Indy 500 kwalificatie uitgelegd en wat betekent loting voor Rinus Veekay? + Complete loting
Uitgegeven door Frank Korsel • 17 mei 2025 14:30
De jacht op pole position voor de 109e editie van de Indianapolis 500 begint vanavond met de eerste kwalificatiesessie. In totaal gaan 34 coureurs een poging wagen om zich te kwalificeren voor het grootste autosportevenement ter wereld. De loting voor de kwalificatievolgorde is inmiddels bekend, en Rinus VeeKay moet als allerlaatste rijden en dat is geen gunstige loting. Iedereen wil zo'n laag mogelijk nummer trekken met de loting, om zo vroeg mogelijk te kwalificeren.
De kwalificatie voor de Indy 500 werkt anders dan in de Formule 1. Elke coureur krijgt een individuele run over vier ronden. De gemiddelde snelheid over die vier opeenvolgende ronden bepaalt de voorlopige rangorde. De coureurs die tussen de 13 en 30e positie kwalificeren, hoeven niet meer in actie te komen. De top 12 van zaterdag plaatst zich voor de Fast 12 op zondag, waarin uiteindelijk de pole position wordt beslist. De vier langzaamsten strijden zondag in een aparte sessie om de laatste drie startplekken. Eén coureur zal afvallen en afdruipen.
Wat betekent het voor VeeKay dat hij als laatste rijdt? In theorie is dat niet gunstig: de baan is ochtends sneller, maar er kleven nog meer risico’s aan. Als het weer omslaat of de baan trager wordt, heeft hij geen herkansing. Alles hangt dan af van één poging, onder druk. In 2023 kwalificeerde Veekay ijzersterk als tweede en in 2024 kwalificeerde hij op de zevende plek. Dit jaar zal het lastiger worden, omdat de bolide van Dayle Coyne duidelijk topsnelheid mist.
Vannacht was de loting voor de startvolgorde. De kwalificatievolgorde begint met Marcus Ericsson, gevolgd door Pato O’Ward en Kyffin Simpson. Grote namen als Dixon (14), Herta (15), Palou (25) en Newgarden (33) komen laat in actie. VeeKay trok aan het kortste eind en moet als aller allerlaatste kwalificeren.
Iedere coureur krijgt minimaal één kans om te kwalificeren, maar kunnen er voor kiezen om meerdere runs te rijden.
Voor Indy zijn twee rijen in de pits. De eerste rij (priority lane) krijgen prioriteit op de tweede rij, maar laten hun eerdere tijden vallen. Je komt dus sneller aan de beurt, maar één fout kan grote gevolgen hebben, je staat dan in één klap achteraan. Heren in de tweede rij moeten langer wachten, maar hoeven hun eerdere tijd niet te laten schrappen.
