Formule 1

Ferrari SF-25 ondergaat belangrijke aanpassingen aan achterwielophanging

Uitgegeven door Bas Kaligis • 24 februari 2025 07:04

Ferrari heeft enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd aan de achterwielophanging van de SF-25, de nieuwe Formule 1-wagen van Charles Leclerc en Lewis Hamilton voor 2025. De aanpassingen zijn subtieler dan ze op het eerste gezicht lijken, maar hebben een significante impact op de aerodynamica van de auto.

Ferrari SF-25 F1


Het team uit Maranello heeft ervoor gekozen om vast te houden aan het pullrod-systeem aan de achterkant van de wagen, terwijl aan de voorzijde is overgestapt op een pullrod-configuratie. Deze keuze is gemaakt na uitgebreide analyses waaruit bleek dat een pushrod-systeem aan de achterkant niet genoeg voordeel zou opleveren om een conceptwijziging te rechtvaardigen. Ferrari heeft de interne componenten van de achterwielophanging verder verkleind en de versnellingsbak verlaagd, wat resulteert in een verbeterde diffuser.

Fred Vasseur, teambaas van Ferrari, beschreef de SF-25 als een ‘compleet nieuwe’ auto in vergelijking met zijn voorganger. De wagen onderging zijn eerste test op Fiorano, waar zowel Leclerc als Hamilton achter het stuur kroop.

De informatie komt van het Italiaanse Auto Racer, dat meldt dat Ferrari in 2024 een beter begrip kreeg van de impact van verschillende ophangingssystemen op de prestaties van de auto. "Deze aanpassingen zijn belangrijker dan ze op het eerste gezicht lijken", aldus het blad.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS