Formule 1

Jos Verstappen en Roger Hodenius doen het verdienstelijk in Kenia, Chager behoudt de leiding

Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 december 2025 04:56

Taita Taveta – Het is jammer voor Jos Verstappen van het grote tijdverlies in de negende proef van de MRF East African Safari Classic Rally, want op basis van alle andere resultaten, had er voor de voormalig F1-coureur zeker een topvijf positie in het overall klassement ingezeten. Ook op de voorlaatste dag zaten Verstappen en co-piloot Renaud Jamoul met hun Porsche 911 in de voorste gelederen. De Nederlander Roger Hodenius rijdt een uitstekende rally in Kenia en staat zesde overall. Hij en co-piloot Robin Buysmans lieten nog geen steek vallen. De strijd om de eindzege is uiterst spannend. Na opnieuw een zware etappe over meedogenloos terrein wordt het klassement aan de top bepaald door ervaring, uithoudingsvermogen en strategische terughoudendheid. Baldev Chager voert het overall-klassement aan voor Harry Hunt.

Jos Verstappen East Africa Classic Safari Rally

Baldev Chager blijft aan de leiding van het algemeen klassement met een totaaltijd van 17:12:54.6, en toonde opnieuw kalmte en consistentie op de momenten die ertoe doen. Vlak achter hem volgt Harry Hunt/Steve McPhee, op slechts 4 minuten en 58,5 seconden, waarmee de druk maximaal blijft richting de ontknoping van de rally. Evgeny Kireev/PG Andersson behoudt de derde plaats algemeen en beschikt over een solide marge terwijl de koplopers zich opmaken voor een laatste aanval.

Achter de leiders staat Jourdan Serderidis/Grégoire Munster vierde na opnieuw een beheerste rit, gevolgd door de Ieren Keith McIvor/David Burns op de vijfde plaats, die hun consistente rally voortzetten. Roger Hodenius/Roger Buysmans en Geoff Bell/Tim Challen blijven dicht bij elkaar, in een rally die discipline boven pure snelheid beloont. De Kenianen Farhaaz Khan/Tauseef Khan staan achtste en zijn daarmee de op één na best geklasseerde lokale equipe. Andrew Siddal/Gary McElhinney en Thomas Bell maken de top tien compleet en onderstrepen de diepte en veerkracht van het deelnemersveld nu de Safari Classic zijn slotdag ingaat.

Slotdag
De finale van zaterdag zal beslissen wie zich tot kampioen van 2025 kroont, waarbij de rijders hun ambitie moeten afwegen tegen overleven op proeven waar de Safari Rally berucht is om het genadeloos afstraffen van zelfs de kleinste fout.

De rally wordt afgesloten met een beslissende reeks van drie proeven: Mariwenyi – Makinon Road (109 km), gevolgd door Kusasha (76 km) en tot slot Vigurungani – Mwachanda (71,46 km). De eerste auto wordt rond 14:30 uur verwacht op het finishpodium bij Diani Leisure Beach and Golf Resort, waar de winnaar van de MRF East African Safari Classic Rally 2025 wordt gekroond.

Proevenstrijd
In de eerste proef, CS19 Ziwani – Salaita (80 km), lieten Harry Hunt en Steve McPhee zien waarom zij tot de meest spectaculaire combinaties van het veld behoren. Het Britse duo vloog met hun Porsche 911 over de proef en klokte 56:24.1, goed voor een zwaarbevochten proefzege. Charlie Tuthill/Gordon Noble volgden op slechts 16,3 seconden, terwijl Evgeny Kireev/PG Andersson de top drie completeerden.

De openingsproef betekende ook een vroege test voor rallyleider Baldev Chager/Gareth Dawe. Een probleem op CS19 zorgde ervoor dat hun eerdere voorsprong van ruim 14 minuten werd teruggebracht tot minder dan zes minuten.

Waar CS19 draaide om uithoudingsvermogen, werd de tweede proef van de dag, CS20, een tactische sprint. Ditmaal sloegen Charlie Tuthill en Gordon Noble terug met een snelle maar gecontroleerde rit, goed voor de proefzege in 33:32.1. Jourdan Serderidis/Grégoire Munster werden tweede op 10,1 seconden, met Hunt/McPhee als derde.

