Autosport NL • Autosport NL Diversen

DRDO Zandvoort: Mooie, spannende gevechten en vader-zoon combinaties bij races Dutch Race Driver Organisation

Uitgegeven door Bart • 6 september 2018 08:45 • Print artikel

De vijfde racedag van de Dutch Race Driver Organisation (DRDO) kende een flink aantal mooie gevechten op de baan. Close racing in optima forma, maar de hele middag en avond bleef het een sportieve strijd op Circuit Zandvoort. Geen auto belandde in de grindbak. De verschillen op de finishlijn om de winst in een klasse waren in een aantal gevallen slechts drie tienden van een seconde.

DRDO


In de kwalificatie bleef een van de toppers in de BMW M3 Cup langs de kant. Floris Dullaart liet zijn zoon Rover achter het stuur plaatsnemen. Dat resulteerde in de derde startplek voor de eerste race. De tweede snelste tijd bepaalt de startvolgorde voor de tweede race en dat betekende voor vader en zoon Dullaart de tweede tijd voor race 2. De twee snelste tijden werden gereden door good old Cor Euser die inmiddels meer dan duizend races op zijn naam heeft staan. Hij pakte dus twee pole positions.

Om de verschillen niet te groot te maken, krijgen de coureurs een vooraf vastgestelde tijd dat ze stil moeten staan tijdens de verplichte pitstop. Dit leidt tot meer strijd op de baan en dat ondervond Euser. In zijn BMW M3 stond hij het langst stil, waardoor de koppositie werd ingeruild voor de vijfde plaats. Euser kroop nog naar de staart van Sander Dullaart, maar kon de coureur van Certainty niet meer voorbij. Het verschil op de streep was slechts 0.304.

DRDO


De strijd om de winst was nog spannender te noemen. Rover Dullaart reed het tweede deel van de race en hij wist Jonas Wintermans tot de streep achter zich te houden. Ook daar was het uiteindelijke verschil slechts 0.320. Gedurende twaalf ronden hield Wintermans de druk vol op de 19-jarige debutant. In de Tarzanbocht waagde hij meerdere pogingen en ook in het Scheivlak reden de twee coureurs zij aan zij. “Rover heeft super gereden”, zegt vader Floris. “Dit is voor hem een super klasse om te leren. Met de afstelling, de pitstops, het rijden tegen ervaren coureurs. Dit is voor beginners zeker een prima klasse.”

In de laatste ronde raakten Dullaart en Wintermans elkaar in het Scheivlak en dat leverde de coureur een tijdstraf van 10 seconden op. “Ik zag hem iedere ronde worstelen in die bocht”, zegt Wintermans. “Hij zette de deur open en ik kon hem er naast zetten, maar hij wist niet dat ik daar zat. We hebben elkaar op een spannend moment geraakt, maar het was een mooi, hard en eerlijk gevecht. Ik gun hem de overwinning in zijn eerste race en zijn vader natuurlijk ook.”

DRDO


Ook in de tweede race pakte Wintermans de tweede plaats. Nu niet achter Dullaart, die kampte met een probleem met de stuurhuispomp, maar achter Cor Euser. In de tweede race zijn de pitstops gelijk en Euser reed onbedreigd naar de overwinning. “Ome Cor was een maatje te groot”, zegt Wintermans. “Het was leuk dat het in de laatste rondjes donker begon te worden. Dat moet je nog meer focussen op je rempunt.”

DRDO


Bij de Specials was er een eerste en een derde plaats voor een andere vader-zoon combinatie: Jean Pierre en Jaxon Verhoeven. De 17-jarige Jaxon begon vorig jaar met een Renault Clio in de DRDO, nu rijden de twee in een BMW Compact. “Vooral in de eerste race hadden we een close gevecht met Bas Barenbrug”, zegt vader Jean Pierre. “Bumper aan bumper, maar eerlijk en zonder botsingen.”

DRDO


“We willen samen endurance gaan rijden met een Porsche in het BelCar kampioenschap”, vervolgt vader Verhoeven. “3, 4 of 6-uursraces en het uiteindelijke doel is een 24 uursrace. Dan moet je ook in de nacht rijden en dat hebben we vandaag op het einde al even kunnen oefenen. De DRDO is een goede leerschool voor Jaxon. We kunnen veel rijden in korte tijd, je bent geen heel weekend kwijt en ook budget technisch is het interessant.”

Charlotte Verkuijlen


Ook opvallend aan de eerste race bij de Specials was de derde plaats voor Charlotte Verkuijlen. De Brabantse had bijna twee podiumplaatsen gepakt, maar in de tweede race ging in de laatste bocht de motor stuk, waardoor ze op 0.538 vierde werd. “Mensen kijken ervan op, maar ik ben het natuurlijk gewend uit het karten om tussen de jongens te rijden. In de auto is het wel wat anders, maar ik pik het snel op.”

Verkuijlen wordt begeleid door Cor Euser en de routinier is onder de indruk van de talentvolle coureur. “Ik zit wel eens naast haar en dan is ze nauwelijks op een foutje te betrappen.” Die opmerking hoort de enige vrouw in het veld graag. “Je kunt natuurlijk geen groter compliment krijgen dan dat een coureur als Cor dat zegt. Een eerste podium in de DRDO smaakt zeker naar meer en daarom is het extra jammer dat we er in Spa niet bij kunnen zijn.”

DRDO


In de Standaard-klasse ging de strijd om de winst in beide races tussen Han Kolenaar en de combinatie Hans Creemers-Raimond van Steen. In de eerste race was het verschil op de finish 0.350 in het voordeel van Creemers-Van Steen. Een race later waren de rollen omgedraaid en ging Kolenaar er met de winst van door.

Erik Post


De gevechten op de baan worden sinds drie jaar voorzien van het vakkundige commentaar van Erik Post. De voormalig coureur volgt de race vanuit de toren op start-finish, kijkt op de beeldschermen en ziet alle sector- en rondetijden van de coureurs. “De DRDO is een mooie klasse en zit tussen de DNRT en A-wedstrijden in. Het is een goede opstap naar de A-evenementen. Door de wisselende pitstoptijden is het voor een commentator lastig te volgen, maar als iedereen zijn pitstop heeft gemaakt, zie ik weer hoe het er voor staat.” De livestream van de camera op het rechte stuk en het commentaar van Post zijn online te volgen. Op het hoogtepunt zijn er enkele duizenden kijkers. “Dan krijg ik ook wel eens berichten dat ze het leuk vinden om mijn stem te horen.

“Een klasse heeft smaakmakers nodig die mooie dingen laten zien”, zegt Post, die in zijn herinneringen terugdacht aan de legendarische autocoureur Rob Slotemaker. “Zoals in mijn beginfase Rob Slotemaker een smaakmaker was. Met een ruime voorsprong kon hij een ronde voor het einde de pits in rijden. Het team vroeg dan wat er aan de hand was. ‘We gaan winnen’, was het antwoord en hij reed weer door en won de race.”

Cor Euser


In de Spotlights: Cor Euser
Cor Euser pakte in Zandvoort een dubbele pole position en reed in de races naar een vijfde en een eerste plaats. Zonder extra tijd bij de pitstop had de 61-jarige coureur beide races gewonnen. In de tweede race bedroeg zijn voorsprong maar liefst 26 seconden. “Dat is niet niks voor een cup-klasse. En we hebben niks aan de auto gedaan.”

Euser reed in juli de duizendste race uit zijn carrière, een enorm hoogtepunt in zijn rijke loopbaan. In de GT & Prototype Challenge tijdens het DTM-weekend in Zandvoort haalde hij bovendien een onverwacht podium. “Ik reed met de oude Marcos uit 1999. In de kwalificatie kon ik totaal niet meekomen. Een podium in de race had ik totaal niet verwacht, het was dat er een aantal Porsches op elkaar knalden. Uiteraard leidt een duizendste race tot veel aandacht. Dat is zeker leuk. Zelfs een blad in Amerika belde me op voor een interview.”

De carrière van Euser begon jaren geleden en hij kan zijn eerste race nog goed herinneren. “Het was in de Formule Ford en Arie Luyendijk was mijn coach. Ik startte als vierde en wist in de race de winst te pakken met 3,5 seconde voorsprong. De gouden beker staat nog steeds in de werkplaats. Samen met de bijna 500 andere bekers en vandaag komt er weer eentje bij.”

Euser wil zijn race-ervaring doorgeven en begeleidt jonge talenten als Charlotte Verkuijlen en Daan Pijl. De nu 15-jarige Amsterdammer stapte als 13-jarige al in een auto van Euser in. De routinier was de examinator bij het halen van zijn racelicentie. “Daan had geen enkele race-ervaring en is de jongste autocoureur ooit. Het is begonnen dat hij van zijn vader de auto de garage in en uit mocht rijden. Hij is een talent, een slimme en stabiele jongen. Dat is geweldig om te zien.”

Bij beide coureurs stapt Euser regelmatig als bijrijder in. “Charlotte heeft echt serieuze stappen gemaakt en ze zit nog niet aan haar max. Er zit nog veel meer in haar en in de auto. Mensen vinden het apart, omdat ze een meisje is, maar ze heeft de snelheid uit het karten meegenomen. Ze heeft veel vertrouwen in de auto en als ik er naast zit, maakt ze nauwelijks tot geen fouten.”

DRDO


Uitslagen DRDO dinsdag 28 augustus:

BMW M3 Cup: BMW M3 R46 met Koopman Racing Kit

Race 1:
1. Floris en Rover Dullaart (BMW M3) 25 ronden
2. Jonas Wintermans (BMW M3) + 10.320
3. Dennis van der Linden (BMW M3 E46) + 11.947
4. Sander Dullaart (BMW M3) + 36.430
5. Cor Euser (BMW M3) + 36.734
6. Drummen-Friederich (BMW M3) + 1:32.242
7. Van Duijn-Van Duijn (BMW M3) 24 ronden

Race 2:
1. Cor Euser (BMW M3) 24 ronden
2. Jonas Wintermans (BMW M3) + 26.654
3. Floris Dullaart (BMW M3) + 42.661
4. Sander Dullaart (BMW M3) + 53.808
5. Dennis van der Linden (BMW M3 E46) + 1:30.217
6. Drummen-Friederich (BMW M3) + 1:50.410
7. Van Duijn-Van Duijn (BMW M3) 22 ronden

Specials: Toerwagens met maximaal 1 pk op 5,0 kg:

Race 1:
1. Verhoeven-Verhoeven (BMW Compact) 25 ronden
2. Bas Barenbrug (BMW M3) + 3.917
3. Charlotte Verkuijlen (BMW Compact) + 16.585
4. Andre van de Laan (BMW1 Serie) + 22.816
5. Jan Willem van Stee (BMW1 Serie) + 59.576
6. Jorg Hendriks (BMW 328i) 24 ronden
7. Ate van Ylzinga Veenstra (BMW1 Serie) 20 ronden
8. Rudy Sluiter (BMW 130i) 8 ronden

Race 2:
1. Bas Barenbrug (BMW M3) 24 ronden
2. Rudy Sluiter (BMW 130i) 23 ronden
3. Verhoeven-Verhoeven (BMW Compact) + 4.116
4. Charlotte Verkuijlen (BMW Compact) + 4.654
5. Jan Willem van Stee (BMW1 Serie) + 5.627
6. Andre van de Laan (BMW1 Serie) + 1:34.028
7. Jorg Hendriks (BMW 328i) 22 ronden
8. Ate van Ylzinga Veenstra (BMW1 Serie) 21 ronden

Standaard: Toerwagens met maximaal 1 pk op 6,5 kg:

Race 1:
1. Creemers-Van Steen (BMW E36) 23 ronden
2. Han Kolenaar (Mazda MX 5) + 0.350
3. Rene Waringa (BMW E36) + 3:27.280
4. Peter Koopman (VW Golf) 13 ronden

Race 2:
1. Han Kolenaar (Mazda MX 5) 22 ronden
2. Creemers-Van Steen (BMW E36) + 14.515
3. Rene Waringa (BMW E36) 21 ronden

Meer verslagen Dutch Race Driver Organisation:

Succesvolle aftrap achtste seizoen DRDO: groot startveld op Ciircuit Zandvoort en veel verschillende winnaars

Spektakel bij tweede DRDO-event op Circuit Zandvoort: regen, close racing en gezelligheid

Lekker zomeravondracen! Veel zon en sportieve strijd bij derde DRDO-event op Zandvoort

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS