Voormalig Formule 1-ontwerper noemt theorie George Russell over Ferrari 'gestoord'
Uitgegeven door Bas Kaligis • 25 augustus 2025 06:49
George Russell denkt dat verhoogde bandenspanning het plotselinge snelheidsverlies van Charles Leclerc in Hongarije veroorzaakte. Voormalig technisch directeur Gary Anderson noemt die theorie 'behoorlijk gestoord en vergezocht'.

Ferrari kampt dit seizoen met problemen rond de rijhoogte van de SF-25. Het probleem werd voor het eerst opgemerkt tijdens de seizoensopener in Australië. In China escaleerde de situatie toen Lewis Hamilton werd gediskwalificeerd vanwege overmatige slijtage van de skidblock, terwijl Leclerc diskwalificatie kreeg wegens ondergewicht.
Teambaas Fred Vasseur gaf deze week toe dat Ferrari sindsdien een veiligheidsmarge hanteert bij de rijhoogte om herhaling te voorkomen. Na de Grand Prix Oostenrijk bleek dat het team beide coureurs instrueert om aan het einde van rechte stukken gas los te laten, zodat de vloer niet over het asfalt sleept bij maximale belasting.
Een grote ophanging-update in België leek het probleem op te lossen. Leclerc pakte pole position in Hongarije en domineerde de eerste helft van de race, maar verloor mysterieus veel snelheid in de laatste stint en eindigde als vierde. Russell suggereerde dat Ferrari de bandenspanning verhoogde en een conservatievere motorstand koos om de skidblocks te beschermen. Hij beweerde dat Leclercs auto 'bijna illegaal' was voordat deze noodmaatregelen werden genomen.
Anderson wijst deze theorie resoluut af in zijn column voor de Telegraph. "Een team zou de prestaties niet op deze manier verminderen alleen om plankslijtage te stoppen. Er zijn talloze andere, betere en minder dramatische oplossingen", schrijft hij. De technisch expert benadrukt dat verhoogde bandenspanning op een circuit waar tractie cruciaal is, waanzin zou zijn.
Vasseur bevestigde dat Ferrari onderzoek doet naar de oorzaak van Leclercs problematische laatste stint. De bevindingen zijn nog niet openbaar gemaakt. Het team wordt naar verwachting ondervraagd tijdens de Grand Prix van Nederland in Zandvoort.
"Het is behoorlijk gestoord en vergezocht. Ferrari neemt vreemde beslissingen, maar ik geloof geen seconde dat Russell gelijk heeft", aldus Anderson.




