Formule 1

Red Bull gebruikt thermische camera's om 'bandenwater' mysterie van McLaren te ontrafelen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 4 mei 2025 05:00

Red Bull Racing gebruikt thermische camera's om de tyre cooling ducts van McLaren tijdens pitstops te analyseren. Het team uit Milton Keynes vermoedt dat de McLaren-renstal over een speciale techniek beschikt om hun Pirelli-banden te koelen, meldt Auto Motor und Sport.

Oscar Piastri McLaren F1


Vorig seizoen, toen de RB20 qua prestaties werd ingehaald door de McLaren MCL38, vermoedde Red Bull al dat McLaren water in hun banden gebruikte om deze beter te koelen. De zorgen ontstonden tijdens de Grand Prix van Singapore in 2024, toen er vocht werd waargenomen in de velgen nadat de banden van de auto's waren gehaald. Mario Isola, hoofd F1 en autosport bij Pirelli, ontkende destijds deze vermoedens.

Volgens het Duitse Auto Motor und Sport blijft Red Bull echter wantrouwig vanwege de superieure bandenslijtage van McLaren. Het resulteerde vorig jaar in sterke inhaalraces aan het einde van wedstrijden, en ook de MCL39 van 2025 toont betere bandenslijtage dan concurrenten. McLaren heeft momenteel vier van de vijf Grands Prix gewonnen en leidt met 77 punten voorsprong in het constructeurskampioenschap.

Red Bull wil achterhalen hoe McLaren hun Pirelli-banden zo betrouwbaar in het 'magische window’ kan houden, ongeacht asfalttemperatuur of circuit. De thermische camera's hebben volgens AMuS 'vele blauwe gebieden rond de remventilatoren op de McLaren-banden' geregistreerd, terwijl andere auto's 'veel oranje en rood' toonden. Red Bull concludeert dat het 'onmogelijk' is om de banden zo goed te koelen met alleen lucht.

Zak Brown, CEO van McLaren, reageerde speels op de geruchten door tijdens de trainingen in Miami op de pitbox te zitten met een waterfles waarop 'tire water' geschreven stond. Red Bull-teambaas Christian Horner reageerde gevat: ‘We'll send him a Red Bull down if he needs some energising’.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS