FOTO'S - Toyota vecht in Spa terug voor dubbele puntenfinish; sterke race van Nyck de Vries met P7
Uitgegeven door Peter Vader • 11 mei 2025 16:00
Toyota Gazoo Racing vocht zich sterk terug en behaalde een dubbele puntenfinish in een spannende 6 uur durende race vol incidenten op Spa-Francorchamps, de derde ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) van 2025. De regerend wereldkampioenen vochten dapper om te herstellen van een teleurstellende kwalificatie en waardevolle punten te scoren na een intensieve teaminspanning met vastberaden rijgedrag en een slimme strategie in de laatste race vóór de 24 uur van Le Mans volgende maand, die ze voor de zesde keer willen winnen. Nyck de Vries na afloop: "Het was een zware race voor ons als team, maar ik denk dat we er goed aan hebben gedaan om de auto's als vierde en zevende over de finish te brengen. Ik ben er vrij zeker van dat dit het maximaal haalbare was gezien de prestaties die we deze week hebben geleverd. Het was een grote uitdaging, maar we hebben er hard voor gevochten, ons best gedaan en onze kansen gegrepen. Als team hebben we het pakket dat we dit weekend tot onze beschikking hadden, optimaal benut."
Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa eindigden op een felbevochten vierde plaats in hun #8 GR010 HYBRID na een agressieve brandstofstrategie, terwijl Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries zevende werden in hun #7 GR010 HYBRID.
Aangemoedigd door een weekendpubliek van 98.874, waaronder medewerkers van de vestiging in Keulen en collega's van Toyota Motor Europe, begon een epische strijd op een warme en zonnige zaterdagmiddag. De lastige kwalificatie van het team betekende dat Brendon Hartley als 15e en Mike Conway als 16e startten, maar beide GR010 HYBRID's vochten vanaf het groene licht hard om posities te winnen.
Een spannende openingsstint zette de toon voor de race, met wiel-aan-wiel gevechten in het 18-koppige Hypercar-veld. TOYOTA GAZOO Racing begon aan een comeback en nauwkeurig, agressief rijgedrag hielp beide GR010 HYBRID's dichter bij de top 10 te komen, hoewel Mike Conway's vooruitgang na 23 minuten werd belemmerd door een lekke band aan de rechtervoorzijde.
Een virtuele safetycar aan het einde van het tweede uur stelde Conway in staat zijn volgende pitstop te maken met minder tijdverlies dan een stop onder groene vlag, waardoor de #7 in de top 10 terechtkwam. Bij de volgende pitstops, halverwege het derde uur, nam Kamui Kobayashi de auto over als achtste, terwijl Ryo Hirakawa het stuur overnam van de als elfde geplaatste #8.
In een spannend duel vocht Kamui Kobayashi zich langs de #5 Porsche voor de zevende plaats, maar moest deze afstaan nadat hij van de baan was geschoten. Hij herhaalde de manoeuvre slechts een ronde later met succes, voordat een safetycar halverwege de race hem de kans gaf om posities goed te maken. Toen het veld samenkwam, zorgde een snellere stop – dankzij slechts twee bandenwissels – ervoor dat Kobayashi verschillende rivalen voorbijstreefde en bij de herstart als derde eindigde.
Toen de race werd hervat, stond Kamui Kobayashi onder grote druk van de Ferrari's. Een geblokkeerde rem in de Bus Stop-chicane zorgde ervoor dat de #7 wijd ging en, doordat alle auto's zo dicht op elkaar reden, terugviel naar de zevende plaats.
Wederom een safetycar aan het einde van het vierde uur dwong beide auto's tot een pitstop voor een coureurswissel. Nyck de Vries nam de #7 als vierde over, terwijl Sébastien Buemi de negende #8 inhaalde. Daarmee evenaarde Buemi het record voor deelname aan de meeste WEC-races, 89 sinds zijn debuut op Le Mans 2012.
Aan het begin van de laatste twee uur kwamen verschillende brandstofstrategieën naar voren. De #8-auto koos voor een gedurfd plan door zijn voorlaatste stint in te korten om uit de drukte te komen en Sébastien Buemi de kans te geven snellere rondetijden neer te zetten. Terwijl zijn rivalen hun regelmatige stops maakten, nam Sébastien Buemi zelfs de leiding over tot zijn laatste tankbeurt, met nog 45 minuten te gaan.
De #8 kroop terug in het veld terwijl de andere hypercars hun laatste stops maakten. Terwijl de klok tikte, klom Buemi naar de vierde plaats, terwijl Nyck de Vries ook plaatsen won en als zevende over de finish kwam. Dit resultaat bevestigt de 100% puntenscore van het team aan het seizoen.
De volgende ronde is het hoogtepunt van het endurance raceseizoen: de 24 uur van Le Mans op 14 en 15 juni, waar TOYOTA GAZOO Racing strijdt voor zijn zesde overwinning in La Sarthe.
Foto's: Frank Korsel
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!