Dakar

Dakar 2015: Gigantische problemen en donkere wolken boven Gerard de Rooy: "Levensgevaarlijk punt"

Uitgegeven door Marcel de Graaf • 8 januari 2015 09:23

Dakar 2015 winnen is voor Gerard de Rooy voorbij. Na een lange verbindingsroute over het Andesgebergte bereikte de Dakar-karavaan de grens met Chili waar de rijders de eerste zware zandduinen van deze rally kondenan bedwingen. Het voltallige Team Iveco|De Rooy|Petronas was toe aan een nieuw dagsucces en zocht de aanval. Hans Stacey wist deze drive tot aan de finish goed vast te houden en werd vijfde. Gerard de Rooy vond in de vierde special zijn spreekwoordelijke Waterloo. Hij reed na ongeveer 40 kilometer het differentieel van de achteras kapot. Na lang sleutelen en met een nachtelijk avontuur door de duinen bereikten de pechvolle equipe uiteindelijk de finish. Een achterstand van ongeveer 6 uur houdt hem in elk geval in de race. De Rooy kan nu vol gaan voor kansen op een dagzege en het zo goed mogelijk ondersteunen van teammaatje Hans Stacey.

Gerard de Rooy reparatie truck Dakar

Hans Stacey had in Chili uiteindelijk de beste papieren van het Iveco|De Rooy|Petronas Dakar Team op zak en stuurde zijn IVECO Powerstart heel mooi naar een vijfde plaats in de vierde special van Chilecito naar Copiapó. Hij hield de schade op etappewinnaar Nikolaev beperkt tot 11:26 minuut. De 174 kilometer werden in een tempo van bijna 75 km/uur afgelegd. Niet gek als men zich realiseert dat van deze kilometers er bijna 100 in los zand moesten worden verreden.

Het begon voor Gerard de Rooy zoals we het ook in de eerste dagen al hadden gezien. Met de aanval op de koppositie, reed hij vlak achter Nikolaev. Op WP1 had hij een geringe achterstand van maar 1:17 minuut op zijn rivaal. Helaas ging het kort daarna mis en liet de techniek hem even in de steek. Een differentieel in de achteras begaf het en belette hem het doorrijden. Assistentie moest uit het bivak komen en dat betekende uren oponthoud. Of de 501 van Gerard morgen nog in de wedstrijd zit kunnen we op dit moment helaas niet zeggen, maar de vooruitzichten zijn somber.

Pep Vila had bijna 45 minuten bij Gerard gestaan om hem te helpen, daarna heeft men besloten dat het ook voor hem beter was om vaart te maken. Het gaf hem de kans om nog net voor het vallen van de avond het bivak te bereiken, in de duinen een verstandige beslissing. Hij kwam uiteindelijk als 23e over de streep met een achterstand van 1:16:06 uur.

Wie hadden dan wel de touwtjes stevig in handen? Het kon bijna niemand anders dan het KAMAZ team zijn. Met drie sterke troeven reden ze de rest van het veld op royale achterstand. Alleen Loprias en Hans Stacey konden nog enigszins aansluiting vinden, de rest van het veld is na rit vier kansloos geworden.

Aan de meet was het Nikolaev die met 2:06:54 uur als snelste uit de etappe kwam gevolgd door Karginov die 57 seconden meer nodig had. Mardeev is de derde KAMAZ rijder met een achterstand van 6:10 minuut. Na vier wedstrijddagen moeten we voorzichtig naar de winnaar van Dakar 2015 zoeken bij deze drie rijders of kan Hans Stacey voor een verassing zorgen?

Gerard de Rooy moest zijn wonden likken: “Wat een hachelijk avontuur. Zo had ik me de vierde special niet voorgesteld, ik baal er goed van. We hadden de snelheid er goed in en bij één van de klappen die de auto moest opvangen hoor ik dat er aan de achterkant iets mis ging. Het probleem was snel duidelijk en we moesten aan de kant. Ik stond op een ongelofelijk rot punt in de piste, levensgevaarlijk.”

“Gelukkig was Pep na een aantal minuten al bij me. Nadat we samen al wat gesleuteld hadden en ik het reserve differentieel had gekregen wist ik samen met mijn techneut Darek Rodewald de truck na ongeveer 5,5 uur te herstellen.”

“Toen was het ondertussen donker en moesten we nog aan het duinentraject beginnen. Toch liep dat eigenlijk erg lekker en voelde de IVECO Powerstar weer als vanouds. Net voor middernacht stonden we dan eindelijk in het bivak.”

Het serviceteam kon dus nog laat aan de slag om te zorgen dat er vandaag weer een tip-top rallywagen aan de start zal staan. Dit is nodig want de 458 kilometer aan special van Copiapó naar Antofagasta zijn geen sinecure. Deze dag zal wederom het uiterste vragen van mens en machine. Vandaag is het ook de eerste dag dat alle deelnemers over de zelfde route rijden en door elkaar starten op volgorde van binnenkomst. Hans heeft gelukkig dus niet teveel rijders voor zich maar Gerard daarentegen mag als laatste van het veld proberen om zonder al te grote risico’s een honderdtal langzamere deelnemers voorbij te streven.

Eén ding is na gisteren duidelijk; De Dakar is voor iedereen een even grote uitdaging, we hebben het gehele team vandaag weer aan de start maar hebben ook ons portie tegenslag al voor de kiezen gekregen. Laten we hopen op een positief vervolg van de rally!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS