Max Verstappen kon niets meer na botsing: "Best wat schade en de auto sloeg meteen af"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 30 juni 2025 04:51
Drie bochten duurde welgeteld de Grand Prix van Oostenrijk voor Max Verstappen, tot grote ontsteltenis van de vele meegereisde fans. Verstappen viel uit vlak nadat hij geraakt werd. De Oracle Red Bull Racing F1-coureur kende al een onfortuinlijk weekend op de Red Bull Ring door slechts op P7 te kwalificeren. Bij de start kwam de Nederlander goed weg en hij lag op de zesde plek bij het aanremmen van de derde bocht. Daar werd Verstappen echter getorpedeerd door Kimi Antonelli die de achterbanden van de Mercedes blokkeerde, wat resulteerde in het einde van de race voor beide coureurs. Lando Norris pakte de overwinning, na onder grote druk te hebben gestaan van McLaren F1-teamgenoot Oscar Piastri, die tweede werd. Charles Leclerc completeerde in zijn Ferrari het podium.

Max Verstappen in de paddock over zijn extreem korte race: “We hadden een goede start, dus dat was een verbetering ten opzicht van de laatste races, waar ik geen goede start had. Maar, daarna in bocht drie was de race al over. Ik werd van achteren aangetikt en toen was het klaar. Ik wist op dat moment niet wat er gebeurd was, maar we hadden best wat schade en de auto sloeg meteen af."
"We waren zaterdag al wat ongelukkig in de kwalificatie en zondag weer in de race, maar als je naar het gehele weekend kijkt, hadden we gewoon niet genoeg snelheid. Dat moeten we proberen te analyseren en hopelijk hebben we een positiever weekend volgende week.”
Ook het kampioenschap raakt steeds verder uit zicht, maar “Ik ben daar niet mee bezig”, zegt Max hierover. “We zullen het race voor race bekijken. Er zit zeker meer in, maar we zullen moeten zien of we dat kunnen vinden. Iedereen in het team geeft altijd 100% en we blijven pushen en blijven leren en we moeten blijven proberen meer prestatie te vinden en dat is het enige dat we kunnen doen.”

Het is warm onder de stralende zon en een buitentemperatuur van 30 graden Celsius bij aanvang van de 70 ronden tellende Grand Prix van Oostenrijk. De top negen start de race op de medium compound banden, terwijl Pierre Gasly op P10 de eerste coureur is op de zachte bandencompound. Bij de start van de formatieronde zijn er grote problemen voor Carlos Sainz. De Spanjaard krijgt zijn Williams niet in beweging, waarna de start wordt uitgesteld. Sainz kan uiteindelijk toch wegrijden, maar keert terug naar de pits waar zijn remmen in brand vliegen. Hiermee zit de middag voor Sainz er al op.
Na een kwartier oponthoud, wordt de race gestart en hierbij komt Max goed weg en hij komt als zesde de eerste bocht uit. Bij het aanremmen voor de scherpe bocht drie, blokkeert Kimi Antonelli zijn achterremmen. De Italiaanse rookie knalt daardoor met zijn Mercedes vol tegen de achterkant van de RB21 van Verstappen aan, die door de klap achterstevoren gaat. De ophanging van Antonelli is beschadigd en ook de auto van Verstappen is zwaar beschadigd wat betekent dat beide heren het strijdtoneel moeten verlaten. Het is voor Verstappen zijn eerste uitvalbeurt en tevens eerste keer dat hij geen punten scoort sinds Australië 2024. Vanzelfsprekend komt de safety car naar buiten.
In ronde vier wordt het veld weer vrijgelaten met Lando Norris aan kop, gevolgd door McLaren-stalmaat Oscar Piastri. De Ferrari’s van Charles Leclerc en Lewis Hamilton volgen op P3 en P4, met George Russell op plek vijf. Er ontspint zich een prachtig gevecht tussen de beide McLarens. Meerdere malen plaatst Piastri een aanval op zijn teamgenoot, maar steeds weet Norris de aanvallen af te slaan.
Alexander Albon moet zijn Williams in ronde zeventien in de pits parkeren, wat betekent dat het team van Williams in kan pakken. Lando Norris stopt in ronde 21 en staat de leiding daarmee af aan Piastri, die besluit langer door te rijden. Pas in ronde 25 komt Piastri binnen en hij komt vijf seconden achter Norris de baan op. Yuki Tsunoda en Franco Colapinto raken in ronde 32 met elkaar in de slag en Tsunoda tikt de Alpine-coureur in de rondte bij bocht vier. Tsunoda moet zijn beschadigde voorvleugel laten wisselen en krijgt een tijdstraf van tien seconden voor het vergrijp, terwijl Colapinto na een pirouette zijn weg kan vervolgen.
Norris maakt in ronde 53 zijn tweede pitstop en ditmaal stopt Piastri één ronde later. Norris behoudt hierbij de leiding, met Piastri vier seconden erachter. In de slotfase komt Piastri met rasse schreden dichterbij aan Norris, maar de Australiër weet net niet binnen DRS-afstand te komen, waardoor Norris zijn derde Grand Prix-zege van het seizoen in de wacht sleept. Piastri eindigt op P2 en de kampioenschapsleider heeft nog 15 punten voorsprong op teamgenoot Norris (WK-Stand F1). Charles Leclerc pakt met een derde plek zijn vierde podium van het jaar. Hamilton wordt vierde, met Russell op P5. Liam Lawson wordt zesde wat het beste resultaat uit zijn Formule 1-carrière betekent. Fernando Alonso eindigt op plek zeven met daarachter Gabriel Bortoleto op P8, die na een sterk weekend de eerste punten in zijn Formule 1-loopbaan binnensleept. Sauber-stalmaat Nico Hulkenberg wordt negende, terwijl Esteban Ocon het laatste punt pakt.




