FOTO'S - Alpine behaalt opnieuw een podiumplaats bij 6 Hours of Spa en richt zich nu op Le Mans
Uitgegeven door Peter Vader • 11 mei 2025 13:00
SPA-FRANCORCHAMPS - Les Bleus had productieve trainingssessies op donderdag en vrijdag. Het team reed 165 ronden om de afstelling van de A424 te verfijnen, ondanks drie enerverende sessies op de achtbaan van de Ardennen. Mick Schumacher en Charles Milesi pakten vervolgens de kwalificatie kordaat op en zorgden voor de tweede opeenvolgende dubbele deelname van de Alpine A424 aan de Hyperpole.
Op zaterdag gingen Frédéric Makowiecki (#36) en Ferdinand Habsburg (#35) van start. Ze stonden respectievelijk als zesde en negende op de grid en de twee coureurs reden aan het einde van de openingsronde respectievelijk op de vijfde en tiende plaats. De Fransman haalde het LMGT3-veld snel in, nam de uitdaging in het verkeer aan en klom naar de derde plaats, waarna hij een sublieme inhaalactie maakte op de #51 Ferrari aan de voet van de Raidillon. Ondertussen kwam de Oostenrijkse coureur in de top vijf terecht, maar een straf voor een overtreding tijdens een virtuele safetycar vertraagde zijn voortgang.
Jules Gounon (#36) en Charles Milesi (#35) hadden meer dan tweeënhalf uur nodig om de race te beginnen. Het team wist de #50 Ferrari succesvol te ondermijnen, waardoor Jules aan de leiding kwam. Na een pitstop tijdens een safetycar heroverde de Fransman snel de leiding toen de groene vlag weer tevoorschijn kwam. Tegelijkertijd schoof Charles Milesi door het veld in auto #35.
Het team maakte gebruik van een nieuwe virtuele safetycar om Mick Schumacher achter het stuur van auto #36 te zetten. De Duitse coureur zette de inspanningen van zijn teamgenoten voort met een spannende strijd tegen de #51 Ferrari en de #20 BMW. Ondanks een lekke band rechtsachter bleef hij in de race dankzij het snelle handelen van het team, dat hun strategie aanpaste. In de #35 nam Paul-Loup Chatin het laatste uur over van Charles Milesi.
Mick Schumacher maakte zijn laatste pitstop met nog 30 minuten te gaan. Hij stond als vijfde toen hij de baan weer op kwam, haalde de #7 Toyota in en heroverde vervolgens een podiumplaats toen de #12 Cadillac uiteindelijk zijn laatste pitstop maakte. In de achtervolging van de #50 Ferrari behaalde de #36 Alpine zijn tweede podiumplaats van het seizoen, minder dan een seconde achter zijn rivaal. Verder achteraan klom Paul-Loup Chatin naar de vierde plaats, maar maakte aan het einde van de race een snelle comeback en eindigde als achtste.
Dankzij de eerste dubbele puntenfinish van het jaar consolideert Alpine zijn vierde plaats in het Hypercar Manufacturers' World Endurance Championship, voorafgaand aan de volgende deelname half juni aan de 24 uur van Le Mans.
Alpine maakte van het evenement gebruik om de Alpenglow Hy6 en zijn 740 pk sterke 3,5-liter V6-motor op waterstof voor het eerst aan het publiek te laten zien. Voor een recordaantal toeschouwers (Le Mans niet meegerekend) van 98.874 maakte het prototype, dat innovatie en CO2-neutrale sportiviteit combineerde, indruk met zijn expressieve design en unieke geluid. Er staat een waterstofcategorie gepland voor de 24 uur van Le Mans rond 2028.
Reacties na afloop:
Mick Schumacher: "Het was over het algemeen een goede race. We vochten voor de overwinning totdat een langzame lekke band onze kansen verspeelde. We moesten genoegen nemen met het podium, maar daar mogen we tevreden mee zijn. De trend is echt vooruit en omhoog, en het team wordt elk weekend beter en beter. Fred reed een geweldige stint aan de start van de race, Jules nam het over en nam de leiding, en het was een echte strijd tot aan de finish. We zijn op de goede weg en er valt veel te leren van dit weekend. We zijn nu benieuwd wat de volgende race ons zal brengen, en het is duidelijk de belangrijkste. Als team kijken we er erg naar uit."
Philippe Sinault, Teambaas Alpine Endurance Team
"Het geeft enorm veel voldoening om onze tweede podiumplaats op rij te behalen. Dit resultaat gaf een sterk signaal af aan het hele team en we streden voor het eerst om de overwinning. We presteerden goed op Imola en Spa, twee heel verschillende circuits. Het laat zien dat we ons pakket beginnen te begrijpen en hoe we er het maximale uit kunnen halen op veeleisende circuits. We weten echter dat er nog veel ruimte is voor verbetering en dat kleine details moeten worden verfijnd. We hebben een sterke race gereden, maar hij was niet perfect, en we hebben opnieuw gezien dat de kleinste fout alles in gevaar kan brengen. Het doel is om voort te bouwen op wat we hebben geleerd en onze basis te consolideren om beter voorbereid te zijn op Le Mans dan een jaar geleden."
Nicolas Lapierre, Sportief Directeur Alpine Endurance Team
"Het was een sterke race voor het team en het gaf veel voldoening om weer op het podium te eindigen. Het is de eerste keer dat we echt van start tot finish vooraan hebben kunnen strijden en ik ben erg blij met de vooruitgang die we hebben geboekt en het tempo dat we gedurende de race hebben kunnen laten zien. Helaas werd auto #36 gehinderd door een langzame lekke band die onze strategie beïnvloedde. Aan de andere kant van de pitbox bracht een straf voor auto #35 hen in een lastige situatie. Ondanks alles eindigden we met beide teams in de top acht, wat een solide resultaat is gezien het niveau van de concurrentie. Het bevestigt onze gezamenlijke vooruitgang en is een goed voorteken, aangezien we dichter bij onze grootste uitdaging van dit jaar komen."
Klassering en stand van zaken:
TotalEnergies 6 uur van Spa-Francorchamps
1. Ferrari AF Corse #51
3. Alpine Elf Endurance Team #36
8. Alpine Elf Endurance Team #35
FIA Hypercar World Endurance Drivers Championship
1. Calado / Giovinazzi / Pier Guidi – 75 punten
5. Gounon / Makowiecki / Schumacher – 30 punten
16. Chatin / Habsburg / Milesi – 4 punten
FIA Hypercar World Endurance Manufacturers Championship
1. Ferrari – 136 punten
4. Alpine – 34 punten
Foto's: Frank Korsel
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!