DAKAR: Nieuwe uitdaging Martin van den Brink Renault-truck met Volvo-motor
Uitgegeven door Bas Kaligis • 15 september 2014 14:49
HARSKAMP - Rallyrijder Martin van den Brink is een andere weg
ingeslagen. De nieuwe koers van de Harskamper moet leiden naar de lang
gekoesterde wens om een topprestatie in de Dakar Rally te realiseren.
Van den Brink maakt inmiddels deel uit van het team van de Duitser
Mario Kress. Het in Tsjechië gevestigde MKR Adventure moet de basis
vormen voor een sportief succes. ,,Het is een project voor drie
jaar,'' aldus Martin van den Brink, die door de opmerkelijke overstap
afscheid neemt van GINAF. ,,Ik heb veel aan GINAF te danken, maar nu
kies ik een andere weg.''
Martin van den Brink heeft inmiddels zes optredens in de Dakar Rally
achter zijn naam staan. Door uiteenlopende redenen slaagde hij er niet
om zijn doel, een toptien klassering, te bewerkstelligen. ,,Een crash
in 2010 en een combinatie van technische problemen hebben gezorgd dat
we niet in de toptien zijn geëindigd. De GINAF is absoluut in staat om
in de toptien te eindigen. In Zuid-Amerika is echter ook duidelijk
geworden dat we een lichtere truck moeten hebben.''
Van den Brink probeerde het de laatste drie jaar met een eigen team.
,,We hebben de truck wel ontwikkeld en aangepast, maar het bleek niet
goed genoeg. Dat heeft men bij GINAF ook onderkend en daar zijn ze nu
ook volop bezig met het ontwikkelen van een lichtere racetruck.''
Tijdens de Dakar Rally 2014 kwam Martin van den Brink in contact met
de Duitser Mario Kress. ,,Pascal de Baar, die in ons team reed, was
uitgevallen en reed een week lang mee met de serviceploeg van de
Tsjech Ales Loprais. Van het één kwam het ander en na de Dakar Rally
kreeg ik een uitnodiging om in Praag te komen kijken en te praten. Dat
heeft uiteindelijk tot deze overeenkomst geleid.''
De verbintenis van Van den Brink en Mario Kress is vrij eenvoudig.
,,Voor een bepaald budget doe ik mee in het project. MKR Adventure
bouwt de rallytrucks en Pascal de Baar en ik rijden de trucks in de
Dakar Rally 2015. Het was voor mij van belang dat mijn hoofdsponsors
Mammoet en Eurol achter het plan stonden. Toen bleek dat zij ook
enthousiast waren en het project financieel ondersteunden, is alles in
gang gezet.''
Dat resulteerde in een volledig nieuwe rallytruck die in juli getest
kon worden. ,,We hebben nu een Renault truck met een Volvo D13 motor.
De truck weegt 8500 kilo. Dat is het minimum gewicht. De GINAF waar ik
mee reed woog tien ton. Naast de steun van Renault Frankrijk hebben we
ook volledige ondersteuning van ZF Duitsland, assenfabrikant Meritor
uit Amerika en Öhlins uit Engeland. De 13 liter motor is voorzien van
dieselkoeling. ZF levert de volledig automatische versnellingsbak. Ik
heb inmiddels de eerste testen achter de rug. Het is prettig om niet
meer te hoeven schakelen. Je kunt de handen aan het stuur houden en
dat is beter voor de concentratie en je kunt veel beter corrigeren.
Uit onderzoeken is gebleken dat we tijdens een Dakar-etappe 5000
schakelhandelingen verrichten. Overigens heeft GINAF de eerste stappen
gezet om met een automatische versnellingsbak te rijden. Zij zijn de
voorlopers in deze technische ontwikkeling.''
Voor de 44-jarige Harskamper is er veel veranderd. ,,Het is wel even
wennen. Het geeft een apart gevoel. Als we gaan testen geef ik aan wat
er moet veranderen en dat wordt dan ook geregeld. Ik voel me een
fabriekscoureur met heel veel steun van specialisten.''
Van den Brink heeft veel vertrouwen in teambaas Mario Kress. ,,Hij
heeft bewezen goede trucks te kunnen bouwen voor het truckracen. Nu
wil hij een winnende rallytruck ontwikkelen. We hebben bewust gekozen
om voor drie jaar te tekenen. Dit jaar is de truck gebouwd en willen
we de Dakar Rally uitrijden. Daarna moet de truck verder ontwikkeld
worden en hopelijk hebben we dan in de Dakar Rally van 2017 een truck
die mee kan doen voor de topklasseringen.''
Maar ook in de komende rally wil Van den Brink zich niet verstoppen.
,,Uitrijden is het doel. De finish halen is al een hele opdracht op
zich. Daarnaast hebben we wel de ambitie om dagelijks in de toptien te
rijden.''
Vanaf juli is Van den Brink met enige regelmaat in Slowakije om de
nieuwe Renault aan de tand te voelen. ,,In juli stond de truck volgens
afspraak klaar. We hebben toen drie weken getest. Nu ga ik twee keer
per maand naar de fabriek in Praag en naar Slowakije om te testen.''
Voor de ondernemer uit Harskamp is er in dat opzicht ook veel
veranderd. ,,Met ons eigen team was ik veel drukker met regelen en
organiseren en hadden we alle tijd nodig om de trucks te prepareren.
Nu heb ik veel meer tijd om te rijden. Ik heb nog nooit zo veel kunnen
rijden in de aanloop naar de Dakar Rally. Ja, dat geeft een goed
gevoel.''
De fabriekscoureur kijkt uit naar de komende rally's. ,,Ik ben heel
blij met deze stap. Het is een nieuwe uitdaging en het geeft mij heel
veel rust. In deze positie hoef ik bijvoorbeeld niet meer bang te zijn
om iets kapot te rijden. Als amateurteam ben je altijd bezig om de
sportieve en financiële balans in de gaten te houden. Alles wat kapot
gaat moet namelijk wel betaald worden. Nu is dat allemaal afgedekt en
weet ik waar ik aan toe ben. Ik denk dat het financiële aspect ook
voor rust zorgt tijdens de rally.''
Als voorbereiding op de Dakar Rally 2015 komt Van den Brink in oktober
in actie in Marokko. ,,Pascal en ik rijden de Libya Rally. Dat is een
serieuze test voor de Dakar Rally. In Zuid-Amerika is Pascal de Baar
de snelle back-up voor ons. Hij heeft exact dezelfde truck. Ik heb
heel veel vertrouwen in het team van Mario Kress. Tot nu toe hebben ze
alles waargemaakt wat ze hebben beloofd. Dat geeft mij nog meer
vertrouwen in het hele project.''
Martin van den Brink kijkt op het sportieve vlak ook uit naar de
strijd met de GINAF-teams. ,,De strijd tegen GINAF wordt een nieuwe
sportieve uitdaging. Ik heb veel te danken aan Wuf en Edwin van
Ginkel. Maar ik ga er alles aan doen om ze in de wedstrijd te
verslaan.''
Team Mammoet / MKR Adventure
Martin van den Brink vormt in de Dakar Rally een equipe met navigator
Peter Willemsen en monteur Richard Mouw. ,,Met Peter heb ik een goed
gevoel. In de Dakar Rally is ervaring heel belangrijk. We rijden al
vijf jaar samen. Ik kan op hem vertrouwen.''
De formatie van de snelle back-up bestaat uit Pascal de Baar, Wouter
de Graaf en Martin Roessink. ,,Pascal heeft veel ervaring en kan
verschrikkelijk goed rijden. Ik heb alle vertrouwen in zijn
capaciteiten als snelle assistent.''
Naast de rallyrijders bestaat het team uit een assistentieploeg. ,,We
nemen een 6x6 assistentietruck mee. Die wordt bezet door drie
monteurs. David Middelman, Jack Veldhuis en Tonnie van Schaik.''
Voor extra assistentie in het bivak maakt het team gebruik van een
persauto. ,,Daar zitten teammanager Steven van de Craats,
fysiotherapeut Klaas Staal, monteur Aart Brouwer en Jan-Willem van de
Brink in.''
Naast de eigen vertrouwde monteurs heeft het team de beschikking over
zes monteurs uit Tsjechië. ,,De technische leiding is in handen van
Mario Kress en zijn mannen. Onze monteurs zorgen voor de
ondersteuning. Ze zijn inmiddels in Praag geweest voor een technische
opleiding.''




