Rinus van Kalmthout ziet topklassering in rook opgaan: "Honda heeft onderzocht waar het probleem in zat"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 2 juni 2025 10:52
Rinus van Kalmthout kreeg niet de beloning, die hij verdiende in Detroit. Hij was zevende in de kwalificatie en mocht zelfs P6 starten, maar ‘VeeKay’ heeft de Chevrolet Detroit Grand Prix helaas niet besloten met een mooi resultaat. De 24-jarige Nederlander werd slachtoffer van mechanische panne: een bougie weigerde dienst.

Het NTT INDYCAR SERIES seizoen 2025 is in volle vaart. Na de meimaand waarin drie wedstrijden - waaronder de iconische Indianapolis 500 - werden verreden, mochten VeeKay en consorten voor het eerste weekend van juni alweer aan de bak. Plaats van handeling voor de zevende wedstrijd van de zeventien races tellende jaargang was het stratencircuit van Detroit, het listige baantje in het hart van Motown.
Fans van Rinus VeeKay hielden een vervelende nasmaak over aan de laatste wedstrijd. Bij de Indy 500 reed de jonge Nederlander knap van een 31ste naar de zesde plaats, voordat zijn remsysteem kuren vertoonde – juist op het moment dat VeeKay ze het meeste nodig had, bij het inrijden van de pitstraat. Ondanks de uitvalbeurt wist de autocoureur van de #18 askROI Dale Coyne Racing Honda de positieven te zien: hij wist wederom met de snelsten te strijden.
Op het stratencircuit in Detroit liet VeeKay zich andermaal van zijn beste kant zien. De coureur van Dale Coyne Racing plaatste zich knap voor de Fast Twelve-kwalificatie, een puike prestatie voor het kleinste team van het 27-wagens tellende startveld. Ook bij de beste twaalf deed VeeKay van zich spreken. De blauw-witte bolide met startnummer achttien schoot naar een keurige zevende plaats, op slechts enkele duizendsten van de beste zes. Andermans straf bracht VeeKay een zesde startplaats voor de 100-ronden tellende race van zondag.
Van die honderd ronden voltooide de Nederlandse IndyCar-held er helaas maar zeven. Waar hij zich na de start wist te handhaven in de voorste regionen, daar verloor zijn wagen na zeven omlopen pardoes snelheid. Meerdere concurrenten konden hun Nederlandse tegenstander eenvoudig inhalen, wat VeeKays nieuwe engineer Michael Cannon ertoe bewoog om zijn pupil naar binnen te roepen voor een ongeplande pitstop. De mechanische panne bleek van dusdanige aard dat VeeKay zijn weg niet kon vervolgen. Uit onderzoek bleek later dat een bougie het had begeven.
“Balen”, klinkt VeeKay kort maar krachtig vanuit Detroit. “Na een sterke kwalificatie mocht ik als zesde vertrekken en de snelheid zat er ook tijdens de wedstrijd goed in. De wagen lag prima, ik kwam de eerste rondjes van de race moeiteloos door. Na zeven raceronden voelde ik plots dat ik vermogen verloor en eigenlijk gewoonweg niet meer vooruit kwam. De een na de ander haalde mij in en dus werd ik de pits ingeroepen.”

“Naderhand hebben Honda en Dale Coyne Racing samen onderzocht waar het probleem ‘m in zat, en ze kwamen tot de conclusie dat het een kapotte bougie betrof. Tsja: als die het niet doet, dan kom je in een mechanische sport nu eenmaal niet heel ver. Natuurlijk is het balen dat ons hier een potentieel mooi resultaat door de neus wordt geboord, maar dit hoort er helaas bij. Botte pech.”
“Na vier drukke weken hebben we nu een weekendje rust alvorens we naar Gateway reizen, een prachtige korte oval waar ik goede herinneringen aan heb. Op dit circuit heeft mijn werkgever Dale Coyne Racing in het recente verleden nog een aantal mooie resultaten binnengehaald, wat ons hoop geeft voor de komende wedstrijd. Eerst even uitrusten en daarna er weer vol tegenaan”, besluit VeeKay strijdvaardig.
De volgende wedstrijd van het NTT INDYCAR SERIES seizoen 2025 wordt verreden op de World Wide Technology Raceway van Gateway in Madison, Illinois. De achtste ronde van het jaar staat officieel gepland voor zondag 15 juni aanstaande – ten tijde van de start zal het reeds maandag 16 juni in Nederland zijn. Aangezien het een avondrace in de Verenigde Staten betreft, start de wedstrijd pas om 2.30 uur ’s nachts Nederlandse tijd.