Formule 1

Toyota Gazoo Racing in nieuw jasje klaar voor nieuwe uitdaging! En dit is de auto van Nyck de Vries

Uitgegeven door HJ van Keulen • 20 februari 2024 07:02

TOYOTA GAZOO Racing is vernieuwd en klaar om zijn FIA World Endurance Championship (WEC)-titels te verdedigen tegen de grootste Hypercar-competitie ooit wanneer het seizoen 2024 op 2 maart begint in Qatar.

TOYOTA GAZOO Racing

Na vorig seizoen uitdagingen van Cadillac, Ferrari, Peugeot en Porsche te hebben afgeweerd op weg naar een vijfde wereldtitel op rij, voegt TOYOTA GAZOO Racing zich dit seizoen bij een veld van 19 hypercars, waaronder nieuwkomers Alpine, BMW, Isotta Fraschini en Lamborghini.
Een ervaren en bewezen line-up zal achter het stuur zitten. In de #7 GR010 HYBRID racet Mike Conway, 10 jaar na zijn debuut bij het team, samen met Team Principal Kamui Kobayashi en nieuwkomer Nyck de Vries, een voormalige test- en reserverijder van TOYOTA GAZOO Racing.

Regerend wereldkampioen Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa zullen in de #8 GR010 HYBRID strijden om de derde opeenvolgende kroon. Sébastien en Brendon zijn met vier titels de meest succesvolle coureurs in de geschiedenis van het WEC, terwijl Ryo in elk van zijn twee Hypercar-seizoenen het wereldkampioenschap won.
De GR010 HYBRID Hypercar heeft sinds zijn debuut in 2021 16 van de 19 races gewonnen. Het uiterlijk van de auto heeft een opvallende update gekregen voor 2024. De geheel nieuwe matzwarte kleurstelling staat voor TOYOTA GAZOO Racing's streven om steeds betere auto's te maken die zijn voortgekomen uit de autosport en om voortdurend te evolueren, waarbij de hybride technologieën worden verfijnd door middel van enduranceraces.

De auto is ook geoptimaliseerd voor betrouwbaarheid via gedetailleerde aanpassingen aan geselecteerde interne onderdelen, hoewel de meest zichtbare technische verandering de koplampen betreft. Op basis van feedback van de coureur is de LED-specificatie gewijzigd om verblinding te verminderen, voor een betere zichtbaarheid onder natte omstandigheden en 's nachts. Om de efficiëntie van pitstops op de circuits tegen de klok in in Austin en Brazilië te optimaliseren, is de GR010 HYBRID ook aangepast, zodat er voor het eerst aan de linkerkant van de auto kan worden getankt.

TOYOTA GAZOO Racing blijft profiteren van de technische bijdrage van langetermijnpartners. DENSO levert samen met AISIN een bijdrage aan de frontmotor van de GR010 HYBRID en levert daarnaast hoogwaardige bougies. RAYS levert lichtgewicht velgen van magnesiumlegering en Mobil 1 is het smeermiddel bij uitstek.

TOYOTA GAZOO Racing

In lijn met TOYOTA GAZOO Racing's streven naar een koolstofneutrale toekomst voor de autosport, maakt de GR010 HYBRID opnieuw gebruik van 100% hernieuwbare biobrandstof die de CO2-uitstoot met minstens 65% vermindert. Om nog meer bij te dragen aan duurzaamheid is het voorverwarmen van banden bij geen enkele race toegestaan.

Als aanvulling op deze inspanningen op het gebied van duurzaamheid op het circuit, heeft de basis van het team in Keulen, Duitsland onlangs stappen ondernomen om de CO2-uitstoot met ongeveer 1400 ton per jaar te verminderen door middel van een nieuwe centrale koelfaciliteit, waarmee weer een belangrijke stap is gezet op weg naar CO2-neutraliteit.

De nieuwste GR010 HYBRID maakt zijn publieke debuut tijdens de officiële voorseizoenstest van het WEC op 24 en 25 februari op het Lusail International Circuit in Qatar, een circuit waar TOYOTA GAZOO Racing eind november voor het eerst kennismaakte tijdens een voorseizoenstest.

Het 5,380 km lange circuit is ook gastheer voor de eerste van acht races in 2024, de inaugurele Qatar 1812 KM. Deze race vindt plaats op 2 maart en begint om 11 uur 's ochtends plaatselijke tijd (9 uur 's ochtends CET) en duurt 1.812 km - als eerbetoon aan de nationale feestdag van de Golfstaat op 18 december - of maximaal 10 uur.
Na Qatar volgt een Europese etappe met Imola in Italië (21 april) en Spa-Francorchamps in België (11 mei) voorafgaand aan de 24 uur van Le Mans op 15 en 16 juni. Dan volgen reizen over de Atlantische Oceaan voor evenementen in Sao Paulo, Brazilië (14 juli) en Austin, Texas (1 september) voor de thuisrace van het team op Fuji Speedway (15 september) en de traditionele seizoensfinale in Bahrein op 2 november.

Nyck de Vries, Kamui Kobayashi, Mike Conway

(van links naar rechts) Nyck de Vries, Kamui Kobayashi, Mike Conway

Kamui Kobayashi (Team Principal en coureur, auto #7):
"De competitie in de Hypercar wordt dit seizoen harder dan ooit en we kijken ernaar uit. Het wordt moeilijker om te slagen, maar dat maakt het nog specialer en iedereen is erg gemotiveerd. Vorig jaar wonnen we het wereldkampioenschap maar misten we Le Mans, wat ons grootste doel is voor dit jaar. In enduranceracen draait succes niet alleen om prestaties; je hebt teamwerk nodig waarbij alle monteurs, technici en coureurs perfect samenwerken. Tegen zo'n zware concurrentie moeten we nog harder pushen en we hebben van iedereen topwerk nodig; dat is de uitdaging dit seizoen. Onze ervaring is een voordeel en we hebben ons intensief voorbereid op dit seizoen, dus ik denk dat we er klaar voor zijn. Nu, vanaf Qatar, is de belangrijkste factor dat alle teamleden, inclusief de coureurs, als één team samenwerken, met grote inzet en onze beste prestaties."

Mike Conway (coureur, auto #7):
"Tien jaar klinkt als een heel leven, maar het is voorbij gevlogen. De verschillende auto's, teamgenoten en het vele plezier door de jaren heen zijn onvergetelijk geweest. Ik heb elk jaar genoten en ik weet zeker dat 2024 niet anders zal zijn. Ik hoop dat we verder kunnen gaan waar we vorig seizoen gebleven waren, toen de auto #7 vier races won. Met nog meer concurrenten wordt het alleen maar moeilijker, maar we hebben veel momentum aan onze kant en daar moeten we op voortbouwen. Qatar is voor iedereen een nieuw circuit; we willen met een sterk optreden van start gaan."

Nyck de Vries (coureur, auto #7):
"Het is een voorrecht om eindelijk samen met TOYOTA GAZOO Racing deel te nemen aan het WEC, een geweldige serie met veel dynamiek en veel fabrikanten. Het is lang wachten geweest op de eerste race, dus ik ben erg enthousiast. Als we voor dit team rijden, met al zijn geschiedenis, racen we natuurlijk om te winnen en we hopen het succes van de afgelopen jaren voort te zetten, te beginnen in Qatar. We hebben daar eind vorig jaar getest om ons voor te bereiden, dus nu ben ik gewoon enthousiast om te gaan racen."

Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Ryo Hirakawa

(van links naar rechts) Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Ryo Hirakawa

Sébastien Buemi (coureur, auto #8):
"Dit jaar wordt de grootste grid die ik ooit heb gezien in de topcategorie van het WEC, dus het wordt duidelijk een grote uitdaging. We hebben hard gewerkt om de auto en de hele organisatie te verbeteren, dus ik heb er alle vertrouwen in dat we vooraan mee kunnen vechten, maar het zal niet makkelijk worden. Ik kijk erg uit naar Qatar. Na onze test in november ken ik het circuit en weet ik hoe de auto zich daar voelt. Het is een indrukwekkende plek en op dat circuit rijden met de GR010 HYBRID zal gaaf zijn, dus ik denk dat het een geweldig evenement wordt."

Brendon Hartley (coureur, auto #8):
"Ik ben zo enthousiast om aan dit seizoen te beginnen. We verwachten dat onze concurrenten sterk zullen zijn en we verwachten een aantal goede gevechten. De kwalificatie is belangrijker dan ooit en elk punt, elke inhaalrace en elke positie is belangrijk. We moeten geen fouten maken, nauw samenwerken als een team en alle puzzelstukjes op hun plaats leggen om ons volledige potentieel te bereiken. Als wereldkampioen hebben we weer een doelwit op onze rug en een beetje meer druk, maar dit is een geweldig team met veel ervaring, dus we voelen ons klaar voor de uitdaging."

Ryo Hirakawa (coureur, auto #8):
"Dit is mijn derde seizoen in het WEC met TOYOTA GAZOO Racing en ik voel me echt onderdeel van dit team, samen met Sébastien en Brendon in auto #8. We werken allemaal heel goed samen. We werken allemaal erg goed samen; ik geniet ervan om er deel van uit te maken. Twee jaar achter elkaar het wereldkampioenschap winnen is heel speciaal, dus natuurlijk is het verdedigen van de titel een doel dit jaar, maar mijn grootste doel is Le Mans winnen. Het wordt uitdagender dan ooit met zoveel hypercars en dat is erg spannend voor iedereen. Ik kan niet wachten om te beginnen met racen in Qatar."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS