Formule 1

De machtsstructuur achter Red Bull Racing: hoe Marko, Mekies en Racing Bulls het F1-succes sturen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 4 december 2025 20:15

De machtsstructuur achter Red Bull Racing: hoe Marko, Mekies en Racing Bulls het F1-succes sturen. Red Bull is een Oostenrijks bedrijf dat in 1984 werd opgericht door Dietrich Mateschitz en Chaleo Yoovidhya. Het bedrijf is vandaag de dag in handen van twee families: de Oostenrijkse Mateschitz-familie, die 49 procent van de aandelen bezit, en de Thaise Yoovidhya-familie, die oorspronkelijk 51 procent had. In 2025 droeg de Thaise kant echter 2 procent van hun aandelen over aan een Zwitserse trust, waardoor de verhoudingen binnen het bedrijf vrijwel gelijk werden. Die verandering zorgde voor verschuivingen in de interne machtsbalans en beïnvloedde indirect ook de manier waarop beslissingen over het Formule 1-team worden genomen.

Max Verstappen Red Bull

Het Formule 1-team Red Bull Racing is volledig eigendom van het moederbedrijf Red Bull GmbH. Binnen het bedrijf is er geen aparte externe eigenaar van het F1-team, maar er bestaan wel gelieerde entiteiten zoals Racing Bulls. Dat team vormt juridisch een aparte constructeur (Racing Bulls S.p.A.), maar staat net als Red Bull Racing volledig onder Red Bull GmbH. Racing Bulls maakt deel uit van dezelfde sport- en investeringsstructuur en opereert onder het toezicht van dezelfde top van het bedrijf. Hierdoor is de strategische aansturing sterk met elkaar verweven, ook al behouden beide teams formeel hun eigen identiteit.

De verbinding tussen Red Bull Racing en Racing Bulls is complexer dan enkel een hiërarchische verhouding. Racing Bulls is geen onafhankelijk bedrijf met eigen aandeelhouders, maar het is óók geen simpele uitvoerende tak van Red Bull Racing. Het team functioneert als een volwaardige constructeur die binnen de FIA-regels opereert. Wel wordt jong talent eerst bij het zusterteam gestald om zich te ontwikkelen. Toch delen de teams bepaalde infrastructuur, kennis en faciliteiten. Zo is een deel van de technische afdeling van Racing Bulls verhuisd naar de Red Bull-campus in Milton Keynes, wat de samenwerking in aerodynamica, simulatietechnologie en operationeel management heeft versterkt. Hierdoor spreken analisten van een steeds nauwere “zusterteam-relatie”. Tegelijkertijd gelden strikte FIA-regels die bepalen dat teams onder dezelfde eigenaar geen identieke chassis of monocoques mogen gebruiken. Ondanks gedeelde eigendom blijven Red Bull Racing en Racing Bulls dus formeel gescheiden entiteiten die hun eigen ontwerpen moeten ontwikkelen.

Daarnaast maakte Red Bull jarenlang gebruik van een tweede team onder eigen beheer: Scuderia AlphaTauri, de opvolger van Scuderia Toro Rosso dat in 2006 door Red Bull werd gekocht. AlphaTauri fungeerde zowel als talentenplatform als marketinginstrument voor het kledingmerk AlphaTauri, dat eveneens eigendom is van Red Bull. Het team stond, net als Red Bull Racing, volledig in eigendom van Red Bull GmbH en vormde daardoor een integraal onderdeel van dezelfde F1-structuur. In 2024 werd de naam AlphaTauri geschrapt en verscheen het team opnieuw onder de naam Racing Bulls (VCARB), maar het eigendom en de nauwe band met Red Bull bleven onveranderd.

Na de dood van Dietrich Mateschitz wordt Red Bull GmbH tegenwoordig geleid door een driekoppige leiding: Franz Watzlawick als CEO Beverages, Alexander Kirchmayr als CFO, en Oliver Mintzlaff als bestuurder voor Corporate Projects en Investments. Mintzlaff leidt daarmee de sport- en investeringspoot, waaronder het volledige Formule 1-programma, en heeft indirect ook invloed op Racing Bulls.

Christian Horner was jarenlang het gezicht van Red Bull Racing, maar zijn positie verzwakte na de verschuivingen in de aandeelhoudersstructuur. In juli 2025 werd hij uit zijn functie gezet en vertrok definitief in september van dat jaar. Zijn rol werd overgenomen door Laurent Mekies, die sindsdien CEO en teambaas van Red Bull Racing is.

Een andere cruciale figuur binnen de F1-tak is Dr. Helmut Marko. Hoewel zijn officiële titel voornamelijk verwijst naar zijn rol als adviseur en hoofd van het Red Bull Junior Team, reikt zijn invloed veel verder. Marko is de architect van de talentenpijplijn die onder meer Vettel, Ricciardo, Sainz, Gasly en Verstappen heeft voortgebracht. Zijn harde selectiebeleid, waarbij coureurs die onvoldoende presteren onmiddellijk worden vervangen, heeft het competitieve DNA van Red Bull Racing mede vormgegeven.

Daarnaast fungeert Marko als een belangrijke continuïteitsfiguur binnen Red Bull. Hij was jarenlang de directe vertrouweling van Mateschitz en behield ook na diens overlijden een strategische rol doordat hij diep in de sportieve en politieke logica van het bedrijf verankerd blijft. Binnen de nieuwe bestuursstructuur blijft hij een sleuteladviseur voor Mintzlaff en bepaalt hij mede de koers van de F1-teams. Zijn invloed strekt zich ook uit tot Racing Bulls, dat hij ziet als het test- en ontwikkelingsplatform voor nieuw racetalent. De coureurskeuzes van dat team worden vrijwel altijd door hem geïnitieerd. Bovendien is Marko vaak de politieke stem van Red Bull binnen de FIA-omgeving: via media-optredens en strategische communicatie zet hij druk op rivalen, op toezichthouders en soms zelfs op de interne organisatie.

Wat betreft de samenwerking tussen Red Bull Racing en Racing Bulls: beide teams zijn officieel onafhankelijke constructeurs die binnen de FIA-regels staan. Ze mogen geen volledige technische kopieën van elkaar maken, maar wél bepaalde resources en kennis delen, zoals simulatorsoftware, windtunneldata, specialistische aerodynamische expertise en strategische inzichten. De gedeelde eigendom en gedeelde infrastructuur zorgen ervoor dat samenwerking efficiënter verloopt dan tussen twee willekeurige teams, maar het blijft binnen de toegestane limieten van de sport. Racing Bulls ondersteunt Red Bull Racing operationeel en commercieel waar mogelijk, maar behoudt zijn eigen sportieve verantwoordelijkheid.

Door deze verweven structuur ontstaat binnen Red Bull een gelaagd maar samenhangend F1-netwerk, waarin de zakelijke top, de sportieve leiding en de operationele teams voortdurend op elkaar ingrijpen. Oliver Mintzlaff bepaalt de grote lijnen vanuit de corporate strategie, Laurent Mekies stuurt het dagelijkse reilen en zeilen van Red Bull Racing, en Helmut Marko blijft de spil die de talentenstroom, de sportieve koers en het politieke gewicht van het programma bewaakt. Racing Bulls vervult daarbij een eigen rol als zusterteam dat binnen de FIA-regels nauw samenwerkt met de hoofdformatie. Zo blijft Red Bull een uniek voorbeeld van hoe één bedrijf een volledig Formule 1-ecosysteem kan opbouwen, aansturen en voortdurend heruitvinden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS