FOTO'S - Audi's ambitieuze Formule 1-debuut: grote plannen, nieuwe technologie en een lange weg naar succes
Uitgegeven door Peter Vader • 18 november 2025 19:55
Audi's avontuur in de Formule 1 is officieel begonnen. Op 12 november 2025, tijdens een indrukwekkend evenement in München, presenteerde het merk zijn nieuwe F1-auto voor het seizoen 2026. Het was een primeur voor de wereld, die eindelijk kennismaakte met de uitdager van Audi, die de concurrentie moet aangaan op de snelste circuits ter wereld.
Het team heeft grootse plannen, en Audi zet alles op alles om de Formule 1 te veroveren. De strategische keuzes zijn indrukwekkend, en de leiding is in handen van enkele grote namen uit de autosport. Audi gaat de uitdaging aan met een team van ervaren krachten, die we uit het verleden kennen van andere grote teams.

Nieuwe leiders, nieuwe kansen
De Formule 1-afdeling van Audi wordt geleid door ex-Ferrari-baas Mattia Binotto, die het F1-project als geheel aanstuurt. Hij wordt bijgestaan door Jonathan Wheatley, voormalig Red Bull-man, die verantwoordelijk is voor de trackside-operaties tijdens de races. Wheatley krijgt een cruciale rol en zal het team op de pitmuur leiden. Binotto zelf heeft vertrouwen in de toekomst: “Dit is het begin van een lange reis. 2026 wordt een reset voor iedereen: nieuwe regels, nieuwe auto's, nieuwe kansen.” De belangrijke bazen van Audi, waaronder CEO Gernot Döllner en de Chief Creative Officer Massimo Frascella, zorgen ervoor dat het gehele project nauwlettend wordt gemonitord. Frascella is verantwoordelijk voor de vernieuwde F1-livery, die opvallend is in de iconische Audi-rode en een nieuw titanium zilver, een kleur die staat voor “prestaties en technische precisie.”
De Formule 1-afdeling van Audi wordt geleid door ex-Ferrari-baas Mattia Binotto, die het F1-project als geheel aanstuurt.
Een strategische zet
Audi heeft zich niet overhaast. De technische opzet wordt met zorg opgebouwd: de aandrijflijn komt uit Neuberg, Duitsland, terwijl het chassis wordt gebouwd op de Sauber-locatie in Zwitserland. Deze stap is een slimme keuze, aangezien Sauber al jaren actief is in de Formule 1 en bekend staat om zijn technische expertise. Binotto ziet de uitdaging: “Het synchroniseren van de powertrain en het chassis is essentieel voor ons succes in de komende jaren.” Toch moeten we nog geduld hebben voor het echte werk. Audi’s F1-auto is pas in 2026 klaar voor de officiële races. Het team werkt hard aan de voorbereiding en is al zes weken verwijderd van de eerste publieke wintertest. “Je kunt voelen dat hier iets groots aan de gang is,” aldus Nico Hülkenberg, de ervaren Sauber-coureur die zich bij het team heeft gevoegd. “De energie van het team en de ambities zijn indrukwekkend.”
Jonathan Wheatley, voormalig Red Bull-manager, is verantwoordelijk voor de trackside-operaties tijdens de races, hij krijgt een cruciale rol en zal het Audi F1-team vanaf de pitmuur leiden.
Kijk uit naar 2026
Wat kunnen we van Audi verwachten als het team daadwerkelijk de piste op komt in 2026? De nieuwe Formule 1-regels zullen veel veranderen, met een grotere focus op de elektrische elementen van de aandrijflijn. Het hybride vermogen gaat omhoog naar 350 kW (het dubbele van wat tot nu toe is toegestaan), en de MGU-H, die energie opvangt en turbovertraging voorkomt, wordt niet meer gebruikt. Audi gaat het komend seizoen niet alleen aan met een vernieuwde auto, maar ook met een flinke dosis kennis over de hybride technologie. De ervaring die Audi heeft opgedaan in de Formule E en de Dakar-rally, waar het elektrisch rijden en het bouwen van duurzame voertuigen centraal staan, wordt ingezet om de nieuwste technologie te integreren in de F1-aandrijflijn. De nadruk ligt ook op brandstofinnovatie. Audi is een exclusieve samenwerking aangegaan met BP, dat zijn brandstof speciaal voor Audi zal ontwikkelen. "We zullen een brandstof creëren die perfect past bij de Audi-ICE-componenten," zei een woordvoerder van BP. “Dit biedt zowel kansen als uitdagingen. De samenwerking is uniek en kan ons helpen om een voorsprong te krijgen.”
Focus op 2030
Wat is het uiteindelijke doel van Audi? Het team heeft ambitieuze plannen voor de lange termijn. “Het doel is duidelijk: strijden voor kampioenschappen tegen 2030,” zei Binotto. De focus ligt op constante verbetering, het vinden van de juiste mensen en het doorbreken van de gevestigde macht in de Formule 1. Audi is vastberaden om zijn naam opnieuw groot te maken in de motorsport, net zoals het in het verleden was met de legendarische Auto Union Silver Arrows en overwinningen in Le Mans. Wheatley voegde eraan toe: "Deze reis gaat niet alleen over de bestemming, maar ook over de mensen die elke stap mogelijk maken. We zullen tegenslagen tegenkomen, maar elke tegenslag is een kans om sterker terug te komen." Het avontuur van Audi is begonnen, en de komende jaren beloven een spannende strijd te worden.









Het Audi F1-managementteam: Gernot Döllner, CEO of AUDI AG and Chairman of the Board of Directors of Sauber Motorsport AG; Jürgen Rittersberger, Member of the Board of Management of AUDI AG, verantwoordelijk voor Finance, Legal Affairs en IT, Member of the Board of Directors of Sauber Motorsport AG en Chairman of the Shareholders' Meeting of Audi Formula Racing GmbH; Mattia Binotto, Chief Operating Officer (COO) en Chief Technical Officer (CTO) of Sauber Motorsport AG (l-r).

Foto’s: audi-mediacenter
Adidas is één van de grote partners van Audi F1
VIDEO Vier ringen in de Formule 1
FOTO'S - Formule 1-auto Audi voor 2026
Tijdperken overbruggen en de toekomst bepalen. Ter voorbereiding op de Formule 1® in 2026 brachten we Audi-legendes uit hun raceverleden samen om kennis te maken met de nieuwe Audi R26 Concept, geniet van de onderstaande video:

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