De laatste proef van de dag zorgde voor een echte Safari-finale. Verstappen deed het goed, te zien aan de tabellen, maar ook Hunt en McPhee op de voet gevolgd door Chager zaten er weer van voren bij.

2025 MRF East African Safari Classic Rally

Reacties van de rijders:
Baldev Chager
“Ongeveer 40 kilometer in de eerste proef kregen we problemen met onze intercom door een kabelbreuk. We probeerden het te repareren en zelfs de reserve-intercom te gebruiken, maar daarbij misten we een afslag. Dat kostte ons waarschijnlijk zo’n 40 seconden. Het terug op de weg krijgen van de auto duurde uiteindelijk bijna een uur. In de tweede proef hadden we ook problemen met de versnellingsbak; de tweede versnelling wilde er niet in, wat het erg lastig maakte. In de laatste proef hebben we het rustig aangepakt, het was erg verraderlijk. We wilden geen afslagen missen en zijn gelukkig gefinisht. Het was een lange en zware dag, en ik ben blij dat hij erop zit.”

Harry Hunt
“Het was een hele goede dag. Over het algemeen een schone dag, al hadden we hier en daar wat rommelige momenten. In deze fase van de rally neemt de druk toe om vooral de auto heel te houden en te finishen. Je bent zo ver gekomen, dus elke dag draait om doorkomen en dichter bij de finish komen. We staan ongeveer vijf minuten achter, dus inhalen wordt niet makkelijk, maar we gaan het morgen proberen. Er is zeker nog iets om voor te vechten.”

Evgeny Kireev
“We komen steeds dichter bij de finish, en dat is waar iedereen op jaagt. In de ene proef wonnen we wat tijd, in de tweede verloren we iets, dus in de derde besloten we te pushen. Volgens ons hadden de auto’s achter ons daar problemen. Op dit moment hebben we ongeveer 20 minuten voorsprong met nog drie proeven te gaan, dus het plan is nu om het rustig aan te doen en te managen wat we hebben.”

Jourdan Serderidis
“Ik denk niet dat we de proef wonnen. We verloren ongeveer negen seconden, maar het was nog steeds een hele goede tijd. De eerste proef was sterk, de tweede ook, maar in de laatste braken we een koelleiding van de versnellingsbak. Na zo’n 40 kilometer kan dat een serieus probleem worden als je blijft pushen, dus hebben we het tempo verlaagd. We verloren geen posities, dus dat is prima. Voor het probleem hadden we een goed ritme en zaten we dicht bij de kopgroep.”

Roger Hodenius
“Vandaag hebben we een grote stap voorwaarts gezet met de auto. We hadden al een tijd moeite met het juiste toerental bij het remmen en het uitaccelereren, waardoor de auto doorschoof en afsloeg. Vandaag voelde de auto eindelijk precies zoals we wilden, waardoor we wat konden pushen. Dat voelt heel goed. Met nog één dag te gaan hopen we dat de auto er morgen net zo bij staat.”

Andrew Siddal
“We verloren wat tijd, maar we zijn door de voorlaatste dag heen en nu is er nog maar één dag te gaan. Daar kijken we echt naar uit. Er was één bijzonder tricky moment met een blinde sprong waarbij de auto echt de lucht in ging. Dat verraste meerdere teams en was zonder twijfel een van de spannendste momenten.”

Farhaaz Khan
“Ik ben erg tevreden over vandaag. Het was een goede dag. De eerste proef was lastig voor zowel rijder als navigator, maar we hebben het goed aangepakt. De tweede proef was goed en de derde zelfs nog beter. Het plan is om dat morgen door te trekken en onze positie te behouden. We bekijken straks de tijden van de auto’s achter ons, maar voor nu draait het om hetzelfde tempo vasthouden en consistent blijven.”

Gareth Dawe – navigator van Baldev Chager
“Vandaag verliep grotendeels zoals we hadden gehoopt, en ik ben blij dat de dag erop zit. We resetten vanavond en pakken het morgen weer op. De gremlins kwamen vandaag wel tevoorschijn: we moesten de versnellingsbak wisselen en hebben last van een kleine ontstekingsmisser. Dat lossen we vanavond op. We nemen het dag voor dag. Vandaag zijn we gefinisht, en dat is wat telt. Morgen is weer een nieuwe dag.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS