Dakar 2020 Trucks: Gerard de Rooy ontbreekt, Nederlandse jonkies willen Russische Kamaz-rijders opjagen
Uitgegeven door Bart • 4 januari 2020 15:03
Zondag gaat de 42e editie van de Dakar Rally van start en na elf edities in Zuid-Amerika wordt er voor het eerst gereden in Saudi-Arabië. Bij de trucks staan als vanouds veel Nederlanders aan het vertrek. Grote afwezige is Gerard de Rooy. De tweevoudig Dakar-winnaar kampt met een rugblessure, maar is wel vanaf de zijlijn aanwezig. Namens Team De Rooy jagen de jonge Brabanders Janus van Kasteren en de Vick Versteijnen op een podiumklassering. Andere Nederlandse kanshebbers zijn Martin van den Brink van Mammoet Rallysport en Riwald Dakar Team-coureurs Pascal de Baar en Gert Huzink. Zij moeten het opnemen tegen de immer sterke Russen van Kamaz, de Tsjech Ales Loprais en de Wit-Rus Siarhei Viazovich. Vorig jaar ging de eindzege naar Eduard Nikolaev, voor zijn landgenoot Dmitry Sotnikov en Gerard de Rooy.

De nummer drie van vorig jaar is er nu vanwege een rugblessure niet bij en baalt daar toch wel een beetje van. “Ik heb er geen moeite mee om vanaf de zijkant een andere blik op de rally te werpen”, zegt De Rooy op de Facebook-pagina van het team. “Het is alleen jammer dat ik de eerste keer in Saudi-Arabië mis. Ik had hier wel graag gereden, zo in een nieuw land. Maar juist vanaf deze positie kan ik helpen. In de voorbereiding hebben we al veel gecoacht en gepraat. Dat zal gaandeweg de rally alleen maar meer en belangrijker worden.”
Voor Team De Rooy is Janus van Kasteren nu de kopman en zal ook Vick Versteijnen voor het podium gaan. “Ik ben nog nooit aan de finish geraakt”, zegt Van Kasteren. “Dat moet nu maar eens gebeuren, maar met alleen finishen ben ik niet tevreden. Ik ben niet voor niets kopman.” De coureur uit Veldhoven reed een uurtje met de Iveco tijdens de shakedown. “Het is maar even, maar het scheelt heel veel om weer het gevoel met de auto te krijgen. Met Marcel Snijders heb ik een goede navigator, maar we hebben nog niet samen gereden. Dat zal nog wel wennen worden de eerste dagen. Ik ben blij dat het gaat beginnen. Eerst al dat we thuis weg konden, nu dat we de keuring achter de rug hebben. Laat het maar snel zondag worden.”
Startnummer 522 dat er hetzelfde over. “De korte shakedown helpt wel om in het ritme te komen. Bij de test in Marokko hebben we veel kleine dingen uitgeprobeerd en veranderd. Het is goed om die nieuwe dingen nu even in de praktijk te hebben geprobeerd. Ik heb een nieuw stuur, een nieuwe stoel, een nieuw pak. Dat wil je toch even gevoeld hebben.” Versteijnen begint relatief ver naar achteren, maar hoopt snel naar voren te rijden. “Het is te hopen dat er niet al te veel stof is, zodat we een beetje kunnen inlopen. In de shakedown kreeg ik wel de indruk dat we dat moeten kunnen: we liepen in op een Kamaz en op Janus. Maar ik weet natuurlijk niet of die het achterste van de tong hebben laten zien. We gaan het vanaf zondag zien.”
Mammoet Rallysport-coureur Martin van de Brink kijkt ook uit naar de start van zondag. “In Marokko en de Silk Way Rally hebben we de truck getest”, zegt de coureur op de Dakar-website. “In beide evenementen hebben we zonder grote problemen de finish gehaald. De truck en de techniek lijken verbeterd te zijn. Dat geeft ons veel zelfvertrouwen in aanloop naar de Dakar Rally. Ik denk dat we met een goed gevoel aan de start verschijnen.”

Gert Huzink van het Riwald Dakar Team kende een goede test in Saudi-Arabië. “Ze hadden een mooie track voor ons uitgezet”, aldus Huzink op de website van het team. “Dat het best verraderlijk was, werd vrijdag al duidelijk toen er diverse deelnemers in de problemen kwamen. Wat ons direct opviel, was dat het om veel los zand ging. Er zaten snelle stukken in met zowel harde als zachte ondergrond en kleine duintjes die je niet moest onderschatten. We hebben lekker gereden en kwamen met een goed gevoel weer terug in het bivak.”




