FIA Formula Regional European Championship: De nieuwe Tatuus T-326 is onthuld in Monza
Uitgegeven door HJ van Keulen • 26 oktober 2025 09:45
Vanaf 2026 zal het FIA Formula Regional European Championship de nieuwe Tatuus T-326 gebruiken — de tweede generatie Formule Regional-wagens. Op het Temple of Speed in Monza werd de gloednieuwe Tatuus T-326 onthuld: de eenzitter die vanaf 2026 centraal zal staan in het door ACI georganiseerde en gepromote kampioenschap.

Ontwikkeling en evolutie
Het resultaat van een intens ontwikkelingsproces door Tatuus Racing, de T-326 (onder voorbehoud van FIA-homologatie) vertegenwoordigt de tweede generatie van Formule Regional-auto’s. Het model is een evolutie van de eerdere T-318, die sinds 2019 vele talentvolle coureurs — zoals Andrea Kimi Antonelli, Gabriel Bortoleto, Isack Hadjar en Franco Colapinto — heeft begeleid op hun weg naar de hogere niveaus van de autosport.
Aerodynamica en prestaties
Ontwikkeld in volledige overeenstemming met de nieuwste FIA-reglementen, betekent de T-326 een grote stap voorwaarts op het gebied van prestaties, aerodynamica en veiligheid. De auto is ontworpen om lichter, stabieler en responsiever te zijn, met een verbeterde chassisstructuur en een vernieuwd ophangingssysteem dat de stuurnauwkeurigheid en balans in bochten optimaliseert.
De aerodynamische efficiëntie, geïnspireerd op de nieuwste trends uit de hoogste eenzittercategorieën, zorgt voor meer downforce en minder wake-effect, wat het inhalen en de algemene racekwaliteit ten goede komt.
Vanaf 2026 worden Pirelli-banden de enige bandenleverancier, gemonteerd op nieuwe 15-inch OZ-velgen, wat technische continuïteit en uniforme prestaties in het hele veld waarborgt.

ATM163T-motor: kracht, efficiëntie en innovatie
De T-326 wordt aangedreven door de nieuwe ATM163T-motor, ontwikkeld door Autotecnica Motori en gebaseerd op de Toyota G16E-eenheid. Dit is de eerste driecilindermotor in de geschiedenis van de Formule Regional, ontwikkeld in samenwerking met TOM’S om hoge prestaties te combineren met betere energie-efficiëntie en betrouwbaarheid. Het project sluit volledig aan bij de nieuwe FIA-normen voor duurzaamheid en technologische innovatie.
Veiligheid en ergonomie centraal
Het nieuwe chassis voldoet aan de hoogste FIA-veiligheidsnormen en bevat verstevigde structuren en geüpdatete componenten, zoals nieuw ontworpen voor- en achterste crashboxen, anti-inbraakpanelen en een herzien rolbeveiligingssysteem. In de cockpit is de ergonomie geoptimaliseerd om een comfortabele rijpositie te bieden voor een breed scala aan coureurs, met verbeterde zichtbaarheid, comfort en rijervaring.
Technische partnerschappen
De T-326 werd ontwikkeld in samenwerking met een netwerk van toppartners uit de autosport; ARS Tech, Giga Composite, Carbonmade en La Compositi – koolstofvezelcomponenten; Breda Racing, Eibach en Andreani – ophangingssysteem; PFC Brakes en Tilton – remsysteem; De boordelektronica werd ontwikkeld met Marelli, Next Solution en Nope Engineering, terwijl de wagen verder is uitgerust met een Sadev SLR-82-versnellingsbak, Sabelt-gordels, OMP-veiligheidssystemen, en componenten van Galletto en Gieffe — samen goed voor een technisch pakket van absolute topklasse.

