Uit nader onderzoek bleek dat de voorste master cilinder van bolide Rinus VeeKay van Kalmthout faalde
Uitgegeven door Bas Kaligis • 27 mei 2025 05:00
Helaas heeft Rinus ‘VeeKay’ van Kalmthout de finish bij de 109th Running of the Indianapolis 500 niet gehaald. De 24-jarige coureur uit Hoofddorp viel halverwege de race uit vanwege een crash in de pitstraat, die werd veroorzaakt door een remprobleem.

De zesde race van het NTT INDYCAR SERIES seizoen 2025 is voor iedere deelnemer de belangrijkste wedstrijd van het jaar. De Indianapolis 500 is wereldwijd bekend als onderdeel van de prestigieuze Triple Crown of Motorsport: naast de F1 Grand Prix van Monaco en de 24 uur van Le Mans wordt deze race gezien als een van de meest iconische autoraces op deze planeet. Traditiegetrouw verschijnen er 33 coureurs aan de start: onder die 33 ook dit jaar, voor de zesde keer in zijn loopbaan, Rinus VeeKay.
VeeKay had zich flink ingespannen om überhaupt aan de start van de Indianapolis 500 te verschijnen. Gedurende de training- en kwalificatiedagen was zijn #18 askROI Dale Coyne Racing Honda steevast één van de minst rappe bolides van het veld. Dankzij een ultieme poging tijdens de kwalificatie wist de Nederlander zich op de valreep te plaatsen voor de race. Tijdens de wedstrijd bleek zijn wagen gelukkig een stuk beter uit de verf te komen, dan dat het geval was gedurende de trainingen.
Met tweehonderd ronden van twee en een halve mijl (ruim vier kilometer) voor de boeg, komt het tijdens de Indianapolis 500 vooral aan op tactiek, die in combinatie met een sterke slotsprint kan leiden tot een mooi resultaat. Vanwege een vroege neutralisatie kwamen VeeKay en Dale Coyne Racing tot het idee om kort na de start van de race al naar binnen te gaan voor de eerste pitstop. Deze alternatieve strategie bracht VeeKay op bepaalde momenten ver naar voren: na vijftig van de tweehonderd ronden lag de als 31ste gestarte coureur al zesde. VeeKay oogde slagvaardig en verstandig. Waar de snelheid in de kwalificatie zo tegenviel, wist VeeKay zich in de race sterk staande te houden.
De wedstrijd was bijna halverwege toen echter het noodlot toesloeg. Op het moment dat VeeKay naar de pitstraat reed om zijn derde van zes geplande pitstops te maken, sloeg hij plots achterwaarts de muur in. Een remprobleem, zo bleek. Tijdens het aanremmen voor de pitstraat gaven de remmen geen reactie – maar toen deze eindelijk ‘beten’, haalde de achterkant de voorkant in en was VeeKay kansloos. Diens bolide liep dusdanig veel schade op, dat zijn wedstrijd direct was afgelopen.
Uit nader onderzoek bleek dat VeeKay vanwege zijn falende remmen met een gang van liefst 193 kilometer per uur de pitstraat in was gekomen. De Nederlandse coureur van Dale Coyne Racing had in vergelijking met zijn tweede pitstop (onder dezelfde omstandigheden, de eerste pitstop was tijdens een neutralisatie) precies dezelfde handelingen uitgevoerd. Om zijn remmen gedurende de stint op temperatuur te houden (doordat de IndyCars amper tot niet remmen op een oval, kunnen de remmen extreem afkoelen) had VeeKay deze onder het rijden zelfs een paar keer beroerd. Het mocht niet baten: de blauw-witte DCR bolide vloog stuurloos de betonnen muur in. Een teleurgestelde VeeKay moest voortijdig uitstappen.
“We hadden een zeer goede race”, vertelt VeeKay een dag later vanuit Indianapolis. “De auto lag goed, ik kon het tempo volgen en druk zetten op de mannen voor me. Het ging fout bij de derde pitstop. Ik trapte op de rem, maar er gebeurde niets – ik voelde nauwelijks remkracht. Toen ik harder in de ankers moest omdat de pitstraatingang wel heel dichtbij kwam, blokkeerden de achterbanden agressief. De achterkant haalde de voorkant in, ik raakte de muur en het was over.”
“Uiteraard hebben we onderzocht wat er aan de hand was”, vervolgt de Nederlander. “Op de Speedway rijdt iedereen met andere remmen waardoor er bijvoorbeeld meer remolie nodig is. Bij mijn bolide heeft de voorste master cilinder gefaald waardoor de rembalans, die normaal 60-40 is, volledig naar de achterkant verschoof. Ik kon dat niet aan zien komen en heb enkel kunnen kiezen tussen twee kwaden: of vól in de remmen, of met bijna 200 kilometer per uur door de pitstraat heen racen, met alle gevolgen van dien.”

“Het was een merkwaardige ‘500’, het was erg lastig, iedereen was erg bedacht op het weer. We gingen later van start dan gepland vanwege de baanomstandigheid en hebben ook een kortstondige neutralisatie gehad door regenval. Tot het moment in de pitstraat ging het eigenlijk heel erg goed en ik moet zeggen dat het ook hoop geeft. We zaten er in de kwalificatie niet bij, maar in de race kwamen we sterk naar voren. We nemen dit mee naar de ovalraces die later dit jaar plaatsvinden en focussen ons nu op Detroit”, besluit VeeKay strijdlustig.
Het NTT INDYCAR SERIES seizoen wordt direct vervolgd met een race in de straten van Detroit: komende zondag mogen VeeKay en consorten alweer de baan op. De Chevrolet Detroit Grand Prix wordt rond de klok van 18:45 uur Nederlandse tijd in gang gezet en is live te volgen via Ziggo Sport.




