Formule 1-teams en rijders roepen Pirelli op bandenontwerp te herzien: "Het schaadt de racerij"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 29 november 2025 08:53
Haas-teambaas Ayao Komatsu vindt dat Pirelli het bandenontwerp moet aanpassen. Aanleiding is de opgelegde maximale bandenslijtage voor de Grand Prix van Qatar.

Dit weekend geldt een limiet van 25 ronden per band, ongeacht de compound. Elke coureur moet daardoor minimaal twee pitstops maken tijdens de race van 57 ronden. De maatregel is ingevoerd omdat de banden op het veeleisende Losail International Circuit maximale slijtage bereiken zonder merkbaar prestatieverlies, wat gevaarlijke klapbanden kan veroorzaken.
Komatsu is geen voorstander van dergelijke kunstmatige regels. "Wanneer je een tweestopstrategie forceert met een arbitraire limiet op de levensduur van banden, is dat niet goed", zei hij in Qatar. "Het schaadt de racerij. Pirelli produceerde vroeger banden met een onderlaag die duidelijk prestatieverlies gaf zodra je die bereikte. Dan is het aan de teams om te beslissen: accepteren of een pitstop maken."
De Haas-teambaas erkent de veiligheidszorgen, maar wijst naar Pirelli. "Als bandenslijtage geen laptijdverlies oplevert, pushen teams tot het uiterste. Dat is ook voor ons beangstigend. Maar het is aan hen om banden te ontwerpen met niet-lineaire degradatie."
Charles Leclerc begrijpt de maatregel. "Als coureurs zijn we een beetje gek, dus we zouden graag het risico nemen", zei hij. "Maar de FIA is er precies voor om zulke maatregelen te nemen voor ieders veiligheid. Een klapband op zo'n circuit kan gevaarlijk zijn."
"Races zijn het beste met strategische variatie. Het is nooit goed als een tweestopper verplicht is", aldus Williams-coureur Carlos Sainz.




