SPECIAL - Max Verstappen schrijft geschiedenis op Monza met een bizarre gemiddelde snelheid van 250,706 km per uur
Uitgegeven door Peter Vader • 9 september 2025 10:20
Zaterdag reed Max Verstappen de snelste ronde uit de Formule 1-historie naar pole position, zondag reed hij in de snelste F1-race ooit naar de zege. Als er één coureur was die het afgelopen zondag in Monza verdiende om voor een uitgestrekte menigte Ferrari-fans bovenop het erepodium te staan, dan was het Max Verstappen, aldus het consciëntieuze dagblad NRC. Duidelijker kun je het niet opschrijven, het was een geweldig weekend voor de Nederlandse viervoudige F1-wereldkampioen!

De snelste F1-race ooit
De overwinning van Max Verstappen zowel als zijn extreem hoge snelheden waren voor F1-bandenleverancier Pirelli de aanleiding om hun unieke Chimera-trofee met nummer 1, ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Nico Vascellari, afgelopen weekend mee naar huis te geven aan Max Verstappen, na zijn winst in de Grand Prix van Italië. Voor de viervoudig wereldkampioen was het na Suzuka en Imola alweer zijn derde overwinning dit seizoen, én zijn derde zege op Monza, na eerdere successen in 2022 en 2023, allemaal met Red Bull Racing. Deze overwinning brengt zijn totaal op 66 overwinningen, terwijl Red Bull nu op 125 GP-zeges staat, waarvan vijf in Monza. En dat is nog niet alles: deze race gaat de boeken in als de snelste F1-race ooit. Verstappen’s gemiddelde snelheid? Een bizarre 250,706 km/u! Daarmee verbrak hij het record van Michael Schumacher uit 2003 (247,586 km/u). Sterker nog, ook de coureurs die als tweede t/m zevende eindigden, reden sneller dan dat oude record.

Wat gebeurde er op de baan?
Net als vorig jaar stonden de McLaren-coureurs weer op het podium: Lando Norris werd tweede en Oscar Piastri derde. Norris pakte ook nog even de snelste raceronde in ronde 53, met een tijd van 1:20.901 en een gemiddelde van 257,781 km/u – ook al een record! Zoals verwacht begon het grootste deel van het veld op Mediums. Vijf coureurs (Stroll, Gasly, Ocon, Hadjar en Albon) kozen voor Hard, en alleen Lawson startte op Softs. Diezelfde Softs kwamen later in de race weer in beeld, toen de vijf rijders Norris, Piastri, Stroll, Gasly en Ocon, ze monteerden voor een korte eindsprint. De langste stint kwam van Ocon met 51 ronden op de harde band, terwijl Norris 46 ronden uit zijn Mediums wist te persen. Lawson reed het langst op de Soft: 9 ronden.

"Een fantastisch weekend!"
Max Verstappen na afloop van zijn overwinning in Monza: "Het was een fantastisch weekend en om weer te winnen is echt geweldig; het is alweer even geleden! Het is echt belonend om te zien welke stappen we zetten in het begrijpen van de auto. We hebben hier een upgrade meegenomen die echt goed werkte, en we hebben ook vooruitgang geboekt met de afstelling van de wagen. Over het algemeen presteert de auto beter op circuits met lage tot gemiddelde downforce, en we moeten gewoon blijven pushen en blijven proberen te verbeteren, zoals we al deden.
Na de inhaalactie ging het er voor mij vooral om mijn eigen race te rijden, de doelstellingen te halen en goed voor de banden te zorgen. De pitstop en overstap naar de harde band was de beste keuze, en vanaf dat moment probeerden we het gat naar de McLarens zo groot mogelijk te maken.
Dit weekend was echt geweldig en heel belangrijk in een seizoen als dit. Het laat zien dat er nog steeds kansen zijn om te winnen, en dat is echt mooi. Iedereen heeft zich volledig ingezet om de auto te verbeteren dit weekend, en dit is een fantastisch resultaat voor iedereen hier: een grote overwinning voor het team en voor Laurent!"

"De snelste auto gecombineerd met Max’ magie"
Laurent Mekies (CEO & Teambaas Red Bull Racing): “Mijn eerste gedachte gaat uit naar iedereen in Milton Keynes. Het is tot nu toe een moeilijk seizoen geweest voor het team, en deze overwinning is iets wat ze al een tijdlang verdienen. Het leek erop dat McLaren bij vrijwel elke race een voordeel had, maar iedereen is geweldig geweest. We zijn blijven onderzoeken en de grenzen van deze auto blijven opzoeken. Het is fantastisch om vandaag weer op de hoogste trede van het podium te staan.
Achter deze overwinning zit een bijzonder team dat al het harde werk doet om ons in staat te stellen een snelle auto op de baan te zetten. En iedereen aanwezig op het circuit heeft dat vervolgens op ongelooflijke wijze uitgevoerd.
Max heeft vandaag opnieuw gedefinieerd wat perfectie is, en eigenlijk het hele weekend al. De eerste ronde was lastig, maar hij bleef kalm, haalde op de baan in en domineerde daarna de race volledig. Monza is vanwege de layout een heel specifiek circuit, en het team heeft fantastisch werk geleverd om hier in de basis de snelste auto te hebben. Als je dat dan combineert met Max’ magie, krijg je de overwinning van vandaag.”

