De Formule 1 in Austin (COTA) – Wat kost het en wat levert het op?
Uitgegeven door Bas Kaligis • 19 oktober 2025 12:50
De Formule 1-race op het Circuit of The Americas (COTA) in Austin, Texas, is één van de grootste sportevenementen in de Verenigde Staten. Maar hoe werkt dat eigenlijk financieel? Wie betaalt de rekening, wat levert het op, en hoe zit het met de toekomst van de race? Hieronder lees je het complete verhaal in begrijpelijke taal.

Wat kost het organiseren van de race?
Om een Formule 1-race te mogen organiseren, betaalt COTA elk jaar een flinke vergoeding aan de Formule 1-organisatie. Deze zogenaamde hosting fee bedraagt ongeveer 25 tot 30 miljoen dollar per jaar. Daarnaast steunt de staat Texas het evenement met subsidies van zo’n 25 miljoen dollar per jaar via het Major Events Trust Fund. Daarbovenop komen nog kosten voor personeel, infrastructuur, veiligheid en onderhoud. Al met al gaat het om een forse investering.
Wat levert de race op?
De race is niet alleen een sportieve happening, maar ook een flinke economische impuls voor Austin en de hele staat Texas:
• Bezoekers geven jaarlijks meer dan 400 miljoen dollar uit aan hotels, restaurants, winkels en andere lokale diensten.
• Over de afgelopen tien jaar heeft het evenement een economische impact van meer dan 7 miljard dollar gehad.
• Wereldwijd genereert de race mediawaarde van zo’n 190 miljoen dollar dankzij tv-uitzendingen en publiciteit.
• Duizenden banen worden (direct en indirect) ondersteund door de organisatie van de race en de vele activiteiten eromheen.
Daarnaast worden op het circuit ook andere evenementen georganiseerd, zoals concerten en andere autosportwedstrijden, die extra inkomsten binnenbrengen.
Wie zijn de eigenaren van COTA?
De belangrijkste eigenaar van het circuit is Bobby Epstein, een investeerder uit Texas. Bij de oprichting waren ook Tavo Hellmund, die de F1-rechten in handen had, en Billy Joe McCombs betrokken. Het circuit wordt geëxploiteerd via een privaat bedrijf, COTA Racing & Entertainment LLC.
Maakt de race winst?
Officiële cijfers over winst of verlies zijn niet openbaar. Vermoedelijk zou de race zonder de subsidies en sponsoring moeilijk winstgevend zijn. Dankzij de financiële steun van de staat, sponsoring en de extra evenementen die op het circuit plaatsvinden, draait het circuit waarschijnlijk net break-even of maakt het een kleine winst.
Wie zijn de grote sponsors?
Verschillende grote merken zijn betrokken bij de US Grand Prix en het circuit, waaronder:
• American Express, de officiële betaalpartner van F1 in de Verenigde Staten.
• Coca-Cola Southwest Beverages, de officiële drankpartner van het circuit.
• Cash App, XPEL, EchoPark Automotive en Advance Auto Parts, die verschillende races en evenementen sponsoren.
Hoe lang loopt het F1-contract?
Het eerste contract liep tot 2021. In 2022 werd een nieuw contract van vijf jaar afgesloten, waardoor Austin gegarandeerd is als gaststad voor de US Grand Prix tot en met 2026.
Wat gebeurt er na 2026?
Officieel is er nog geen nieuws over verlenging van het contract na 2026. Bobby Epstein, de voorzitter van COTA, is echter optimistisch dat er een nieuwe overeenkomst komt. Hij verwacht dat de onderhandelingen binnen enkele weken afgerond worden. Waarschijnlijk zullen er geen grote veranderingen in het contract komen, behalve dat ze mogelijk de hospitality-voorzieningen willen uitbreiden vanwege de grote vraag.
Kortom: de race in Austin is tot 2026 zeker, en de kans is groot dat hij daarna ook gewoon doorgaat.




