Silverstone Festival: 75 jaar Formule 1 in één weekend van RB18 Max Verstappen tot Lotus van Ayrton Senna
Uitgegeven door Fedor Eskes • 22 augustus 2025 13:34
Dit weekend wordt Silverstone hét middelpunt van de autosportwereld. Tijdens het jaarlijkse Silverstone Festival vieren fans drie dagen lang 75 jaar Formule 1 – precies op de plek waar in 1950 de allereerste Grand Prix (zie filmpje) werd verreden.

Blikvanger is de World Champions Collection, een unieke expositie met auto’s van alle 34 wereldkampioenen. Van de Alfa 158 waarmee Giuseppe Farina en Juan Manuel Fangio geschiedenis schreven, tot de Red Bull RB18 die Max Verstappen naar zijn tweede titel bracht: de beroemdste bolides uit 75 jaar F1 staan zij aan zij opgesteld. Ook iconen als de Lotus van Jim Clark, de McLaren van Alain Prost en de Mercedes van Lewis Hamilton zijn van dichtbij te bewonderen.
Bijzonder is de hommage aan John Surtees, de enige die wereldtitels pakte op zowel motoren als in de Formule 1. Zijn MV Agusta-motorfiets staat naast zijn eerste Surtees F1-auto – een combinatie die je nergens anders ter wereld tegenkomt. Ook de legendarische vader-en-zoon-duo’s Hill en Rosberg krijgen een plekje in de line-up, met hun titelauto’s naast elkaar op de grid.
Maar er is meer dan alleen F1-historie. Het festivalprogramma barst van de actie: twintig historische races, stuntshows, dragster-burnouts en parades van autoclubs. Voor gezinnen zijn er kermisattracties, kinderactiviteiten en een uitgebreid Foodie Fest met tv-chefs. En ’s avonds verandert het circuit in een openluchtpodium, met live muziek van Natasha Bedingfield, Craig David presents TS5 en Ministry of Sound Classical.
Kortom: het Silverstone Festival is dit jaar niet alleen een reis door 75 jaar Formule 1, maar ook een weekend vol spektakel, muziek en familieplezier.

DE WERELDKAMPIOENEN COLLECTIE
2025 SILVERSTONE FESTIVAL
1950 Giuseppe Farina (ITA) – Alfa Romeo 158
De Alfa Romeo 158/9 wordt algemeen beschouwd als de meest succesvolle racewagen uit de geschiedenis. Hij won 47 van de 54 Grands Prix waarin hij deelnam en bracht Giuseppe Farina naar het allereerste FIA Formule 1-rijderskampioenschap. Een jaar later bezorgde hij Juan Manuel Fangio zijn eerste titel.
1951, 1954, 1955, 1956 en 1957 Juan Manuel Fangio (ARG) – Maserati 250F
De legendarische Juan Manuel Fangio won vijf keer de F1-titel en houdt nog steeds het record voor de meeste overwinningen (24) vergeleken met het aantal races (52). Hij behaalde kampioenschappen met Alfa Romeo, Mercedes, Lancia-Ferrari en tenslotte Maserati in 1957.
1952 en 1953 Alberto Ascari (ITA) – Lancia D50
Ferrari bezit het record voor de meeste rijderskampioenschappen, met 15 titels behaald door negen verschillende coureurs. Alberto Ascari was de eerste, met titels in 1952 en 1953. Voor zijn dood bij een sportwagen-testongeval behaalde Ascari 13 zeges in slechts 32 F1-races – minder starts dan welke andere wereldkampioen dan ook. Zijn laatste drie GP’s reed hij in een Lancia D50.
1958 Mike Hawthorn (GBR) – Ferrari 246 Dino
Mike Hawthorn schreef geschiedenis in 1958 door de eerste van tien Britse coureurs te worden die de wereldtitel won. Zijn rode Ferrari 246 Dino was de laatste wagen met motor vóórin die het F1-kampioenschap wist te winnen.
1959, 1960 en 1966 Sir Jack Brabham (AUS) – Brabham BT20
Drievoudig kampioen Sir Jack Brabham won zijn eerste twee titels met Cooper en zijn derde in 1966 met zijn eigen Brabham BT20. Hij blijft de enige coureur die een kampioenschap won in een auto die zijn eigen naam droeg.