Klaar voor actie
Na een eerste testfase tussen augustus en oktober, waarbij verschillende professionele coureurs en testrijders betrokken waren, is de nieuwe Tatuus T-326 nu klaar om het circuit op te gaan.
De officiële debuutrace in 2026 zal een nieuw hoofdstuk inluiden in de geschiedenis van de klasse, waarmee de missie wordt voortgezet om de volgende generatie internationale autosporttalenten op te leiden.
Emanuele Pirro, voorzitter van de FIA Single-Seater Committee, verklaarde: “De nieuwe FR-auto voldoet aan alle doelstellingen die we voor deze categorie hebben gesteld. De wagens zijn veiliger, efficiënter én sneller, terwijl ze betere races mogelijk maken – een indrukwekkende prestatie dankzij het werk van de FIA. Mijn dank gaat uit naar ACI en Tatuus voor hun inzet. Deze stap maakt dit platform essentieel voor jonge coureurs die willen doorgroeien naar internationale competitie.”
François Sicard, directeur FIA Single-Seater Operations & Junior Categories, voegde toe: “We zijn trots om de tweede generatie FIA Formula Regional-auto te presenteren. De Tatuus T-326 vertegenwoordigt een duidelijke evolutie – technisch én organisatorisch binnen de FIA’s eenzitterpiramide.”
“De combinatie van technologische, veiligheids- en prestatieverbeteringen toont de innovatie die de autosport drijft. Als het kampioenschap in 2026 volledig door de FIA wordt beheerd, krijgt de opleiding van jonge coureurs een enorme impuls. We kunnen niet wachten om deze auto op het circuit te zien.”

Generaal Tullio Del Sette, buitengewoon commissaris van ACI, zei: “De presentatie van de Tatuus T-326 is een belangrijk moment voor de Italiaanse autosport en markeert een nieuw succes voor de sportfederatie van ACI. 2025 is al een recordjaar voor de Formule 1-races in Italië, en nu vertrouwen F.O.M. en de FIA ons officieel de organisatie toe van het nieuwe Europese Formula Regional-kampioenschap waarvoor deze auto speciaal is ontworpen.”
“Dit project toont opnieuw de Italiaanse technische en industriële uitmuntendheid. De samenwerking tussen Tatuus, Autotecnica Motori, Pirelli en andere Italiaanse partners bewijst de kracht van ons systeem. Dat een volledig in Italië ontwikkelde en gebouwde eenzitter wordt ingezet in een ACI Sport-kampioenschap, is een bron van trots en vertrouwen in de toekomst.”
Giovanni Battista Tombolato, plaatsvervangend commissaris van ACI, verklaarde: “Met de Tatuus T-326 zetten we een koers voort die traditie, innovatie en visie combineert. Deze auto belichaamt de filosofie van Formula Regional: jonge coureurs een technisch hoogstaand, betaalbaar en goed georganiseerd platform bieden.”
“De door FIA en ACI Sport ontwikkelde leerlijn van Formule 4 naar Formule Regional is een internationaal referentiepunt geworden. De voortdurende samenwerking met Tatuus en andere Italiaanse leveranciers versterkt dit succesvolle model.”

Antonino Geronimo La Russa, verkozen voorzitter van ACI, voegde toe: “De Tatuus T-326 vertegenwoordigt perfect de Italiaanse autosportexpertise. Het chassis en de onderdelen komen van bedrijven die al jaren met ACI Sport samenwerken en generaties coureurs hebben geholpen te groeien. Met deze nieuwe auto vernieuwt het kampioenschap zijn internationale identiteit én zijn sterke band met Italiaanse technologie – een resultaat dat ons met trots vervult.”
Giovanni Delfino, CEO van Tatuus en ATM, zei: “Tatuus en ATM maken sinds dag één deel uit van het Formula Regional-verhaal. We zijn trots om dit traject voort te zetten met een auto die onze technische kracht en samenwerking weerspiegelt. Zoals de T-318 de springplank was voor vele topcoureurs, zal de T-326 het opleidingsplatform worden voor de sterren van morgen.”
Gianfranco De Bellis, voorzitter van Tatuus, zei: “Autosport is voortdurend in beweging, vol projecten die onze passie voor innovatie voeden. Met de T-326 zijn we klaar om een nieuw hoofdstuk te schrijven, samen met de FIA, ACI Sport en onze technische partners die dagelijks bijdragen aan ons succes.”




