Robert Doornbos: Het einde van The American Dream? Of...
Uitgegeven door Jordy Stuivenberg • 11 maart 2010 15:34
SAU PAULO - Voormalig F1-coureur Robert Doornbos verschijnt niet voor HVM aan de start van de Indy-300 stratenrace in Sao Paulo. De Rotterdammer reed pas een half seizoen voor het team van Keith Wiggins en had een contract voor 2010, maar lijkt nu op zoek te moeten naar een nieuwe werkgever. Betekent dit het einde van Doornbos' Amerikaanse loopbaan die zo mooi begon in de Champcars? Als het aan Doornbos en zijn management GR8 Industries ligt niet.
Doornbos wilde in 2007 weer racen. Eind 2006 had hij even mogen proeven aan de Formule 1, toen hij bij Red Bull Racing de laatste drie races de plek van Christian Klien mocht innemen. Het racebloed ging sneller stromen, maar al snel bleek dat de F1 voor 2007 geen optie was. Ondanks zijn goede optreden kon Red Bull hem geen contract aanbieden, het had immers Mark Webber en David Coulthard al onder contract staan. Paul Stoddart, de voormalige teambaas van Doornbos bij Minardi F1, kwam met de oplossing.
De excentrieke Australiër wilde weer een eigen team leiden, maar weigerde opnieuw achteraan te gaan rijden in de Formule 1. De in de Verenigde Staten actieve Champ Car World Series werd zijn nieuwe werkomgeving. Stoddart nam HVM Racing over en noemde het Minardi Team USA. Doornbos werd na veel geruchten - onder anderen Jos Verstappen werd nog genoemd - aangetrokken door het team en kreeg Dan Clarke als zijn teamgenoot.
Doornbos viel Amerika binnen op de best mogelijke manier. De eerste race in Las Vegas eindigde hij zeer knap als tweede en op een vergelijkbare manier als Lewis Hamilton in de Formule 1 mengde hij zich in de titelstrijd. Nog drie podiumplaatsen zouden er volgen tot in Mont Tremblant. Op dat circuit boekte Doornbos zijn eerste overwinning. Het was vanaf dat moment dat Doornbos zich echt kon mengen in de titelstrijd met Sébastien Bourdais in de auto van Newman/Haas/Lanigan. Een overwinning in San José zou volgen, maar door enkele tegenvallende races in bijvoorbeeld Assen moest Doornbos de titel laten aan Bourdais. Toch kon Doornbos van een uitstekend debuut spreken in de Amerikaanse Open Wheel racerij.

2008 moest het jaar van Doornbos worden. Bourdais vertrok naar de Formule 1 en ging voor Toro Rosso rijden, dus Doornbos' grootste concurrent was verdwenen. Het liep echter anders. De financieel in zwaar weer verkerende Champ Car World Series kon niet anders dan samengaan met de voormalig aartsrivaal, de Indy Racing League. De topteams in deze klasse waren al voorzien van rijders en gezien de grote achterstand van de Champ Car-teams qua ervaring, besloot Doornbos om te wachten op eventuele kansen bij een team dat wel mee zou kunnen doen om de overwinningen. Het bleek tevergeefs.
De eerste helft van 2008 zat Doornbos dan ook thuis op de bank. De nieuwe Superleague Formula en de A1GP powered by Ferrari zorgden ervoor dat Doornbos in ieder geval scherp kon blijven, en overwiningen en podiums kon scoren, maar het echte doel, de IndyCar Series bereiken, kwam pas in de winter van 2009 weer in zicht. Doornbos tekende een contract bij Newman/Haas/Lanigan, het te kloppen team uit de Champ Cars en werd de teamgenoot van Graham Rahal.

De start van Doornbos was veel belovend. Doornbos bleef lange tijd in de race voor het rookie-kampioenschap, maar hij maakte gebruik van de clausule in zijn contract. Newman/Haas/Lanigan moest het maar zonder hem doen, HVM werd zijn nieuwe werkgever.
Het resultaat van deze samenwerking is inmiddels bekend. Doornbos raakte bij HVM nog verder van de top verwijderd en zag ook de leiding in het rookieklassement als sneeuw voor de zon verdwijnen. Voor 2010 had het team echter meer budget nodig; betere prestaties zouden volgen. Deze prestaties zullen niet op naam komen van Doornbos. HVM bevestigde eerder al Simona de Silvestro voor de IndyCar Series en lijkt slechts af en toe een tweede wagen in te willen zetten.
Het management van Doornbos liet aan RaceXpress.com nog wel weten dat er achter de schermen hard gewerkt wordt en dat er gesprekken zijn met diverse partijen, ook met het oog op deelname aan de Indy 500 met een goed team. Hopelijk komt er snel duidelijkheid, want een coureur als Doornbos hoort te racen. Anders moet het voetbalshirt maar weer aan, want bij een ploeg uit Eindhoven is er nog een goalgetter nodig...