Marco Tronchetti Provera (vicepresident van Pirelli): “Het is geweldig om hier in Monza te zijn voor de Italiaanse Grand Prix. Een speciaal evenement, niet alleen voor Pirelli, maar ook voor de Formule 1. Een week geleden bereikten we in Nederland een mijlpaal van 500 Grands Prix in de koningsklasse van de autosport als enige bandenfabrikant die dit heeft gedaan. Hier in Monza wilden we deze prestatie vieren met onze partners in dit fantastische avontuur: Formule 1-president Stefano Domenicali, FIA-president Mohammed Ben Sulayem en alle coureurs en teambazen.
Pirelli stond voor het eerst op de startgrid in Silverstone op 13 mei 1950 met de Stella Bianca-band, toen Nino Farina de eerste Grand Prix in het wereldkampioenschap won. En vandaag-de-dag zijn we nog steeds de enige leverancier in de sport. Formule 1 is een geweldig openluchtlaboratorium om nieuwe technische oplossingen te testen en om onze onderzoeks-, ontwikkelings- en productieprocessen voor banden te verbeteren. Op deze feestelijke dag wil ik bovenal iedereen bij Pirelli bedanken voor hun gepassioneerde inzet en de kwaliteit van hun werk door de jaren heen, evenals voor alles wat ze in de toekomst zullen doen, terwijl we samen verder bouwen aan deze samenwerking.”

Mario Isola (directeur Motorsport bij Pirelli): “In deze Grand Prix zat alle spanning geconcentreerd in de openingsronden, waarin coureurs elkaar inhaalden en terugpakten met een paar spectaculaire acties. Daarna werd de race vrij lineair, waarbij iedereen probeerde hun eerste stint zo lang mogelijk te rekken, afhankelijk van de compound waarop ze gestart waren. In tegenstelling tot vorig jaar was er vrijwel geen graining en dankzij het gladde asfalt was er nauwelijks sprake van prestatieverlies.
Dit betekende dat de coureurs grotendeels zelf konden bepalen wanneer ze pitten, afhankelijk van hun positie op de baan. Sommigen gokten erop om veel langer te blijven rijden dan verwacht, in de hoop op een safetycar, ze hadden immers niets te verliezen. We zagen enkele gevallen van blistering aan de voorkant, maar dit had geen significante impact op de prestaties van de auto. Wat betreft slijtage is het duidelijk dat coureurs die meer dan 40 ronden op hun eerste set reden, dicht bij of zelfs over de slijtagelimiet gingen maar wèl zonder prestatieverlies.
Al met al, als we de bandenslijtage in deze Grand Prix evalueren, zou je kunnen zeggen dat de banden te goed presteerden. Het is belangrijk dat we de gegevens goed analyseren om te begrijpen hoe we de compoundontwikkeling voor 2026 moeten voortzetten. In dat kader is het interessant dat we over minder dan 48 uur alweer op Monza zullen testen met de banden voor 2026. We doen dit in samenwerking met Red Bull Racing (Verstappen/Tsunoda) en Aston Martin (Drugovich) op dinsdag, en met Williams (Albon/Sainz) en Racing Bulls (Lawson/Hadjar) op woensdag.”







Bron foto's: Red Bull Content Pool en Pirelli.media
Na de thuisrace voor Max Verstappen in Zandvoort stond afgelopen weekend de thuisrace van Ferrari op het programma. De tifosi hoopten op een overwinning voor de Scuderia op het 'bandenvretende' Autodromo Nazionale di Monza. Voor bandenleverancier Pirelli was er een intensieve taak weggelegd. Maar de winst ging op dominante wijze naar Max Verstappen. Voor de Tifosi een uitstekend alternatief, want ze lijken de Nederlandse viervoudig F1-wereldkampioen in hun harten gesloten te hebben. Vanwege gebrek aan succes van het team met het Steigerende Paard? Vorig jaar greep Charles Leclerc nog de oberwinning, dit jaar miste Ferrari net het podium met P4 en P6. In onderstaande video neemt reservecoureur van Ferrari - Antonio Giovinazzi - je mee over de 'Temple of Speed', dat bekend staat om de hoge snelheid en de lange rechte stukken.
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




