BMW in gesprek met klanten voor LMDh's: "Er is interesse van klantenteams"
Uitgegeven door Wim Boekel • 30 april 2025 14:00
BMW M Motorsports is in gesprek met potentiële klantenteams om de BMW M Hybrid V8 in te zetten. Een definitief besluit is er volgens BMW’s motorsportdirecteur Andreas Roos nog niet genomen of de LMDh uiteindelijk ook beschikbaar gesteld gaat worden aan privateers.

“Er is interesse van klantenteams. Dat is ook wat we aan het evalueren zijn in het hele plaatje”, aldus Roos tegenover Sportscar365. Wanneer hem wordt gevraagd of er in het seizoen 2026 al auto’s aan klanten geleverd worden, zegt de Duitser: “Ik wil geen ja zeggen en ik wil geen nee zeggen. Het is zoals altijd. In het verleden begonnen dit soort discussies... normaal gesproken na Le Mans en nu er meer fabrikanten zijn, meer concurrentie, wordt alles een beetje vroeger. Daarom zijn deze discussies ook al begonnen. Ik ben blij dat er ook gesprekken zijn begonnen met deze of gene over auto's voor klanten. Want ook daar is er op een gegeven moment een deadline waarop je het niet meer op een fatsoenlijke manier kunt doen.”
Wanneer BMW LDMh’s aan klanten gaat leveren, wil BMW dit met dezelfde standaards doen als het merk dat nu ook al in de GT’s doet. “Voor ons is het ook belangrijk dat als we het willen doen, we het op de juiste manier willen doen”, zegt Roos over het leveren van klantenauto’s. "We zijn in gesprek en dan zien we wel. Maar het moet 360 graden logisch zijn. Het moet logisch zijn voor ons aan de BMW-kant, maar het moet ook logisch zijn voor de potentiële klant. Het moet een combinatie zijn die voor beide zinvol is.”
Als BMW auto’s gaat leveren is dit waarschijnlijk voor het IMSA. In het FIA WEC lijken de plekken voor LMH’s/LMDh’s reeds vergeven met de komst van Genesis. Daar bovenop komen Ford en McLaren in 2027 naar het kampioenschap. Waarbij de maximale grid van 40 auto’s al overschreden wordt.