1961 Phil Hill (USA) – Ferrari 156
Liefkozend de ‘sharknose’ genoemd, was de Ferrari 156 waarmee Phil Hill de eerste Amerikaanse F1-wereldkampioen werd, een van de meest iconische wagens in de sport. Alle originele exemplaren zijn vernietigd, dus de auto op het Festival is een getrouwe replica.
1962 en 1968 Graham Hill (GBR) – BRM P578*
Graham Hill won twee titels – eerst in 1962 met BRM, als eerste Brit in een Britse auto, en opnieuw in 1968 met Lotus. Te zien is zijn titelwagen uit 1962, liefdevol ‘Old Faithful’ genoemd.
1963 en 1965 Jim Clark (GBR) – Lotus 25 R4*
Jim Clark, nog steeds geprezen als een van de grootste F1-coureurs, won de titel in 1963 en 1965 en vestigde records voor zeges, polepositions en snelste ronden. De hooggewaardeerde Lotus 25 R4 bracht hem zeven zeges in 1963.
1964 John Surtees (GBR) – MV Agusta en Surtees TS 7/01*
John Surtees is de enige persoon die wereldtitels won op twee en vier wielen. Hij won de F1-titel van 1964 met Ferrari en zeven motortitels met MV Agusta. Hij wordt vertegenwoordigd door zijn 500cc-titelmotor uit 1960 en zijn eerste Surtees F1-wagen, waarin hij de Gold Cup van Oulton Park in 1970 won – beide nog steeds in familiebezit.
1967 Denis Hulme (NZ) – Brabham-Repco BT24
Bijnaam ‘The Bear’, Denis Hulme is Nieuw-Zeelands enige F1-wereldkampioen. Hij versloeg teamleider Jack Brabham in 1967 – het laatste jaar voor de revolutie van Ford’s DFV-motor.
1969, 1971 en 1973 Sir Jackie Stewart (GBR) – Tyrrell 006*
Sir Jackie Stewart, drievoudig wereldkampioen, blijft de oudste nog levende F1-titelhouder. Te zien is de Tyrrell 006 waarmee hij in 1973 zijn laatste titel behaalde. Tegenwoordig zet hij zich in voor de Race Against Dementia-stichting.
1970 Jochen Rindt (AUT) – Lotus 72*
Jochen Rindt is de enige postume F1-wereldkampioen. De Oostenrijker verongelukte tragisch in Monza in 1970. Te zien is een van de Lotus 72’s waarin hij dat seizoen reed.
1972 en 1974 Emerson Fittipaldi (BRA) – Lotus 72D*
Emerson Fittipaldi werd de eerste van drie Braziliaanse wereldkampioenen. Zijn eerste titel kwam in 1972 met de iconische Lotus 72D in JPS-kleuren; zijn tweede volgde met McLaren in 1974.
1975, 1977 en 1984 Niki Lauda (AUT) – BRM 160E
Niki Lauda, drievoudig wereldkampioen, won tweemaal met Ferrari (1975, 1977) en eenmaal met McLaren (1984). Op weg naar de top reed hij voor March en BRM – te zien is zijn BRM 160E uit 1973.

1976 James Hunt (GBR) – McLaren M26*
Zoals beroemd verfilmd in Rush, veroverde de flamboyante Brit James Hunt de publieke verbeelding toen hij aartsrivaal Niki Lauda versloeg om in 1976 de titel te pakken met McLaren.
1978 Mario Andretti (USA) – Lotus 79*
Altijd innovatief, introduceerde Lotus in 1978 de revolutionaire ground-effect Lotus 79. Mario Andretti gebruikte dit aerodynamische voordeel om Amerika’s tweede F1-wereldkampioen te worden.
1979 Jody Scheckter (RSA) – McLaren M19A
Jody Scheckter won de titel van 1979 met Ferrari, maar zijn eerste F1-wagen was de McLaren M19A waarin hij debuteerde bij de GP van Watkins Glen in 1972. Hij behield de auto tot voor kort in zijn privécollectie.
1980 Alan Jones (AUS) – Williams FW07B*
Alan Jones bezorgde Williams hun eerste F1-wereldtitel in 1980 met vijf zeges in de FW07B, waaronder een overwinning op Silverstone.
1981, 1983 en 1987 Nelson Piquet (BRA) – Williams FW11B*
Nelson Piquet, wereldkampioen in 1987, behaalde elf podiumplaatsen en drie zeges dat seizoen met Williams in de FW11B.
1982 Keke Rosberg (FIN) – Williams FW08*
Ondanks turbo-aangedreven rivalen behaalde Keke Rosberg zijn enige titel met de betrouwbare, atmosferische Williams FW08 – de laatste kampioenswagen met de Ford DFV-motor.
1985, 1986, 1989 en 1993 Alain Prost (FRA) – McLaren MP4/2B*
Alain Prost werd de eerste Fransman die de wereldtitel won, in 1985 met McLaren. Te zien is zijn titelwagen MP4/2B. Hij voegde er nog twee titels met McLaren (1986, 1989) en één met Williams (1993) aan toe.
1988, 1990 en 1991 Ayrton Senna (BRA) – McLaren MP4/4*
Samen wonnen Prost en Senna in 1988 een recordaantal van 15 van de 16 Grands Prix – Senna pakte de eerste van zijn drie titels. Te zien is de MP4/4 waarmee hij kampioen werd.
1992 Nigel Mansell (GBR) – Williams FW14B*
Nigel Mansell won de titel in 1992 in de FW14B met negen zeges, waaronder de Britse GP op Silverstone.
1994, 1995, 2000–2004 Michael Schumacher (GER) – Benetton 191
Michael Schumacher debuteerde in 1991 bij Benetton met dit chassis. Hij groeide uit tot recordhouder met zeven wereldtitels.
1996 Damon Hill (GBR) – Williams FW18*
Damon Hill domineerde het seizoen van 1996 met acht zeges in de FW18 en pakte overtuigend de titel.
1997 Jacques Villeneuve (CAN) – Williams FW19*
Jacques Villeneuve, Canada’s enige F1-wereldkampioen, behaalde de titel in 1997 met de FW19.
1998 en 1999 Mika Häkkinen (FIN) – McLaren MP4/14*
Mika Häkkinen won twee opeenvolgende titels met McLaren. Te zien is zijn kampioensauto uit 1999.
2005 en 2006 Fernando Alonso (ESP) – Renault R25*
Fernando Alonso herschreef de geschiedenisboeken in de Renault R25 door in 2005 de jongste wereldkampioen én de eerste Spaanse F1-kampioen te worden. Hij herhaalde dit in 2006.
2007 Kimi Räikkönen (FIN) – TBA
Kimi Räikkönen, cultheld, won in 2007 met Ferrari het kampioenschap door Hamilton en Alonso met één punt te verslaan.
2008 Sir Lewis Hamilton (GBR) – McLaren MP4/23*
Lewis Hamilton pakte zijn eerste titel in 2008 in een zenuwslopende finale, waarin hij Felipe Massa met één punt voorbleef.
2009 Jenson Button (GBR) – Brawn BGP 001*
Uit de resten van Honda ontstond Brawn GP, die in 2009 voor een van de grootste verrassingen ooit zorgde. Slechts drie chassis werden gebouwd – hier staat Button’s titelwagen.
2010–2013 Sebastian Vettel (GER) – Red Bull RB8*
Sebastian Vettel en Red Bull domineerden F1 met vier opeenvolgende titels. Te zien is zijn RB8 uit 2012.
2014, 2015, 2017–2020 Sir Lewis Hamilton (GBR) – Mercedes-AMG F1 W11*
Hamilton behaalde zes titels met Mercedes. Te zien is zijn 2020-kampioensauto, waarmee hij elf zeges behaalde en Schumacher’s record van zeven titels evenaarde.
2016 Nico Rosberg (FIN) – Mercedes-AMG F1 W07*
Nico Rosberg trad in de voetsporen van zijn vader Keke en werd wereldkampioen in 2016. Vijf dagen later kondigde hij zijn pensioen aan.
2021–2024 Max Verstappen (NL) – Red Bull RB18*
Met vier opeenvolgende titels wordt Max Verstappen al beschouwd als een van de grootste coureurs aller tijden. Te zien is zijn RB18 uit 2022, waarin hij 15 zeges behaalde.
* Echte wagens die in de kampioenschapsjaren zijn ingezet – 24 in totaal.
• Sir Lewis Hamilton wordt tweemaal vermeld omdat zowel McLaren als Mercedes titelwagens hebben uitgeleend.




