Dakar

Onwillige techniek houdt Bernhard ten Brinke van podium: "Zonder vierwielaandrijving heeft doorrijden geen zin"

Uitgegeven door Johan Vis • 30 juli 2019 09:18 • Print artikel

Baja España Aragon bleek opnieuw een loodzware rally. Twee dagen met 250 kilometer special stages per dag kon gevoelsmatig zomaar met drie worden vermenigvuldigd. Bernhard ten Brinke en Tom Colsoul moesten op de laatste special stage de handdoek werpen, nadat de vierwielaandrijving was weggevallen. “Jammer dat we onze snelheid niet om hebben kunnen zetten in een podiumfinish.”

Onwillige techniek houdt Bernhard ten Brinke van podium

De Toyota Hilux en de andere rallywagens werden gegeseld door de loodzware proeven rondom de Spaanse plaats Teruel. “Op papier lijkt de Baja Aragon veel minder zwaar dan de rally’s die we eerder dit jaar reden, maar in het echt was dat heel anders. De proeven hadden meer overeenkomsten met die van een WRC-rally, dan van een rally raid”, vertelt Bernhard ten Brinke.

Over twee dagen verspreid stonden dagelijks twee proeven op het programma. “Prachtige proeven om te rijden: heel veel accelereren en remmen, off road paden met grote stenen buiten het spoor, doorwadingen en technisch heel veeleisend. Zowel voor mij, omdat ik heel netjes moest rijden en Tom heel scherp moest blijven op de navigatie.”

De zware omstandigheden geselden de auto. Op de lange openingsproef van 170 km moesten Bernhard en Tom 80 kilometer overleven zonder voorremmen. Met een vijfde tijd werd de schade beperkt gehouden, waarna de Toyota-equipe zich op de korte proef revancheerde met een sterke tweede plaats.

In de jacht op een podiumresultaat gingen Bernhard en Tom op zaterdagochtend van start in full attack modus. “We stonden drie minuten achter op de nummer één, dus dan ga je ervoor.” Met een tweede tijd volgde opnieuw een sterk resultaat, zeker omdat de laatste 15 kilometer met oververhitte remmen moest worden overleefd.

Op de laatste slotproef en een snelste tussentijd (45 seconden voorsprong op de nummer 2) na 30 van de 170 kilometer, ging de fusee van één van de voorwielen kapot. “We hebben de aandrijfas nog gewisseld; zonder effect. En zonder vierwielaandrijving heeft doorrijden geen zin.”

“We hebben een goede wedstrijd gereden. Tom was absoluut foutloos, geen lekke banden gereden en met twee 2e plaatsen onze potentie laten zien. Natuurlijk wil je als sportman een resultaat neerzetten, maar dit was een loodzware wedstrijd en dan kan het gebeuren dat de techniek opspeelt”, besluit de Nederlandse Toyota-coureur.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS