Mercedes W16 verschijnt met speciale vloerkanaal tegen hardnekkig warmteprobleem
Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 februari 2025 06:20
Op de nieuwe Mercedes W16 is tijdens de F1-tests in Bahrein een interessant technisch detail ontdekt. Het Duitse team heeft een speciaal kanaal in de vloer verwerkt dat waarschijnlijk bedoeld is om een aanhoudend warmteprobleem in de cockpit aan te pakken.

De introductie van dit kleine luchtkanaal lijkt een direct gevolg van een terugkerend probleem dat vorig seizoen in Monza een hoogtepunt bereikte. Destijds hadden beide Mercedes-coureurs last van extreme hitte rond hun zitpositie, waarbij Lewis Hamilton de situatie omschreef als ‘alsof je in de sauna zit zonder broek aan’.
Het warmteprobleem is een kwestie waar Mercedes al langer mee worstelt. Andrew Shovlin, trackside engineering director van het team, gaf eerder toe dat dit een aandachtspunt is. "De stoel en de auto lopen altijd behoorlijk warm en er wordt veel warmte gegenereerd door de power unit die je probeert af te voeren", legde hij uit.
Shovlin voegde daaraan toe: "Je hebt ook veel elektronische onderdelen die behoorlijk hard werken en hun eigen temperatuur genereren, dus je probeert die uit de cockpit te krijgen. We kijken naar manieren om de situatie voor onze coureurs te verbeteren, ook binnen de sport, en zoeken naar middelen die we aan de auto kunnen toevoegen bij deze uitzonderlijke races die de coureurs wat koeler houden."
De plaatsing van het kanaal suggereert dat het zich in een gedeelte van de vloer bevindt dat gemakkelijk kan worden verwijderd zonder de hele vloer te demonteren, aangezien er op die locatie meerdere verwijderbare panelen zijn. Hierdoor kan het team snel reageren op het comfortniveau van de coureurs.
Het is nog onduidelijk of het kanaal aan beide zijden van de auto te vinden is. Een redelijke aanname is dat het team het kanaal aan beide kanten kan toevoegen als ze meer koeling nodig hebben, of aan één kant kunnen rijden afhankelijk van de temperatuuromstandigheden. Tijdens de eerste twee dagen van de wintertests is de W16 zowel met als zonder het kanaal op de baan gezien.

Deze aanpassing komt wel ten koste van marginale aerodynamische verliezen door de aanwezigheid van een extra kanaal op de auto, maar biedt Mercedes mogelijk een oplossing voor een probleem dat de coureurs al langere tijd hindert.




