Van simracer tot DTM-koning: Ayhancan Güven wordt geëerd met Gouden Schoen en is nu een Turkse held
Uitgegeven door Peter Vader • 16 december 2025 15:02
De ultieme erkenning kwam afgelopen woensdagavond in Berlijn. Ayhancan Güven, kersvers DTM-kampioen, kreeg tijdens de Auto Bild Motorsport Awards de prestigieuze Gouden Schoen uitgereikt. Een passend slotakkoord van een seizoen dat zijn weerga niet kende. De 27-jarige Porsche-fabrieksrijder van Manthey EMA schreef niet alleen DTM-geschiedenis, maar gaf de autosport in Turkije een gezicht. “Het ontvangen van de Gouden Schoen is heel bijzonder voor mij,” zegt Güven. “Ik kom uit een land waar tot voor kort nauwelijks een echte autosportcultuur bestond. Als kind volgde ik de races in Europa en droomde ik ervan daar ooit zelf bij te horen. Toen waren dat nog gekke dromen. Dat maakt dit seizoen extra speciaal.”
Ayhancan Güven, kersvers DTM-kampioen, kreeg tijdens de Auto Bild Motorsport Awards de prestigieuze Gouden Schoen uitgereikt; de 27-jarige Porsche-fabrieksrijder van Manthey EMA schreef niet alleen DTM-geschiedenis, maar gaf de autosport in Turkije een gezicht: “Het ontvangen van de Gouden Schoen is heel bijzonder voor mij!”
Koning Ludwig
Güven was niet de enige die werd geëerd. In de Axel Springer Journalistenclub ontving Klaus ‘King’ Ludwig de Lifetime Achievement Award. De drievoudig DTM-kampioen reageerde zichtbaar ontroerd. “Ik voel me ongelooflijk vereerd en ben enorm blij met deze waardering.” De lofrede werd uitgesproken door Mercedes-AMG-coureur Maro Engel, inmiddels bezig aan zijn negende DTM-seizoen.
In de Axel Springer Journalistenclub ontving Klaus ‘King’ Ludwig de Lifetime Achievement Award: “Ik voel me ongelooflijk vereerd en ben enorm blij met deze waardering.”Ongekende finale
De DTM-ontknoping in Hockenheim ging de geschiedenisboeken in als de meest spectaculaire ooit. Negen coureurs maakten nog kans op de titel. Güven begon het slotweekend als vijfde in het klassement en leek veroordeeld tot rekenen. Maar rekenen deed hij niet. “In de auto wilde ik absoluut niet met punten bezig zijn,” vertelt hij. “Ik wilde de race winnen. Punt.”
Laatste ronde
Wat volgde was pure autosportdrama. In de laatste ronde werd Güven ingehaald door Marco Wittmann. Zijn titeldroom leek in rook op te gaan. “Op dat moment zei mijn engineer via de radio: ‘Je móét winnen.’ Precies toen ik werd gepasseerd.” Enkele bochten later zag Güven een minimale opening. Hij twijfelde geen seconde, zette zijn Porsche 911 GT3 R ernaast en plaatste een inhaalactie die inmiddels tot de iconische DTM-momenten behoort. “Het lijkt een krankzinnig risico. Misschien maakt dat het juist zo speciaal. Ik krijg nog steeds kippenvel als ik de beelden zie.”

Historisch record
Met die overwinning kwam Güven op vijf zeges in één seizoen, een record in het GT3-tijdperk van de DTM. Opvallend: geen enkele overwinning kwam vanaf poleposition. “Dat laat zien hoe sterk we waren in de races,” zegt hij. “Niet alleen op de baan, maar ook strategisch en in de pitstraat. Ik ben het hele Manthey EMA-team enorm dankbaar.”
Sterke start
De toon werd al vroeg gezet. Tijdens de seizoensopener in Oschersleben boekte Güven zijn eerste DTM-zege. “Dat voelde onwerkelijk. Ik zat na de race nog zo vol adrenaline dat ik die nacht niet kon slapen.” Het bleek het begin van een jaar waarin hij zijn reputatie als compromisloze vechter volledig waarmaakte.
Familieband
Na de finish in Hockenheim viel Güven in de armen van zijn vader Hakan. “Mijn vader heeft me al meer dan twintig jaar met volledige toewijding gesteund. Hij geloofde vanaf dag één in mij.” Ook zijn zus speelt een sleutelrol: als psycholoog helpt zij hem mentaal sterk te blijven, terwijl haar man, fitnesscoach, zijn fysieke training verzorgt. “Deze titel is van ons allemaal.”
Na de finish in Hockenheim viel Güven in de armen van zijn vader Hakan: “Mijn vader heeft me al meer dan twintig jaar met volledige toewijding gesteund. Hij geloofde vanaf dag één in mij!”Ongewone route
Güvens loopbaan verliep allesbehalve traditioneel. Op vijfjarige leeftijd stapte hij voor het eerst in een kart. Op twaalfjarige leeftijd verruilde hij de baan tijdelijk voor de simulator en reed hij voor het grootste Esports-team ter wereld, samen met F1-rijders Max Verstappen en Lando Norris. “Simracen heeft me veel geleerd, maar echte autosport is onvervangbaar.” Op zijn zeventiende keerde hij terug naar de circuits. Overwinningen in Turkije volgden, daarna internationale GT-races. In 2018 won hij de Porsche Carrera Cup Benelux en de Franse merkencup. In de Porsche Supercup eindigde hij als beste rookie en tweede overall. In 2021 werd hij Porsche-fabrieksrijder. De DTM-titel is het absolute hoogtepunt tot nu toe.
Turkse trots
Güven is uitgegroeid tot boegbeeld van de Turkse autosport. “We bouwen aan iets moois in Turkije. Ik ben trots dat ik de eerste mag zijn die dit enthousiasme aanwakkert.” Tot zijn fans behoort ook tweevoudig Superbike-wereldkampioen Toprak Razgatlıoğlu, die hem direct na de finale via videobellen feliciteerde.
Privégeluk
Buiten de baan is Güven een echte familieman. Hij is een fanatiek basketballer, trainde ooit met Bundesliga-club Niners Chemnitz en maakte indruk met zijn schot. Ook privé gaat het goed: in juli verloofde hij zich met zijn vriendin Lara, die hem al jaren naar races vergezelt.
Buiten de baan is Ayhancan Güven een fanatiek basketballer, trainde ooit met Bundesliga-club Niners Chemnitz en maakte indruk met zijn schot.Droomtrofee
En de kampioensbeker? “Die staat nu op een heel onopvallende plek in mijn appartement,” lacht Güven. “Ik zoek nog de perfecte plaats. Maar het is absoluut de mooiste trofee die ik ooit heb gewonnen.”
Onvergetelijk slot
Met zijn titel heeft Ayhancan Güven niet alleen DTM-geschiedenis geschreven, maar ook bewezen dat zelfs de grootste kinderdromen werkelijkheid kunnen worden. Zijn laatste ronde in Hockenheim zal nog jarenlang worden naverteld als het moment waarop een Turkse jongen koning werd van de DTM.







Gedeelde vreugde van Ayhancan Güven met zijn verloofde Lara en zijn vader Hakan (l-r).
Bron foto: newsroom.porsche.com
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




