Lando Norris na dominante zege nieuwe WK-leider, Max Verstappen sterk naar P3 + UITSLAG
Uitgegeven door Bart • 26 oktober 2025 21:42
Lando Norris heeft in Mexico een zeer dominante zege geboekt en bovendien de leiding in de WK-stand overgenomen van Oscar Piastri. Het onderlinge verschil bedraagt slechts één punt in het voordeel van de Brit, die op de streep bijna 30 seconden voorsprong had op de nummer 2 Charles Leclerc. De Ferrari-coureur hield ternauwernood een ontketende Max Verstappen achter zich.

De start van de race in Mexico belooft altijd spektakel en deze editie was dat zeker niet anders. Lando Norris had een goede start, maar zag Charles Leclerc, Lewis Hamilton en Max Verstappen zijn slipstream pakken. Norris behield de leiding, alleen is er in de eerste bocht geen ruimte voor vier auto’s naast elkaar. Max Verstappen werd door de Ferrari’s op de kerbstones gedwongen en haalde daardoor de eerste bocht niet. Samen met vier andere rijders ging Verstappen door het gras en hij moest posities teruggeven aan Leclerc en Hamilton.
George Russell klaagde dat Verstappen ook hem voor moest laten, maar dat gebeurde niet en Russell zat bij het ingaan van de bocht ook achter de Nederlander. Er waren volop wisselingen in de eerste ronde. Zo viel Oscar Piastri terug naar P9 en won Yuki Tsunoda twee plaatsen om op P8 voor de Australiër uit te komen. Oliver Bearman wist drie posities te winnen, terwijl Liam Lawson al vroeg in de race uitviel.
De stewards hadden het druk en daar kwam in ronde 6 een nieuw incident bij. Verstappen probeerde een inhaalpoging op Hamilton in bocht 1. Beide coureurs raakten elkaar licht en de Red Bull-coureur moest daarbij opnieuw door het gras. Een bocht later verremde Hamilton zich en vergat daarbij de escape route te gebruiken. Dat resulteerde in een onderzoek en de Brit zou een 10 seconden tijdstraf krijgen voor ‘leaving the track and gaining an advantage’. Verstappen werd onderzocht voor het vooroorzaken van een aanrijding in bocht 1, maar de stewards besloten om hier geen straf op te leggen. Verstappen verloor wel een positie aan Bearman.
Bij de pitstops moest Hamilton zijn tijdstraf inlossen en verloor daardoor posities aan Bearman, Antonelli, Russell en Piastri. Verstappen moest lang door, maar Norris en Leclerc deden dat ook op de softs. In ronde 32 en 35 maakten beide coureurs hun stop en Norris had op dat moment al een enorme marge opgebouwd. Verstappen wisselde in ronde 38 en viel daarbij terug naar P8. In het laatste deel van de race had hij wel een voordeel met de zachte banden tegenover medium banden voor de rest.
Russell zat vast achter teamgenoot Antonelli en vroeg om een wisseling van posities. De Brit was het op de boordradio overduidelijk niet eens met zijn engineer die vroeg om remmen te sparen. Een aantal ronden later wisselden ze van positie, maar ze zagen ook een gat naar Bearman en Piastri zat er kort achter.
Verstappen ging overduidelijk voor een éénstopper en verkleinde het gat naar Hamilton. In ronde 47 ging de Nederlander dan ook voorbij aan de Ferrari voor P7. Meteen daarna doken Antonelli, Piastri en Hamilton naar binnen voor hun tweede stop. De stop bij Mercedes was slecht en zo pakte Piastri een positie in de pitstraat. Een ronde later verdwenen ook Bearman en Russell voor de neus van Verstappen door een tweede stop te maken.
De Red Bull-coureur schoof door naar P3 en had met nog 17 ronden te gaan een achterstand van 10 seconden op Leclerc. De Ferrari-coureur reed zelf 26 seconden achter Norris die rustig en gecontroleerd naar de zege kon rijden. Achter Verstappen vochten Bearman en Russell om de vierde positie en dat was een voordeel voor Verstappen. Het gat naar de Haas-coureur bedroeg 14 seconden en zelf verkleinde de regerend wereldkampioen gestaag de marge naar Leclerc. Op dat moment kreeg Carlos Sainz een drive through penalty voor te hard rijden in de pitstraat en dat was al de tweede keer tijdens deze race. De pitlimiter bleek niet te werken bij de Spanjaard.
Met nog 11 ronden te gaan was er een fraai duel tussen Piastri en Russell. De Australiër nam de vijfde positie over met een heerlijke inhaalactie in bocht 1. Daarna was het gat naar Bearman nog 2,7 seconden. Verstappen bleef inlopen op Leclerc, 5 seconden met nog tien ronden te gaan en 2,5 seconden met nog vijf ronden te gaan. Twee ronden voor het einde zat Verstappen binnen DRS, maar een virtual safety car maakte een einde aan zijn dadendrang voor P2. Carlos Sainz viel stil in het stadion en weg kans voor Verstappen. Met een derde positie deed hij het toch sterk gezien de prestatie van de auto tijdens dit weekend. Het gebeurde wel ver achter een zeer dominante winnaar Lando Norris. De race van Bearman was ijzersterk door in de Haas P4 vast te houden voor Piastri.
Uitslag Grand Prix van Mexico:
Positie Coureur Nat. Team Tijd
1 Lando Norris GBR McLaren F1 71 laps
2 Charles Leclerc MON Ferrari +30.324s
3 Max Verstappen NED Red Bull +31.049s
4 Oliver Bearman GBR Haas F1 Team +40.955s
5 Oscar Piastri AUS McLaren F1 +42.065s
6 Kimi Antonelli ITA Mercedes +47.837s
7 George Russell GBR Mercedes +50.287s
8 Lewis Hamilton GBR Ferrari +56.446s
9 Esteban Ocon FRA Haas F1 Team +75.464s
10 Gabriel Bortoleto BRA Kick Sauber +76.863s
11 Yuki Tsunoda JPN Red Bull +79.048s
12 Alex Albon THA Williams +1 lap
13 Isack Hadjar FRA Racing Bulls +1 lap
14 Lance Stroll CAN Aston Martin +1 lap
15 Pierre Gasly FRA Alpine F1 +1 lap
16 Franco Colapinto ARG Alpine F1 +1 lap
DNF Carlos Sainz ESP Williams 70 laps
DNF Fernando Alonso ESP Aston Martin 36 laps
DNF Nico Hulkenberg GER Kick Sauber 28 laps
DNF Liam Lawson NZL Racing Bulls 9 laps




