Autosport NL • DRDO

Succesvolle aftrap achtste seizoen DRDO: groot startveld op Ciircuit Zandvoort en veel verschillende winnaars

Uitgegeven door Bas Kaligis • 3 mei 2018 13:30

ZANDVOORT - De start van het achtste seizoen van de Dutch Race Driver Organisation (DRDO) werd gekenmerkt door de karaktereigenschappen die het kampioenschap eigen is. Een leuke sfeer, close racing, veel track time, betaalbaar racen en veel verschillende winnaars. Een groot startveld van 32 deelnemers reed tijdens de eerste race van 2018 op Circuit Zandvoort twee trainingen en een dubbele race over 50 minuten.

DRDO

In de DRDO BMW M3 Cup liet routinier Cor Euser zich continu van voren zien. De BMW-coureur kwalificeerde zich als derde, won de eerste race en kwam in de tweede race als derde over de finish. Euser kreeg wel een tijdstraf aan zijn broek vanwege het inhalen tijdens een gele vlag situatie. In de tweede race moest hij de overwinning aan Floris Dullaart laten. De coureur van Certainty Racing reed sterk.

DRDO


DRDO

Tijdens de kwalificatietraining viel de naam van Niki Terpstra op. De wielrenner, onlangs winnaar van de Ronde van Vlaanderen, noteerde samen met zijn vader Douwe de tweede tijd van het veld. In de races verliep het minder voor de BMW met een zevende plaats bij de Specials in de eerste race en een uitval na zes ronden in de tweede race.

DRDO


DRDO

De winst bij de Specials ging daardoor aan de neus van de Terpstra’s voorbij. Bas Barenbrug won in zijn BMW M3 E36 de eerste race en eindigde in de tweede wedstrijd als tweede en kende daarmee een sterke start van het seizoen. De winst in de tweede race ging naar het jonge talent Lucas Groeneveld in zijn Renault Clio 4 Cup-auto.

Alexander Berger

Alexander Berger eindigde met een tweede en derde plaats ook twee keer op het podium. “Het was een perfecte avond en leuk met zoveel concurrentie. We gaven elkaar weinig ruimte, maar laten elkaar wel heel. In het laatste deel was het donker. Dan ben je wel iets meer gefocust, maar ook iets voorzichtiger”, blikte Berger terug op de eerste racemeeting van het seizoen. “Het leuke aan de DRDO is dat je het goed kunt combineren met je werk. Je kunt de hele dag werken en dan naar het circuit rijden en dan twee keer 20 minuten trainen en dan twee keer een wedstrijd van een uur tegen een soort van lotgenoten. Dat maakt het juist leuk. Het is de combinatie; efficiënt met je tijd omgaan en daarna lekker op het circuit racen”, zegt de coureur van Davytec die eerder al twee DRDO-titels op zijn naam schreef.

DRDO

In de standaardklasse waren er overwinningen voor Peter Koopman en Hans Creemers. Han Kolenaar reed in beide races naar het podium door als tweede en derde over de finish te komen.

Het mooie aan de DRDO is dat het een betaalbare en makkelijk in te stappen raceklasse is. Zo stond JW Raceservice van Jochem van de Wiel met zes auto’s aan de start met Maikel van de Sande, John Hooft, Estella van de Wiel, Jorg Hendriks, Lodewijk van Ommeren en Martijn Peters. “De DRDO is een erg leuke serie”, zegt Van de Wiel. “Bij ons is het arrive-and-drive. We verzorgen alles, de coureurs kunnen aankomen in hun raceoverall en racen. Er zijn geen lange wachttijden zoals bij andere kampioenschappen die vaak over meerdere dagen gaan of in het weekend gehouden worden. We hebben nu zes rijders, de volgende race komen er nog twee bij.”

DRDO

In de spotlights bij de DRDO: John Hooft, Goldinvestment.nl
John Hooft sponsort met Goldinvestment.nl de serie. Bovendien geniet hij zelf ook van de races als actief deelnemer. “Het is niet belangrijk of ik als eerste of als laatste over de finish kom. Ik finish altijd als eerste”, doelend op de schildplaten waar de naam van zijn bedrijf prominent als sponsor prijkt.

DRDO

Hoe ben je in de racerij beland John?
John Hooft: “Mijn moeder racete in 1965 al op Zandvoort. Ze heeft geracet tot en met de vijfde maand van de zwangerschap, dus je kunt zeggen dat ik nog vóór de paplepel besmet ben met het racevirus. Toen kon alles nog in de 60’s en 70’s.”

