Autosport NL • DRDO

Spektakel bij tweede DRDO-event op Circuit Zandvoort: regen, close racing en gezelligheid

Uitgegeven door Bart • 8 juni 2018 02:02 • Print artikel

De tweede wedstrijdronde van de Dutch Race Driver Organisation (DRDO) was kenmerkend voor waar het evenement voor staat. In de korte tijdspanne van een namiddag en een avond kwamen de 24 auto’s in actie tijdens een vrije training, de kwalificatie en twee races over 50 minuten.

Dutch Race Driver Organisation (DRDO)

Een forse regenbui net voor de eerste race zorgde voor wisselende omstandigheden, maar ook voor spektakel op de baan. Toen was overigens John Hooft er al niet meer bij. Hij was de grote pechvogel van de dag, toen zijn BMW in de trainingen de geest gaf. Maar zoals Hooft al eerder aangaf. Als cup-sponsor (Goldinvestment.nl) van de DRDO finisht hij toch altijd als eerste.

Slicks of regenbanden

De coureurs moesten vanwege de snel opdrogende baan een keuze maken tussen slicks of regenbanden. De meeste rijders kozen voor regenbanden en wisselden tijdens de verplichte pitstop naar slicks. Voor de van poleposition vertrokken Floris Dullaart was de bandenwissel noodzakelijk. “Na drie ronden had ik al gaten in mijn banden. Op slicks ging het super en was ik drie seconden per ronde sneller dan de rest. Ik had eigenlijk op slicks moeten beginnen.”

DRDO

Dullaart won zo de eerste race met overmacht, ook door een lange pitstop van concurrent Cor Euser. De tweede race werd op een volledig droge baan verreden en dat leverde een schitterend gevecht op tussen Dullaart, Euser en Peter Koelewijn. De drie lieten op de baan zien wat close racing in houdt. “Het was zeker een leuk gevecht”, zegt Dullaart. “Peter pakte de kop van mij over, maar binnen twee bochten lag ik weer terug op 1. Hierdoor kwam Cor wel dichterbij. Helaas maakte ik een foutje en pakte Cor de kop. En in die positie maakt hij geen fouten.”Koelewijn was op dat moment uitgevallen door een probleem aan de rechterachterkant, veroorzaakt door iets te hard door een kuil of over de kerbs gereden te hebben.

Cor Euser reed goed in de regen, maar had een slechte pitstop en verloor daar veel tijd. Het waren voor de routinier de 992e en 993e race uit zijn roemrijke carrière. “In de regen was ik de snelste, maar het duurde te lang bij de bandenwissel. De tweede race was een close race. In het begin hield ik een veilige marge op Floris en Peter. Ik dacht ‘laat ze het maar uitvechten’. Zeven ronden voor het einde heb ik de kop gepakt en die heb ik niet meer uit handen gegeven.”

Lucas Groenveld

In de specialklasse ging de winst in beide races naar de 16-jarige Lucas Groeneveld. In zijn Clio 4 was hij ruim sneller dan de concurrentie. “Het ging super goed in de regen. Door de voorwielaandrijving kwam ik snel weg en had ik veel grip in de regen. Ook op slicks ging het daarna goed", zei de protegé van Dillon Koster. "In de tweede race had ik een wat mindere start, maar ik lag snel weer op kop. De DRDO is een gaaf concept. Veel actie in korte tijd en ideaal voor mij om bezig te blijven met het oog op de Renault Clio Cup.”

DRDO

De standaardklasse werd een prooi voor Rudy Sluiter, teamgenoot van Groeneveld en Dullaart bij het Certainty Racing Team. Sluiter won beide races en eindigde in de eerste race zelfs negende overall. “Ik rij in een 17 jaar oude BMW Compact, maar dat is een heerlijke auto. Negende overall is niet normaal als je ziet dat ik slechts 190 pk heb en sommige andere coureurs over 360 pk beschikken. Het is een top-klasse en het zou mooi zijn als er nog meer animo voor komt. Ik kan helaas niet iedere keer, omdat ik ook de Porsche Boxster Cup rij.”

DRDO Race 2

Opvallend in het veld van 24 deelnemers was de combinatie Ad en Charlotte Verkuijlen. Vader en dochter rijden samen in een BMW Compact, al nam Charlotte de eerste race volledig voor haar rekening. “Het is leuk om samen te racen”, zegt Ad kijkend naar zijn voorbijrazende dochter. “Ik zit al 35 jaar in de autosport. De kinderen zijn er mee opgegroeid. Sommige mensen gaan met hun kinderen naar de Efteling of het Dolfinarium, wij gingen naar Spa of Zandvoort.”

Ad en Charlotte Verkuijlen

De 22-jarige Charlotte is werkvoorbereider in de bouw en werkte in de ochtend van de racedag nog. “Ik ben begonnen in het karten en die hobby is een beetje uit de hand gelopen. Acht jaar lang hebben we samen gekart. Het racen is een mooie uitlaatklep, een verslaving waar je niet vanaf komt. De regen kort voor de eerste race maakte me niet veel uit, omdat je de routine van het karten meeneemt naar het circuit.”

Ad Verkuijlen is in 35 jaar autosport met zijn bedrijf VA Motorsport Engineering in diverse disciplines actief geweest. Momenteel houdt de coureur uit Sint-Oedenrode zich volop bezig met het historisch racen. “Ik ben veel in buitenland. Barcelona, Imola, Spa, noem maar op. Ik ben al veel op pad, dus dan is het mooi dat de DRDO op een avond verreden wordt. Samen racen met mijn dochter is heel speciaal”, aldus de voormalig monteur van onder meer Rial F1, Barron Sports en Benetton.

Danny van Dongen

Een verhaal als die van Ad en Charlotte Verkuijlen is kenmerkend voor de DRDO. “Het is ook ideaal voor het begin van je autosportcarrière”, zegt organisator Danny van Dongen die samen met Dillon Koster de Dutch Race Driver Academy en de bijbehorende businessclub heeft opgezet. “De DRDO kan een mooie opstap zijn naar de Super Car Challenge. Maar de DRDO is er ook voor coureurs die ervaring op willen doen of gewoon lekker willen racen. Het is zomeravond-racen op een doordeweekse dag en daardoor goed te combineren met werk of school. Op één avond rij je net zoveel als normaal tijdens een heel weekend. Het is veel racen in korte tijd en we werken in verschillende klassen en met verschillende auto’s.”

In de spotlights: Dillon Koster, Certainty.nl
Dillon Koster is met zijn team Certainty Racing Team actief op hoog niveau in de Renault Clio Cup en de TCR Germany Series en rijdt met vier auto’s mee in de DRDO. “De ervaren technische crew van Certainty Racing Team prepareert de auto’s en verzorgt de service tijdens de evenementen. We hebben vier monteurs in dienst en hebben twee werkplaatsen in Zandvoort en Haarlem. Met vier auto’s blijft het goed overzichtelijk. Nu reden Floris Dullaart, de combinatie Dennis van der Linden-Hermen Peene, Lucas Groeneveld en Rudy Sluiter voor ons. Ik doe het coachen en de begeleiding samen met Jaap van Lagen.”

Dillon Koster Certainty Racing Team

Kun je iets zeggen over het ontstaan van de DRDO?
Dillon Koster: “We zijn 8 jaar geleden begonnen nadat de DNRT uit zijn jasje was gegroeid. De DRDO staat voor compact racen. Veel racen in korte tijd. We richten ons daarbij op de zakelijke rijder, die weinig tijd kwijt is om zijn hobby uit te oefenen. Het is racen in een goede sfeer en we sluiten altijd af met een drankje.”

Wat kun je zeggen over de businessclub?
DK: “Steeds meer ondernemers en directieleden met een passie voor autosport halen hun racelicentie. Met die licentie op zak kunnen ze zich aanmelden bij de businessclub. Leden komen tien keer per jaar op het circuit in actie en dat wordt gecombineerd met een netwerkevenement met een gastspreker uit de wereld van de autosport of het zakenleven. Als ze interesse hebben, is een vervolg in de DRDO mogelijk, maar ook de stap naar a-niveau is bij ons mogelijk.”

Samen met Danny van Dongen ben je eigenaar van de Dutch Race Driver Academy. Wat houdt dat in?
DK: “We hebben samen de raceschool opgezet. Cursisten kunnen in één dag hun racelicentie halen. Ze komen op de eerste dag om 16:00 binnen en 24 uur later hebben ze hun licentie. We stomen ze tijdens de cursus klaar voor een race.”

Daarnaast komt het Certainty Racing Team ook in andere klassen uit.
DK: “Klopt. We zijn actief in de Renault Clio Cup en de TCR in Duitsland. Binnen het team is er de mogelijkheid om de stap omhoog te maken. We snappen de auto’s en hebben veel kennis van de Clio. Er is veel knowhow binnen het team en ik heb in 2004 ook zelf in de Clio Cup gereden. Maar voor coureurs is het niet belangrijk om veel van de auto te weten. Als een coureur twee linkerhanden heeft, kunnen we hem of haar tijdens het evenement volledig ondersteunen.”

De tweede ronde van de DRDO was wederom een groot succes. Het volgende event is op woensdag 27 juni 2018. Plaats van handeling: Circuit Zandvoort. Wilt u ook eens deelnemen aan een race van de Dutch Race Driver Organisation of wilt u meer informatie hebben over het halen van een race-licentie, ga dan naar de website van de DRDO.

DRDO


DRDO


Podium


Uitslagen DRDO ronde 2 2018:
BMW M3 Cup Race 1:
1. Floris Dullaart BMW 22 ronden
2. Peter Koelewijn BMW M3 E46 +34.225
3. Cor Euser BMW +40.974
4. Jonas Wintermans BMW +49.147
5. Van der Linden-Peene BMW M3 E46 21 ronden
6. Drummen-Friederich BMW +1:20.765
7. Van Duijn-Van Duijn-Van Duijn BMW M3 20 ronden
8. Freddy Schaap BMW M3 +30.972

BMW M3 Cup Race 2:
1. Cor Euser BMW 26 ronden
2. Floris Dullaart BMW +8.382
3. Jonas Wintermans BMW +31.084
4. Van der Linden-Peene BMW M3 E46 +41.102
5. Freddy Schaap BMW M3 +1:16.293
6. Drummen-Friederich BMW +1:46.462
7. Van Duijn-Van Duijn-Van Duijn BMW M3 25 ronden
8. Peter Koelewijn BMW M3 E46 24 ronden

podium Specials

Specials Race 1:
1. Lucas Groeneveld Clio 4 22 ronden
2. Bas Barenbrug BMW 21 ronden
3. Andre Seinen BMW 130i +6.076
4. Jorg Hendriks BMW 328i +31.831
5. Verkuijlen-Verkuijlen BMW Compact 20 ronden
6. Andre van de Laan BMW +47.479
7. Alexander Berger BMW Compact +48.303
8. Jan Willem van Stee BMW +53.524
9. Verhoeven-Verhoeven BMW Compact +58.819
10. Van de Sande-vd Wiel VW Golf 800 20 VT 4 ronden

Specials Race 2:
1. Lucas Groeneveld Clio 4 26 ronden
2. Andre Seinen BMW 130i +8.882
3. Alexander Berger BMW Compact +9.761
4. Verhoeven-Verhoeven BMW Compact 25 ronden
5. Andre van de Laan BMW +13.236
6. Verkuijlen-Verkuijlen BMW Compact +43.855
7. Jorg Hendriks BMW 328i +1:20.719
8. Jan Willem van Stee BMW 4 ronden
9. Bas Barenbrug BMW 1 ronde

Podium Standaardklasse

Standaardklasse Race 1:
1. Rudy Sluiter BMW Compact 21 ronden
2. Creemers-Steen BMW E36 +4.949
3. HanKolenaar Mazda MX5 20 ronden
4. Peter Koopman VW Golf +1.486
5. Pieter de Lint BMW Compact +40.993
6. Wagenaar Hummelinck- Honda Civic +1:56.694
Van Noordenne-Meuwser

Standaardklasse Race 2:
1. Rudy Sluiter BMW Compact 24 ronden
2. Peter Koopman VW Golf +12.475
3. HanKolenaar Mazda MX5 +22.569
4. Wagenaar Hummelinck- Honda Civic 21 ronden
Van Noordenne-Meuwser
5. Creemers-Steen BMW E36 3 ronden

Foto's Chris Schotanus en Bas Kaligis

Babe-box

Xtra

COLUMNS