Karting • GK4 Kartseries

Bij de racefamilies Grinwis en Hart giert de benzine door de aderen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 16 december 2018 10:12 • Print artikel

Bij de families Grinwis en Hart giert de benzine door de aderen. Ze zijn gek van de gemotoriseerde sporten zoals karting en autoracen. Zowel vaders als zonen en zelfs de moeders zijn betrokken bij de racerij. Een weekend zonder racen komt bijna niet voor in hun woordenboek. Rowan Grinwis en Oliver Hart blikken terug op hun raceseizoen. Twee jonge coureurs, die vrienden zijn maar in de kart ook elkaars concurrenten. Rowan kende een knallende eindschot met een indrukwekkende race in de laatste ronde van de BEKC. Deze laatste race van het seizoen werd geteisterd door regen. En daarin voelde Grinwis zich helemaal in zijn element. Hij was niet te stoppen op de kletsnatte piste in Genk. Bovendien reden Rowan en Oliver op zondag nog een wedstrijd in hun snelle schakelkart. Oliver Hart racet overigens samen met zijn vader in de autosport. Hun laatste wapenfeit was een podium bij de openingsrace van het Winter Endurance Kampioenschap.

Rowan Grinwis en Oliver Hart

David en Olivier Hart eindigden bij de Zandvoort 500 ondanks problemen op het podium met de derde plaats. Het was de start van het Winter Endurance Kampioenschap dat het team aangrijpt om ook in de winter te kunnen blijven race. Door het jaar heen zijn vader en zoon vooral in het historisch racen te vinden. Olivier rijdt ook nog in de kart bij het team van Peter de Brujn samen met onder meer Rowan Grinwis. Beide vrienden komen daar uit in de KZ2-klasse.

Onlangs presteerden de twee karters sterk bij de finale van het GK4-kampioenschap in Genk. “Het waren wisselende omstandigheden”, vertelt Rowan Grinwis die ook droomt van de autosport, maar ook graag in de kart racet. “Dan weer regen, dan weer droog. Ik heb ook in het BEKC gereden en daar reed ik in de regen van de 24e en laatste plaats in de eerste ronde naar P2, vervolgens naar P1 en heb ik de race gewonnen met een ronde voorsprong. In de regen kan ik heel dominant rijden, een beetje spelen met iedereen, gek doen en driften. Dat komt vooral omdat ik vaak in de regen heb gereden. Op de momenten dat iedereen vanwege het weer naar binnen ging, was ik op de baan te vinden”, zei Rown met een twinkeling in zijn ogen.

In de KZ2-schakelklasse deden Rowan en Olivier, al vijf jaar teamgenoten en vrienden, voor in het veld mee. “In de kwalificatie was ik derde, Oliver zesde. In totaal zijn we als vierde en vijfde geëindigd.” Olivier miste door zijn studie civiele techniek de vrijdagtrainingen in Genk. “Daardoor kon ik slechts één training echt goed trainen. Toch ging de kwalificatie goed en in de tweede race ben ik tweede geworden achter de sterke Gil Mertens. Overall was ik vierde, net voor Rowan en dat is uiteraard heel belangrijk”, grapte hij.

Vader Marco Grinwis is haast ieder weekend op of rond het circuit of de kartbaan te vinden. Hij werkt fulltime voor David Hart aan de raceauto's en prepareert voor Rowan de kart. "Ik kan ook niet zonder. Als ik drie weekenden per jaar thuis ben, is het veel. Gelukkig heeft mijn vrouw hetzelfde fanatisme en zij is ook altijd mee naar de races. Ze zorgt voor catering, maar kan ook een handje bijspringen als er gesleuteld moet worden. In het verleden heb ik ook voor het team van Peter de Bruijn gewerkt. Nu doen we ook veel autosport met David en Oliver. We hebben onder meer Goodwood gereden en de 6 uur van Spa. Ik vind het allemaal mooi, er gebeurt zo veel. De Zandvoort 500 past daar ook in."

Bij de racefamilies Grinwis en Hart giert de benzine door de aderen

Ook bij het WEK in Zandvoort liet Olivier enkele fraaie inhaalacties zien. “Ik pakte mijn teamgenoot Niels Langeveld en de nummer 1 in de race tegelijk in de Tarzanbocht. Na afloop zei Niels ook hij mij totaal niet had zien aankomen. Daarna hadden we een lange periode met Code 60 en we twijfelden of we een pitstop moesten maken. Dit deden we te laat en daardoor verloren we veel tijd. Bovendien zat tijdens de pitstop een veiligheidsbandje vast, waardoor we nog eens twee minuten verloren. We kwamen als zesde terug op de baan met twee ronden achterstand. Ik heb de laatste twee stints gedaan, waardoor ik tijdens de pitstop kon blijven zitten. Ik heb snelle tijden kunnen rijden en we zijn toch nog derde geworden.”

Voor Olivier is het enduranceracen heel wat anders dan klassen die hij door het jaar heen rijdt. Naast het karten komt de coureur met zijn vader David uit in het historisch racen. “We rijden samen in de klassieke auto’s. Dan is het wel even wennen om in een Porsche 991 te rijden, maar de snelheid zat er goed in. Het is altijd leuk om hier te rijden.” De nu 19-jarige Olivier rijdt ruim 2,5 jaar met zijn vader in de historische auto’s. “Leuk om samen te doen”, zegt vader David Hart. “Dit is ons derde jaar. In het eerste jaar reden we samen in een Ford Cortina, later met de Mustang en de Cobra. Dit jaar hebben we mooie races gereden als de Goodwood Revival, Le Mans Classic, de 6 uur van Spa en de Historic GP op Zandvoort.”

Het is nu even een korte winterstop, want met de Nieuwjaarsrace op Zandvoort zijn de heren weer van de partij.

Rowan Grinwis wil graag speciaal zijn ouders bedanken en alle sponsoren. Rowan wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door DHG, B.A.T. Machinebouw, PdB Racing Team, Tillett, Xeramic en Speedwear.be.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS