Formule 1

George Russell suggereert dat Ferrari Charles Leclerc opzettelijk vertraagde om technische overtreding te voorkomen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 5 augustus 2025 05:51

Mercedes-coureur George Russell heeft twijfels gezaaid over Ferrari's verklaring voor het instorten van Charles Leclerc in de slotfase van de Grand Prix van Hongarije. Hij hint dat het Italiaanse team bewust de snelheid opofferde om een technische overtreding te vermijden.

George Russell Mercedes Grand Prix F1

Russell, die in de slotfase Leclerc inhaalde voor de derde plaats, suggereert dat Ferrari preventief handelde tijdens de laatste pitstop van de Monegask om illegale slijtage van de plank te voorkomen. Leclerc domineerde aanvankelijk de race en leidde tijdens zijn eerste twee stints. Maar vanaf ronde 41, bij zijn laatste pitstop, stortte zijn tempo volledig in. Russell profiteerde optimaal en greep het podium.

"Ik zag hoe langzaam hij was, dus ik vermoedde dat er iets niet klopte", vertelde Russell aan Sky F1 met een ondertoon van argwaan. Terwijl Leclerc later onthulde dat een chassisprobleem vanaf ronde 40 zijn snelheid belemmerde, kwam Russell met een andere theorie. Hij denkt dat Ferrari bang was de strikte regels over plankslijtage te overtreden.

"Hij gaat je natuurlijk niet vertellen dat ze bijna illegaal waren", grijnsde Russell. "Het enige wat we kunnen bedenken is dat ze de auto te laag hadden afgesteld en daarom de bandenspanning voor de laatste stint moesten verhogen." Hogere bandenspanning verhoogt de rijhoogte en vermindert slijtage aan het skidblok - een titanium plank onder de vloer die de minimale grondspeling bewaakt - maar gaat ten koste van grip en prestaties. Dat zou verklaren waarom Leclercs Ferrari plotseling een schim werd van zichzelf.

Russell ging verder met zijn speculaties. Hij opperde dat Ferrari mogelijk ook de motorinstellingen van Leclerc aanpaste tijdens de laatste stint, wederom om krachten op de onderkant van de auto te verminderen en overmatige plankslijtage te voorkomen. "Ze gebruikten een motorstand die de motor langzamer maakte aan het einde van het rechte stuk, waar je de meeste plankslijtage hebt. Dat is het enige wat we kunnen bedenken op basis van de rondetijden en de motorstand die ze gebruikten."

"Als je McLaren buiten beschouwing laat en kijkt naar de volgorde van P3 tot P13, is het behoorlijk vreemd. Je zou niet verwachten dat Max Verstappen zo ver achteraan zou eindigen. Aston had een geweldig weekend. We pakken de positieve punten mee en laten ons er niet door meeslepen", analyseert Russell het onvoorspelbare huidige krachtenveld.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS