Dakar

Bernhard ten Brinke kiest ander ritme richting Dakar 2020: "WRC-achtige proeven, dat ligt me wel!"

Uitgegeven door Johan Vis • 24 juli 2019 07:30 • Print artikel

Toyota fabriekscoureur Bernhard ten Brinke zet zijn voorbereiding op de Dakar Rally 2020 komende vrijdag en zaterdag voort in de Baja España Aragon. In deze tweedaagse wedstrijd ten oosten van Madrid wacht voor Bernhard en zijn Belgische navigator Tom Colsoul de strijd met een flink aantal snelle equipes.

Bernhard ten Brinke

Voorbereid zijn op alle soorten ondergrond, korte en lange etappes en omstandigheden, is de insteek voor Bernhard ten Brinke en Tom Colsoul richting januari volgend jaar. Het Toyota-duo heeft bewust gekozen voor de relatief korte en snelle Spaanse Baja. “Na twee endurance rallies in Kazachstan en Abu Dhabi, waar het accent lag op lange etappes en uithoudingsvermogen, krijgen we in Spanje andere uitdagingen op ons af”, vertelt Bernhard ten Brinke.

De strijd om de podiumplaatsen in Baja España Aragon zal worden uitgemaakt over 500 kilometers op snelheid; twee special stages van 170 km en twee van 80 km. De proeven zijn gesitueerd rondom de plaats Teruel. “Deze rally staat bekend om z’n WRC-achtige proeven. Dat ligt me wel en is een mooie afwisseling met het rijden in de duinen. Het vergt een andere instelling, zodat we als duo weer nuttige ervaring opdoen en verder groeien.”

Bernhard ten Brinke wordt bijgestaan door Overdrive Racing, de Belgische preparateur die aan het fabrieksteam van Toyota Gazoo Racing is gelieerd. “Toen we besloten om de Silk Way Rally niet te rijden, bood Overdrive Racing de helpende hand door één van hun Toyota’s klaar te zetten. Onze eigen auto stond namelijk nog in China bij de Silkway Rally en was niet meer op tijd naar Europa te transporteren.”

Ook in deze editie van de Baja España Aragon staan sterke equipes aan het vertrek. In de strijd om de eindzege is Toyota teamgenoot Vladimir Vasilyev een geduchte concurrent, net als Martin Prokob (Ford), Jakub Przygonski en Orlando Terranova (beiden Mini). “Omdat het een snelle wedstrijd is met relatief weinig kilometers worden fouten harder afgestraft. Ons doel is om bij de top drie te finishen. En dat zal niet makkelijk zijn gezien de concurrentie”, besluit de Nederlandse fabriekscoureur van Toyota Gazoo Racing.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS