Autosport NL • Autosport NL Diversen

Berry van Elk kampioen in Dacia Logan na 24 uur Oschersleben

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 26 september 2006 16:22

Kampioen in Dacia Logan na 24 uur Oschersleben!

Door: Berry van Elk

Een week geleden ging de telefoon; Manfred Bavelaar die voorheen in een Renault Clio V6 heeft gereden in de Dutch Supercar Challenge nodigde mij uit om deel te nemen aan de 24 uur van Oscherleben in een Dacia Logan.

Toen werd ik even stil; een Dacia Logan? Is dat niet dat gekke hok dat is ontwikkeld voor de Oost-Europese markt? Maar de nieuwsgierigheid en de wil om een keer een 24 uurs race te rijden wonnen het al snel van de vooroordelen. Vol goede moed werd er koers gezet naar Duitsland om tijdens het evenement van de DNRT de 24 uren van Oschersleben te rijden.

Op het circuit aangekomen kwam ik erachter dat de Dacia over 90 rasechte PK’s beschikt, de uitspraak: “Op het rechte stuk kun je een sjekkie rollen.” deed ook geen wonderen voor de motivatie. Gelukkig was ‘Team de Winter Transport’ met als coureurs Ton de Winter, Manfred Bavelaar en Ronald Barten en als Team Manager Paulo Atzei razend enthousiast over de auto.

Dus dan maar de auto in, al snel blijkt dat alle vooroordelen overboord kunnen. Ondanks het gebrek aan vermogen is de Dacia een heel erg leuke auto om in te racen. Het is juist de kunst om vloeiend te rijden, zo weinig mogelijk te remmen en de gang erin te houden. Één bocht op het circuit is cruciaal, deze bepaalt namelijk je vaart in de volgende bochtencombinaties en het daarop volgende rechte stuk. Je moet dus continu geconcentreerd zijn.

Na de vrije trainingen en de kwalificatie mochten we als ‘Team de Winter Transport’ als tweede in de Dacia klasse starten achter de door Ton Strous Junior (voormalig Nederlands kampioen Formule Renault) bestuurde Dacia. Maar een 24 uurs race win je niet in de eerste ronde en al helemaal niet in de kwalificatie. Met het kampioenschap in zicht begint Manfred Bavelaar aan de eerste van 24 stints van een uur.

Die eerste stint verliep voorspoedig, Manfred was zelfs in staat om het gevecht aan te gaan met de snellere Seat Ibiza’s. Na drie uur racen had ‘Team de Winter Transport’ al drie ronden voorsprong op de tweede Dacia van Unipart!

In mijn eerste stint sloeg het noodlot toe; elektrische problemen! Na een half uur bracht ik de Dacia binnen die ook nog eens te kampen had met banden die versleten waren tot voorbij het canvas! Na een dik half uur sleutelen en proberen kon de Dacia weer op pad maar de voorsprong van drie ronden was inmiddels omgebogen tot een achterstand van bijna 20 ronden!

Als het kampioenschap binnen gehaald moest worden was er geen ruimte meer voor ‘of’ en ‘maar’ er was alleen maar ruimte voor gas. En dat gebeurde dan ook, allereerst de beurt aan Ronald Barten om naar buiten te gaan en alles bleek weer te werken.

Zodoende draaide ‘Team de Winter Transport’ weer strakke ronden en werd er iedere ronde iets van de voorsprong van de leiders in de Unipart Dacia afgereden. Tegen het vallen van de avond kwam het management van het team erachter dat er in dit tempo nog maar 1.800 ronden nodig waren voordat de leiders gepakt zouden worden!

In de Dacia Logan Cup is het niet toegestaan om met behulp van communicatie apparatuur in verbinding te staan met de pitstraat. Door een mobiele telefoon op het dashboard te plakken met duct-tape was het toch mogelijk om de rijders ’s nachts op de hoogte te stellen wanneer het tijd was voor een pitstop. De oplichtende telefoon was duidelijk, de rijder behoefde alleen de oproep weg te drukken en zo wist het team ook dat de auto binnen zou komen.

Deze telefoon kwam goed van pas toen Ronald Barten wederom te kampen kreeg met elektronische problemen. Team Manager Paulo Atzei kreeg een telefoontje vanuit de auto; “AUTO VALT UIT. ELEKTRONICA. MOET BINNEN KOMEN.” Toch niet weer? Gelukkig kreeg Paulo al snel weer een telefoontje; “AUTO WERKT. BLIJF BUITEN.” Zo ziet u maar weer, ook in de Dacia Logan Cup staat de techniek voor niets.

Toen ’s nachts Ton Strous Junior in een concurrerende Dacia instapte was het een mooi moment om eens te vergelijken. Zonder de eigen rondetijden te weten of de rondetijden van Strous Jr. te weten waren we zeer aan elkaar gewaagd. Zodoende bleef het gat gelijk waardoor er in de volgende stints weer ingelopen kon worden op de andere Dacia’s.

Toen de dagenraad kwam was er nog weinig goed nieuws voor ‘Team de Winter Transport’ alle Dacia’s reden netjes hun rondjes en de onderlinge verschillen waren nog te groot om kans te maken op de overwinning. Rond half 11 kwam er goed nieuws voor ons, de Dacia van de ‘Mr. Glow Krasse Knarren’ met daarachter het stuur Ton Strous Junior had een aanvaring gehad met de vangrail en moest zodoende lang in de pitstraat blijven om onder andere een schijfrem te vervangen. De tweede plaats was daardoor weer een feit en het kampioenschap lag in de handen van ‘Team de Winter Transport’! Tegen het eind van de race speelde er nog een wiellager op dat gedurende een extra stop vastgezet werd.

De Unipart Dacia sloeg geen klap verkeerd en dat zou deze auto ook niet meer gaan doen, zodoende won Unipart Dacia om 15:00 de 24 uur van Oschersleben in de Dacia klasse. Ondanks alle problemen en 48 minuten meer in de pitstraat dan de leiders wordt ‘Team de Winter Transport’ tweede op ‘slechts’ 13 ronden achterstand.

Dat was genoeg om het Nederlands Kampioenschap Dacia Logan Cup 2006 te pakken voor ‘Team de Winter Transport’. Ze zullen het er nog lang over hebben in Oschersleben of zoals Manfred Bavelaar het zei: “Schat, we zullen nu toch de huwelijkse voorwaarden aan moeten passen. Je bent nu immers getrouwd met een kampioen!”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS