Rinus van Kalmthout legt uit wat er gebeurde toen Herta bij hem achterin reed: "De auto schoot in anti-stall en daar verloor ik..."
Uitgegeven door Bas Kaligis • 5 juni 2023 19:09
Een week na de Indy500 kon Rinus 'VeeKay' van Kalmthout weer aan de bak! Veekay maakte zich op voor de zevende race van de NTT INDYCAR SERIES. In de straten van Detroit leek de 22-jarige Nederlander op een toptien af te stevenen, maar finishte de rijder van Ed Carpenter Racing na een tik als achttiende.
Na een lastige openingsfase van het nieuwe IndyCar-seizoen moest de meimaand in Indianapolis hoop en vertrouwen geven. Tijdens de kwalificaties voor de legendarische Indianapolis 500, die in hetzelfde weekend als de F1 van Monaco werd gehouden, liet VeeKay voor het vierde achtereenvolgende jaar blijken uit het juiste racehout te zijn gesneden. De jonge Hoofddorper flitste naar een grandioze tweede startplaats voor de belangrijkste race van het jaar. In die wedstrijd zelf kon VeeKay zich eenvoudig mengen om de strijd vooraan – hij leidde zelfs 24 ronden – om na een fout in de pitstraat genoegen te moeten nemen met een tiende plaats.
Dat het pas de eerste toptienfinish voor VeeKay in 2023 betrof, is veelzeggend voor het tekort aan snelheid waarmee werkgever Ed Carpenter Racing heeft te kampen. In de eerste vijf wedstrijden van het IndyCar-jaar moest de Amerikaanse renstal alle zeilen bijzetten om überhaupt in de buurt van het middenveld te blijven. Geen ideale situatie voor een talentvolle coureur als VeeKay, die zich klaar voelt om te strijden voor polepositions en overwinningen.
Desalniettemin laat VeeKay het hoofd niet hangen. Bij de kwalificaties voor de Chevrolet Detroit Grand Prix presented by Lear kwam de Nederlander slechts 0.001 seconde tekort voor plaatsing bij de Fast Twelve, om zich tevreden te stellen met een veertiende startplaats. Dat daarvandaan mogelijkheden zouden zijn, was voor iedereen duidelijk. Menigeen bereidde zich voor op een slijtageslag wanneer de 27 IndyCars liefst 100 ronden over het verzengend hete, betonnen wegdek van Detroit moesten afleggen.
Op pad gestuurd met een alternatieve strategie – VeeKay vertrok in tegenstelling tot veel van zijn concurrenten op de harde band – werkte de coureur van de #21 BitNile Chevrolet zich in rap tempo naar voren. Aan het einde van zijn eerste stint, na ronde 36, bivakkeerde de Nederlander zelfs al op plaats drie. Na een keurige tweede stint leek een tweede opeenvolgende toptienklassering mogelijk voor VeeKay, die zich zoals vanouds van zijn meest strijdlustige kant toonde in het duel met zijn IndyCar-concurrenten.
Een moeizame tweede pitstop zorgde er echter voor dat VeeKay terugviel tot de twaalfde plaats, om kort voor het einde wegens een onzachte tik van Colton Herta verder terug te vallen. De wagen van VeeKay ‘schrok’ dusdanig van de klap die Herta veroorzaakte, dat deze in de zogenaamde ‘anti-stall’-modus schoot. Meerdere concurrenten konden VeeKay passeren, waardoor de Nederlander in zijn witte auto met gouden accenten genoegen moest nemen met een achttiende finishplaats.
“Het was een zware race op dit nieuwe circuit”, laat VeeKay na afloop vanuit Detroit optekenen. “We wisten niet precies hoe de strategieën zich zouden ontvouwen en kozen zodoende vanwege onze startplaats in het middenveld voor een alternatieve tactiek. Het voelde goed, de snelheid was aanwezig en we konden ons mengen in de strijd om de toptienplaatsen. De neutralisatie kort na het halverwegepunt werkte niet in mijn voordeel, maar we lagen prima op koers voor een goede klassering.”
“Helaas verloren we wat tijd bij de tweede en laatste pitstop, waardoor ik net buiten de top tien viel. Geen man overboord: het veld zat dicht op elkaar en op een stratencircuit zijn er in de slotfase altijd mogelijkheden. Omdat het moeilijk bleek om temperatuur in de harde banden te krijgen kon Herta aansluiting vinden en voor ik er erg in had reed hij in bocht vijf bij mij achterin. De auto schoot in anti-stall en daar verloor ik een hoop tijd mee. Vervolgens had ik in bochten één en twee zóveel overstuur, dat verscheidene concurrenten me konden passeren.”
“Ik baal van het eindresultaat, maar ben positief gestemd over het tempo. De snelheid zat er dit weekend in ieder geval wel in en we zetten als team zijnde stappen vooruit. Ik kijk met veel plezier uit naar het volgende raceweekend, omdat ik in Road America al meerdere zeges in de opstapklassen heb geboekt. Dat is één van mijn favoriete circuits, ik kan niet wachten om daar weer te mogen racen!”, besluit VeeKay strijdvaardig.
Actie in de NTT INDYCAR SERIES wordt vervolgd met de Sonsio Grand Prix at Road America, die op de kalender staat voor zondag 18 juni aanstaande. De achtste race van het IndyCar-seizoen 2023 zal rond de klok van 19:30 uur Nederlandse tijd in gang worden gezet.