Wanneer ben je zelf actief gaan racen?
JH: “In 2016 gebeurde er wat in mijn leven. De internist vroeg wat wil je nu nog echt in het leven, want het spelletje geld verdienen kun je al. Ik ben op mijn 19e gestopt met karten en trackdays en ik heb nooit wedstrijden gereden, alleen voor de lol. Op mijn 19e overleed mijn moeder en toen was ook die hobby over. Ik heb dat ook altijd leuk gevonden, dus zodoende kwam ik bij Danny van Dongen terecht. Op de cursus werd ik aan JW Racing Service voorgesteld, zijn dochter deed ook de cursus. Daarna heb ik mijn eerste auto gekocht. Ik had een clublicentie en ben met toestemming endurance gaan rijden en het WEC. Ik had geen team, dus toen ben ik met Estella van de Wiel (15jaar) het WEC gaan rijden.

Daarna kwam ik Dillon Koster tegen. Hij reed ook in het WEC en enthousiasmeerde mij voor het DRDO. Mijn werknemers krijgen als bonus een verhoogde rijvaardigheidstraining (licentiecursus). De auto’s staan er toch en de monteurs zijn aanwezig. Bovendien sluit de race naadloos aan op de cursus op woensdag. De monteurs staan er ook drie dagen en rijden net als ik ook in de auto.”

Dus je beloont je werknemers bij het bedrijf?
JH: “Ja, de werknemers bij Goldinvestment.nl krijgen een verhoogde rijvaardigheidstraining oftewel de licentiecursus. Dat is niet alleen leuk, maar je leert er ook veel van en wordt daardoor een betere automobilist.”

Je hebt vroeger ook geracet tot je 19e?
JH: “Gewoon voor de lol, maar nooit competitief. Ik heb ook twee kinderen en over het algemeen is racen een vrij prijzige hobby. Bij het DRDO kun je dat op een redelijk niveau doen, want ik wil graag mijn kinderen wat mee geven. En niet zeggen dat papa tien keer op het podium heeft gestaan met de nieuwe 991, maar dat hij geen geld heeft voor de universiteit. Ik zoek de gulden middenweg en ben lid geworden van de Businessclub. Dan rij je voor 400 euro vijf uur lang. Dat is helemaal geen geld. Als je een spatbord van een 325 afrijdt, kost dat 30 euro. Bij een 991 ga je richting de 3000 euro, vandaar dat ik een 325 heb.”

Wat voor auto’s heb je? Allemaal BMW’s?
JH: “Ik heb een Mercedes SLK. Voor de DRDO heb ik twee E36’s en een BMW E46 Compact. Dat is een van de weinige overlevenden van de BMW Compact Cup van begin jaren 2000.”

Je ondersteunt ook de serie, waarom?
JH: “Danny zit in Amerika en ik zit ook vaak in zijn tijdzone. Danny vroeg of wij schildsponsor wilden worden. Ik vind het gewoon leuk en mag Danny en Dillon heel erg. Het is een leuke club mensen. Daarnaast verdien je door de contacten met de Businessclub het sponsorgeld weer terug.”

Uitslagen DRDO 25 april, Circuit Zandvoort:
DRDO BMW M3 Cup:
Race 1: 1. Cor Euser BMW 21 ronden, 2. Peter Koelewijn BMW M3 E46 +4,668 sec, 3. Jonas Wintermans BMW +33,633 sec
Race 2: 1. Floris Dullaart BMW 24 ronden, 2. Jonas Wintermans BMW +18,144 sec, 3. Cor Euser BMW +22,250 sec
DRDO Specials:
Race 1: 1. Bas Barenbrug BMW 21 ronden, 2. Alexander Berger BMWCompact +4,084 sec, 3. Jan Willem van Stee BMW +55,165 sec
Race 2: 1. Lucas Groeneveld Clio 4 24 ronden, 2. Bas Barenbrug BMW +9,634 sec, 3. Alexander Berger BMWCompact +11,877 sec
DRDO Standaardklasse:
Race 1: 1. Peter Koopman VW Golf 20 ronden, 2. HanKolenaar Mazda MX5 +17,254 sec, 3. Laurens GooshouerBMWCompact 19 ronden
Race 2: 1. Hans Creemers BMW E36 22 ronden, 2. Zantingh-Herber VW Golf +9,413 sec, 3. HanKolenaar Mazda MX5 +33,982 sec

DRDO

Kalender 2018:
Woensdag 25 april 2018	        Zandvoort
Woensdag 30 mei 2018 Zandvoort
Woensdag 27 juni 2018 Zandvoort
Zondag 22 juli 2018 Assen
Dinsdag 28 augustus 2018 Zandvoort
Weekend 28/29 september 2018 Spa
Woensdag 17 oktober 2018 Zandvoort


Voor meer informatie over races en testmogelijkheden kunt u contact opnemen met de Dutch Race Driver Organisation.

DRDO


DRDO


DRDO


DRDO


DRDO


DRDO


DRDO


DRDO

Foto's Chris Schotanus en Bas Kaligis

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS