Formule 1

Bent Viscaal kraakt niet onder druk: vicekampioen NEZ F4 in zijn debuutjaar in de autosport!

Uitgegeven door Bas Kaligis • 29 oktober 2017 01:16

ASSEN - Bent Viscaal had nog een kleine kans om tweede te worden in het F4 NEZ-kampioenschap, maar daarvoor moest hij wel nagenoeg optimaal presteren. Wel, dat deed de achttienjarige autocoureur uit Albergen. Tijdens de laatste ronde van het Formule 4 NEZ-kampioenschap in Assen snelde het Twentse racetalent naar de eerste, eerste en tweede plaats in de respectievelijke races. Zo liet hij zich zo alsnog kronen tot vicekampioen! We blikken terug op de laatste NEZ F4-race op Assen met Viscaal, die in zijn eerste jaar in de autosport afsluit met puike prestaties.

NEZ F4 Bent Viscaal twee keer zege in Assen

“Tweede in kampioenschap, dat is wel mooi”, zei een blije Bent. “Het was niet onmogelijk, maar ik wist ook dat het heel moeilijk zou worden. Het is me toch gelukt en daar ben ik heel erg tevreden mee.”

De baan in Assen ligt hem wel, wist de achttienjarige snelheidsduivel die dit jaar zijn debuut maakte in de autosport. “Ik had er in het begin van het seizoen een keer getest. Ik was daar goed snel. Nu ook weer, alleen had ik in de kwalificatie wat probleempjes. Tijdens de eerste kwalificatie pakte ik P5 en tijdens de tweede kwalificatie P4. In de laatste kwalificatie werd ik jammer genoeg als achtste geclassificeerd wegens overschrijding van de track limits.” Het waren bovendien listige omstandigheden geweest op de baan in Drenthe: half nat, half droog.

Hoewel de kwalificaties dan niet helemaal zoals gewenst waren, was Bent vervolgens subliem in de races. Het toonde zijn kwaliteiten als racer, vooral ook omdat in het NEZ-kampioenschap iedereen met dezelfde auto en met dezelfde set-up rijdt. “Dat ik in race drie van P8 naar P2 ben gereden, is wel super natuurlijk.” Eerder won Bent op grandioze wijze race 1 en Race 2.

“Race twee was in de regen en op de finish had ik 4,5 seconden voorsprong op de nummer twee. Dat was mooi, maar ik had liever misschien een droge race gehad, want op een droge baan zag het er helemaal goed uit, de snelheid zat er zeker goed in. In de training op het droge was ik op donderdag, toen we een halve dag hebben getest, steeds het snelst.”

Bovendien is Assen een moeilijke baan om in de regen te rijden, had Bent ervaren. “Het was spekglad, misschien komt dat door de MotoGP”, vroeg hij zich af. “Het was wel een uitdaging. Ik verbaasde mezelf dan ook wel dat de snelheid er in de regen zo goed in zat. Vooral ook omdat we in de Formule 4 dit seizoen bijna geen regen hebben gehad.”

Door de regen was het extra moeilijk om alsnog die tweede plaats in het eindklassement veilig te stellen. Bent: “Toch heb ik eigenlijk het hele weekend niet aan die tweede plaats gedacht. Ik dacht alleen aan zo goed mogelijk presteren. Ik heb het sowieso van race tot race benaderd. Dat heeft wel zijn voor- en nadelen. Het nadeel is dat je soms er alles aan doet om zo hoog mogelijk te eindigen terwijl het misschien verstandiger is om die plek te behouden voor het kampioenschap. Het voordeel is dat je elke keer het maximale eruit haalt.”

Nu het NEZ-kampioenschap ten einde is gekomen, rest Bent nog twee rondes van het Spaanse F4-kampioenschap. Daar verwacht hij opnieuw vooraan te kunnen rijden. “Het gaat goed de laatste tijd. Halverwege het seizoen heb ik een dipje gehad. Dat maakte het heel moeilijk om in de NEZ nog voor het kampioenschap te kunnen gaan. Maar uiteindelijk word je er alleen maar beter van, kom je er beter uit.”

Dat moet zich in het restant van het Spaans kampioenschap gaan uitbetalen. Bent heeft er goede hoop op. “Zeker met de progressie die ik aan het einde van het seizoen heb geboekt. Daar kun je alleen maar blij mee zijn. De snelheid op zichzelf was erg goed aan het eind. Zowel in het Spaans kampioenschap als in de NEZ. Ik denk nu veel meer na tijdens het racen. Dat heeft me geholpen goede resultaten te boeken.”

Hij staat nu derde in het Spaans kampioenschap. “Er is dus best nog verbetering mogelijk. Ik heb tijdens het weekend op Motorland motorpech gehad, waardoor ik maar zeventien punten heb gehaald en dat was te weinig voor dat weekend. Kampioen worden zal wel moeilijk worden, maar het kan nog. Ik moet dus vol aan de bak!”

Bent Viscaal wordt gesteund door Viscaal Autogroep, KNAF en WEVI.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS