Dakar

Martin van den Brink: "Blijkt dat door de warmte, veroorzaakt door een lekke uitlaat, het slangetje van het bandenaflaatsysteem is gesmolten"

Uitgegeven door Johan Vis • 7 januari 2020 07:13

NEOM - Martin van den Brink heeft in de tweede etappe van de Dakar 2020 het zelfvertrouwen van de Mammoet Rallysport equipe verder op kunnen vijzelen. De Harskamper eindigde in de proef over 367 kilometer als negende. "Ondanks dat we twee keer een lege band moesten vervangen kunnen we tevreden zijn."

Martin van den Brink Mammoet Rallysport Dakar Rally 2020

De etappe van Al Wajh naar Neom verliep opnieuw niet zonder slag of stoot. "Het was zeker een mooie proef, maar toch reden we weer heel veel over de stenen. Dat blijft riskant en de kans op lekke banden is groot."

Martin en zijn co-piloten Wouter de Graaff en Mitchel van den Brink moesten ook hun talenten op het gebied van banden wisselen tonen. In tegenstelling tot etappe 1 kwam het niet door kapotgereden banden. "We hebben rechts voor twee keer een lege band gehad. Het blijkt dat door de warmte, dat werd veroorzaakt door een lekke uitlaat, het slangetje van het bandenaflaatsysteem is gesmolten. Na de tweede lege band hebben we het systeem aan die kant uitgezet. De eerste band konden we vervangen in de neutralisatie. In het laatste deel kregen we al vrij snel de tweede lege band. In de laatste honderd kilometer hebben we daardoor nog wat tijd verspeeld."

Ondanks die vervelende bijkomstigheid kan de ervaren rallyrijder tevreden terugkijken op de etappe van maandag. "We hebben opnieuw zonder problemen kunnen rijden. De truck was prima en het navigeren verliep vlekkeloos. We hebben alle way-points gevonden en niet onnodig tijd verloren. Het enige vervelende vandaag was dat we heel veel in het stof hebben gereden. Morgen starten we als negende truck en dan is dat probleem mogelijk iets minder groot."

De formatie van Mammoet Rallysport zag na 367 kilometer de finishvlag in het bivak. "We zijn mooi op tijd binnen. De serviceploeg heeft alle tijd om de truck optimaal te prepareren voor de etappe van dinsdag. Er zijn geen grote problemen dus dat geeft onze technische mensen ook de nodige rust."

De mannen van de assistentie kunnen in alle rust aan de Renault Sherpa werken. Ook morgen is er geen haast. ,,We rijden dinsdag een etappe rondom Neom,’’ aldus Martin. ,,De start is vanuit het bivak en we eindigen, na een korte verbindingsroute, ook weer in dit bivak.’’

'Moraal voor de komende dagen'
De tweede etappe werd gewonnen door Siarhei Viazovich. De Wit-Rus in de Maz had 1.46 voorsprong op Dmitry Sotnikov (Kamaz). Andrey Karginov volgde zijn teamgenoot op 21 seconden. Beste Nederlander werd Pascal de Baar op 27.12. ,,We hadden tijd op Pascal goed kunnen maken, maar dat lukte net niet door die twee bandenwissels,’’ aldus Martin net na afloop van de special. De mannen van Mammoet Rallysport eindigden op 31.57 minuten van de winnende formatie. ,,We zijn tevreden en deze dag geeft zeker moraal voor de komende dagen.’’ De equipe van Martin klom vandaag twee plaatsen en staat nu achttiende algemeen.

De derde etappe belooft het nodige spektakel. Naast de inmiddels door velen verfoeide stenen bestaat het parcours morgen ook voor een groot deel uit zand. De rallyrijders krijgen aan de boorden van de Rode Zee een klassementsproef van 427 kilometer voorgeschoteld. De eerste deelnemers bij de auto’s en de trucks (LIVE-TIMING) vertrekken vanaf 9.15 uur.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS