Hollen of stilstaan voor Ginaf in Dakar 2012: "Het was een hel"
Uitgegeven door Casper Bekking • 15 januari 2012 12:06
Voor Ginaf Rally Power is het ‘hollen of stilstaan’ in Le Dakar 2012. In de voorlaatste etappe was het stilstaan. De equipe van Wuf van Ginkel verloor veel tijd in de duinen. “Het was een hel,” zo maakte Wuf van Ginkel van zijn hart geen moordkuil. De Edervener maakte duidelijk dat het in deze dertiende etappe serieus lastig was geweest. “Het was een echte ouderwetse Dakar-etappe”, zei hij op de GRP-site.

In de beginfase van de rit van Nasca naar Pisca leek de formatie van GINAF Rally Power ook ‘ouderwets op dreef’. Na de uitstekende vijfde plaats in de etappe van vrijdag was het zelfvertrouwen groot. Op het eerste meetpunt bleek Wuf het ritme van vrijdag een vervolg te geven. De truck van GRP kwam als vijfde door. Op het tweede waypoint bleken Wuf, Daniël en Richard nog meer snelheid te hebben gevonden. Achter de vandaag ontembare Rus Karginov en de verrassende André de Azevedo noteerde Wuf de derde tussentijd. “Ja, het ging heel lekker in de openingsfase. Helaas kwam daar snel een einde aan.”
“Scheef op een duin”
Wuf doelt daarmee op de fase na 135 kilometer. “We kwamen scheef te staan op een duin. Dankzij de hulp van Marcel van Vliet zijn we overeind gebleven. Vervolgens kwam Martin van den Brink langs en die heeft de achterkant weer rechtgezet, zodat we verder konden. Toen we weer vaststonden heeft opnieuw Marcel van Vliet ons getrokken. In die fase brak echter een aandrijfas aan de voorkant. Daarbij werd een luchtleiding en de rempetten vernield. We moesten vervolgens verder met een drie-wielaandrijving. Tja, dat valt niet echt mee door deze enorme duinen.”
Etienne Lavigne
Nadat ook Jan Lammers zijn diensten had bewezen en Wuf over een duin had gesleept kwam Etienne Lavigne in beeld. De directeur van organisator ASO kwam met de helikopter in hoogst eigen persoon melden dat de truckers een andere route moesten nemen. “De route volgens het roadbook zou te gevaarlijk zijn,” aldus Wuf. “We hebben een alternatieve weg moeten nemen, maar dat viel ook allemaal niet mee.”
“Pieken en dalen”
De gehavende GINAF moest nog een stukje om veilig en wel het bivak in Pisca te bereiken. “We hadden nog 110 kilometer voor de boeg. Het was voor ons echt overleven op dat moment. We kregen nog hulp van onder andere het Finstral-team. We moeten tevreden zijn dat we binnen zijn,” aldus een teleurgestelde Wuf van Ginkel. “Het is echt een rally met pieken en dalen. Het is voor ons een Dakar van uitersten.”
Zondag (vandaag) komt er een einde aan de ‘martelgang ‘ van GINAF Rally Power door Zuid-Amerika. Ondanks de handenvol tegenslagen eindigen Wuf van Ginkel, Daniël Bruinsma en Richard de Rooij toch nog op een alleszins acceptabele klassering binnen de top twintig. “Gezien de hoeveelheid pech moeten we daar tevreden mee zijn. Het is niet anders,” aldus een realistische Wuf van Ginkel aan het einde van de dertiende etappe.
Naast Wuf zijn ook de overige equipes van GINAF bij de finish aangekomen. Dat is op zich al een prestatie want rond 1.00 uur (Nederlandse tijd) waren er slechts 37 trucks binnen van de in totaal 60 die zaterdagmiddag op pad gingen voor de voorlaatste etappe.
Jos Smink was met een dertiende klassering de eerste GINAF-rijder die binnen kwam. Martin van den Brink (veertiende) verloor ook bijna twee uur. Martien Hol (zeventiende op 2. 26.52) en Jan Lammers (op vier seconden achter Hol) klasseerden zich nog bij de beste twintig van deze loodzware etappe.
“Het was echt een verschrikkelijke etappe. Een groot slagveld. Een dagje scheppen en graven,” aldus Wuf, die na binnenkomst tevreden kon constateren dat ook de formatie van GINAF Rally Service de barre tocht volbracht had. Gerard van Veenendaal, Jan van de Bor en Sven Vogelaar eindigden in de etappe nog net voor Wuf en zijn manschappen. De achterstand van GRS bedroeg 3.39.54. GRP had 3.50.00 meer nodig dan de winnaar van de dertiende etappe.
Onthaal in Lima
Vandaag mogen de GINAF-teams zich opmaken voor een vorstelijk onthaal in Lima. De slotproef telt nog 29 kilometers tegen de klok. De Dakar Rally 2012 krijgt voor iedereen een onverwacht slot. Nooit eerder was de rallykaravaan in Peru. Morgen zal duidelijk zijn wat dat betekent. Ook zal dan blijken dat de naam Lima voor eens en altijd een andere klank zal krijgen! De laatste etappe zullen de deelnemers aan de Dakar Rally 2012 niet snel meer vergeten…




