Van snelheid tot sterrenstatus: Qatar betaalt 55 miljoen dollar per jaar om F1-race te hosten
Uitgegeven door Bas Kaligis • 30 november 2025 15:13
De Formule-1 in Qatar speelt zich af op het moderne Lusail International Circuit. Het circuit wordt beheerd door de Qatar Motor & Motorcycle Federation, die namens het land verantwoordelijk is voor de organisatie en ontwikkeling van de autosport. Qatar gebruikt de Grand Prix bewust als wereldwijd visitekaartje: het evenement moet het land internationaal zichtbaar maken en meer toerisme aantrekken. Daarom investeert Qatar zwaar in het evenement en betaalt het rond de 55 miljoen dollar per jaar om de race te mogen hosten.

De uitzendrechten voor de F1 in Qatar liggen bij beIN Media Group, een Qatarese mediagroep die een exclusief contract heeft tot 2033. Zij verzorgen de uitzendingen voor Qatar en een groot deel van de MENA-regio.
De Grand Prix trekt veel bezoekers. In 2023 kwamen er ongeveer 120.000 mensen naar het raceweekend, en in 2024 steeg dat naar bijna 155.000. Dat zorgt voor grote drukte in hotels en horeca: tijdens het F1-weekend ging de gemiddelde hotelprijs ruim twintig procent omhoog en zaten veel hotels bijna vol.
Bezoekers betalen ook relatief stevige ticketprijzen. De belangrijkste tribuneplekken kosten voor het hele weekend ongeveer $540, terwijl andere grote tribunes rond de $405 of $270 liggen. Wie goedkoper wil, kan een general-admission-ticket nemen voor rond de $162 voor het hele weekend, of dagtickets tussen $54 (vrijdag) en $135 (zaterdag en zondag). Hierdoor ontstaat een mix van luxe-fans, internationale reizigers en lokale bezoekers.
Qua weer is het tijdens een F1-weekend in Qatar doorgaans aangenaam warm. Overdag liggen de gemiddelde temperaturen rond 29–31 °C, terwijl het ’s avonds afkoelt tot ongeveer 20–22 °C. Deze omstandigheden maken het zowel op het circuit als daarbuiten redelijk comfortabel voor de toeschouwers, vooral in de avonden van het raceweekend.
Rond het evenement zijn verschillende grote sponsors actief. Qatar Airways is de titelsponsor van de Grand Prix. Verder zijn bedrijven als Qatar Duty Free, Q-Auto, QTerminals, W Doha, Snoonu en QuintEvents betrokken bij het evenement. Zij gebruiken de race om hun merk wereldwijd in de schijnwerpers te zetten.
Voor Qatar draait de waarde van de F1 uiteindelijk om meer dan directe winst. De race versterkt het imago van het land, trekt internationale bezoekers aan, stimuleert economische diversificatie en helpt om Qatar neer te zetten als een belangrijk motorsport-centrum in het Midden-Oosten. Het is dus een investering in invloed, zichtbaarheid en de toekomst van de economie van het land.




