Dakar

Van de ŠKODA 130 RS tot de SUV: ŠKODA vindt zijn weg naar Dakar

Uitgegeven door Bas Kaligis • 7 maart 2022 10:02 • Print artikel

ŠKODA is thuis in verschillende markten, maar voelt zich de laatste jaren wel heel comfortabel in het SUV-segment. De grote KODIAQ is daar misschien wel het beste bewijs van. En met de ENYAQ iV toont de van oorsprong Tsjechische autobouwer enerzijds aan dat het ook elektrische wagens kan bouwen, terwijl het anderzijds bewijst dat een stoere SUV een elektrische aandrijving kan gebruiken. Bij een sterke focus op grote en stoere auto's denk je al snel dat een autobouwer als ŠKODA steevast aanwezig is op de Dakar-feestjes, maar dat is eigenlijk niet het geval. ŠKODA is altijd al een opvallende afwezige geweest bij de woestijnmarathons. Maar daar komt de laatste jaren steeds meer verandering in.

ŠKODA ENYAQ iV


ŠKODAKODIAQ als volgwagen: perfecte prestaties op meer dan 4 km hoogte
Het duurde tot 2018 voor er voor het eerst een ŠKODA aan Dakar "deelnam". Het deed dat als volgauto voor het BARTH Racing-team uit Tsjechië. De Dakar-editie van 2018 vond plaats in Bolivia, Peru en Argentinië. Volgauto's die zoutvlaktes, modderige wegen en stoffige routes te trotseren, terwijl ze over een traject van ruim 10.000 kilometer en op 4500 kilometer boven het zeeniveau moesten blijven presteren. Dat is niet voor alle auto's weggelegd. En dat terwijl een volgauto ook een grote verantwoordelijkheid heeft. Teams kunnen zelfs strafpunten krijgen voor onverantwoord gedrag van hun volgauto's.

Het was de ŠKODAKODIAQ, een SUV die tot op heden nog steeds door de autobouwer op de markt wordt gebracht, die het klaarspeelde. Bijzonder is dat men niet eens een speciaal daarvoor aangepaste auto liet aanrukken, maar gewoon een in serie geproduceerd model. Uiteraard werd er wel gekozen voor de 4x4-uitvoering. De chauffeurs waren achteraf heel tevreden en dat hoeft niet te verbazen. De KODIAQ biedt namelijk veel ruimte en is voldoende comfortabel voor zeven personen. Dat is belangrijk voor een volgauto die ook als pendelvoertuig fungeert. Daarnaast bewees de adaptive cruise control volgens de chauffeurs zijn meerwaarde. Ook qua prestaties viel er weinig op de SUV aan te merken. Veel auto's kregen het moeilijk eenmaal de grens van 4000 meter boven het zeeniveau werd overschreden, terwijl er bij de KODIAQ helemaal geen sprake was van vermogensverlies.

ŠKODA 130 LR op de Dakar-rally van 2022
Bij de recentste editie van de Dakar-rally, die begin dit jaar plaatsvond in Saudi-Arabië, was ŠKODA opnieuw aanwezig. En deze keer niet louter als een volgwagen, maar wel als een deelnemer die zelfs even op het podium verscheen. Het was in de vijfde etappe van de Dakar Classics dat een ŠKODA het tot de top drie schopte. De ŠKODA 130 LR, met Ondřej Klymčiw achter het stuur, zette dit uitstekende resultaat neer.

De ŠKODA 130 LR is een geboren rallyauto die in 1985 zijn verovering van de rallycircuits startte. Voor de aandrijving rekent de 130 LR op een aluminiummotor en de kracht van 130 paarden. Onder andere de coureur John Haugland behaalde heel wat successen achter het stuur van deze auto, een auto die veel efficiënter remt en beter rijdt dan zijn voorganger, de 130 RS.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS