Formule 1

Red Bull F1-team krijgt van FIA meer duidelijkheid over brandstofstroom, is Ferrari zo gepiepeld?

Uitgegeven door Bas Kaligis • 3 november 2019 14:03

AUSTIN - De FIA heeft op zaterdagochtend in Austin een technische richtlijn uitgegeven aan de F1-teams waarin een systeem wordt beschreven dat Red Bull had voorgesteld. Met dat systeem zou het team een hogere brandstofstroom kunnen gebruiken dan toegestaan.

Max Verstappen Red Bull Racing Grand Prix Verenigde Staten



Het systeem werd afgewezen door de FIA en als illegaal bestempeld. Het is echter duidelijk dat Red Bull dit om een reden deed, omdat het wist dat het zou worden afgewezen. De Oostenrijkse renstal wilde duidelijkheid hebben van de FIA wat aanvaardbaar was en wat niet. Red Bull vermoedde dat andere teams misschien een dergelijk systeem gebruiken.

Een grotere brandstofstroom dan toegestaan zou kunnen leiden tot een situatie waarin een team op bepaalde punten meer brandstof zou kunnen verbranden. Dat zou de motor net dat extra beetje vermogen geven op het moment dat de auto het het meest nodig heeft, met name tijdens het versnellen bij lage snelheden, waardoor de auto de extra snelheid meeneemt in de accelleratiecurve en zo dus een hogere topsnelheid produceert.

Het lijkt erop dat het systeem dat Red Bull heeft bedacht - gebaseerd op eigen experimenten - het mogelijk maakte om pulsen van de brandstofstroommeter, die monsters neemt, te verstoren door externe elektrische 'ruis'. Dit grijze gebied is nu illegaal verklaard. Het zal moeten blijken of dit enige invloed heeft op de verschillende prestatieniveaus van de verschillende F1-teams.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS