat een van de belangrijkste variabelen waarmee we rekening moeten houden, zoals gebruikelijk, het weer zal zijn. Dat kan snel veranderen, waardoor het team en de coureurs optimaal moeten reageren."
Antonello Coletta, Global Head of Ferrari Endurance en Corse Clienti: “Traditiegetrouw heeft de race op Spa een bijzonder gewicht binnen het FIA WEC, ook omdat het binnen de kalender de laatste afspraak is vóór de belangrijkste test, de 24 uur van Le Mans. Ons team komt naar België na een uitstekend seizoensbegin, gekenmerkt door schitterende resultaten in Qatar en Italië. Het doel van deze 6 uur is dan ook om de leiding in het wereldklassement voor constructeurs en coureurs te verdedigen. We zijn ons er echter van bewust dat de test zeer complex zal zijn en dat het niveau van onze tegenstanders voortdurend stijgt. We zullen ons best doen op een circuit dat goed aansluit bij de eigenschappen van onze 499P, zoals we de afgelopen twee seizoenen hebben gezien, waarin Ferrari's in België de hoofdrolspelers waren met opmerkelijke prestaties.”
Ferdinando Cannizzo, Hoofd van Ferrari Endurance Race Cars: "We kijken met groot enthousiasme en nederigheid uit naar de volgende FIA WEC-race in Spa-Francorchamps. We hebben twee opeenvolgende overwinningen behaald en staan bovenaan in het constructeurs- en coureursklassement. Het team werkte direct na Imola onvermoeibaar door om de auto's voor te bereiden en een specifieke set-up te ontwikkelen voor dit beruchte technische en lastige circuit. Hoewel onze auto heeft laten zien dat hij zich uitstekend aanpast aan de eigenschappen van het Belgische circuit, verwachten we van onze tegenstanders een zeer hoge competitiviteit en een spannende race. In deze cruciale ronde voor het wereldkampioenschap zijn concentratie, uitvoering en racestrategie belangrijker dan ooit om beide auto's in de punten te krijgen en onze positie in het klassement te consolideren."
Mythe en epos zijn nauw verweven in de geschiedenis van het circuit van Spa-Francorchamps, een van de oudste ter wereld en tegelijkertijd een van de meest iconische en uitdagende circuits voor coureurs en auto's. Op de 7.004 kilometer en 19 bochten van het Belgische circuit, dat zich kenmerkt door lange rechte stukken, voortdurende hellingsgraden en bochten met verschillende stralen en snelheden, heeft Ferrari bladzijden geschiedenis geschreven die onuitwisbaar in het geheugen van liefhebbers zijn gebleven. In 2024 behaalden de 499P's een derde en vierde plaats tijdens de 6 uur van Spa met respectievelijk ploegnummer 50 en 51.
Enkele van de meest memorabele successen in de meer dan honderdjarige geschiedenis van de baan, die in 1921 werd geopend, hebben een bijzonder soortelijk gewicht. Ferrari behaalde zijn eerste algehele overwinning tijdens de 24 uur van Spa in 1949 met de 166 MM van Luigi Chinetti en Jean Lucas. Vier jaar later, in 1953, behaalde het Steigerende Paard zijn eerste overwinning tijdens de Coupe de Spa, op de 1000 kilometer, dankzij Olivier Gendebien die als eerste over de finishlijn kwam met de 166 MM. In de carrière van de Belg was die race zijn eerste grote succes met Ferrari, waarmee hij later vier keer de 24 uur van Le Mans zou winnen: in 1959 en in 1960, 1961 en 1962.
Ook de buitengewone overwinning in de Spa 1000 Kilometers van 1972 is een vast onderdeel van de autosportgeschiedenis. In een seizoen waarin Ferrari het wereldkampioenschap voor merken domineerde met een persoonlijke record van 312 en daarmee de laatste wereldtitel in uithouding won, bereikten Arturo Merzario en Brian Redman de hoogste trede van het podium, vóór de zusterauto van Jacky Ickx en Clay Regazzoni. Daarmee sloten ze in stijl een weekend af waarin het Steigerende Paard een hattrick scoorde in de kwalificaties met respectievelijk Ickx-Regazzoni, Redman-Merzario, Tim Schenken en Ronnie Peterson.
Sinds het racedebuut van de 499P heeft de auto uit Maranello twee derde plaatsen behaald: in 2024 met de bemanning met nummer 50 van Fuoco-Molina-Nielsen – op een weekend dat 88.180 toeschouwers op de tribune zag – en het jaar daarvoor met hun teamgenoten in de Ferrari met nummer 51, Pier Guidi-Calado-Giovinazzi. Bovendien eindigde de 499P met nummer 83 van AF Corse in 2024 als derde in het klassement dat was voorbehouden aan onafhankelijke teams.
In de klassen die gereserveerd zijn voor productieauto's, hebben Ferrari en partner AF Corse de afgelopen jaren 14 eerste plaatsen behaald in hun klasse tijdens de 6 uur van Spa in het FIA WEC-tijdperk - beginnend in 2012. De laatste in de volgorde van verschijning werd ondertekend door de 488 GTE van fabriekscoureurs Lilou Wadoux en Alessio Rovera, samen met Louis-Perez Companc, die in 2023 de hoogste trede van het podium bereikten in LMGTE Am. In het seizoen 2024 was de beste klassering van de 296 LMGT3's van het Vista AF Corse-team echter de vijfde plaats van de nummer 54-bemanning gevormd door Davide Rigon, Thomas Flohr en Francesco Castellacci.



Bron foto’s: media.ferrari


Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!