Kunnen de Racing Bulls stunten in de Formule 1 van Qatar?
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 29 november 2025 13:12
Het Visa Cash App Racing Bulls laat mooie dingen zien in F1 2025. Zowel Isack Hadjar als Liam Lawson zitten geregeld in de buurt van Max Verstappen en vaak vóór de Red Bull van Yuki Tsunoda. In de kwalificatie van de Sprintrace ging het niet van een leien dakje. Hopelijk kunnen Hadjar en Lawson in de kwalificatie hun potentieel benutten?

Isack Hadjar leek aanvankelijk ook bezig met een snelle ronde, maar tracklimits voorkwamen opnieuw een topresultaat. "Het was een frustrerende Sprintkwalificatie. Ik was bezig met een goede ronde, maar kreeg track limits in Bocht 8, wat jammer is, want de auto was sinds VT1 behoorlijk snel. Kijkend naar de Sprint verwacht ik dat het een soort DRS-trein race wordt, waardoor het moeilijk zal zijn om plaatsen goed te maken en punten te scoren. We nemen de positieve punten mee richting de hoofdkwalificatie.”

Liam Lawson kwam in de Sprintkwalificatie niet verder dan de 17e positie. “We hadden veel moeite met de balans. Na VT1 moesten we een vrij grote stap zetten en daardoor hebben we een ronde moeten opofferen. Het is lastig met hoe dicht alles bij elkaar zit op het moment. Ik had graag nog een ronde gehad, maar helaas was dat niet het geval. Het wordt een leermoment richting de Sprintrace en de kwalificatie en we gaan proberen zo veel mogelijk vooruit te komen.”
“Historisch gezien heeft deze locatie ons altijd uitgedaagd, maar het voorbereidingswerk was sterk", zei Mattia Spini, chief race-engineer van Racing Bulls. "VT1 liet zoals gebruikelijk een grote evolutie van de rondetijden zien, maar ook meer grip dan verwacht. Isack liet een competitief tempo zien, terwijl Liam meer moeite had met de balans en zijn tweede pushronde op de Soft-band niet kon afronden."
"Voor de Sprintkwalificatie was onze prioriteit om de juiste balans te vinden voor de lagere baantemperaturen en de Medium band, terwijl we ook de optimale run-structuur planden om het maximale uit de banden en de evoluerende baan te halen. Liam bleef worstelen met de wegligging van de auto en ging helaas niet door naar SQ2. Isack liet een sterk tempo zien, maar zijn belangrijkste ronde in SQ2 werd verwijderd vanwege track limits, waardoor we vanaf P11 moeten starten. Die ronde had anders SQ3 opgeleverd. Zoals altijd zullen we proberen elke kans te maximaliseren en mikken we op het best mogelijke resultaat.”




