Autosport Internationiaal Singleseaters • Autosport INT Diversen

Wereld Première Spyker D12 Peking to Paris tijdens 76e Autosalon in Genève

Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 28 februari 2006 20:32

Zijne hoogheid Khaldoon Khalifa Al Mubarak - CEO van Mubadala Development Company - en Victor Muller - CEO van Spyker Cars - hebben vandaag de Spyker D12 Peking-to-Paris gepresenteerd bij het grote publiek op het 76e Autosalon in Genève.

Spyker D12 SSUV


De wereldpremière van deze Super Sports Utility Vehicle (SSUV) is de
introductie van de 2e productielijn na de Spyker C8, Laviolette, Double 12 en C12 LaTurbie super sportwagens. De Spyker D12 Peking-to-Paris is een 4-wiel aangedreven wagen voor 4 personen. De wagen heeft een luxueus en ruim interieur en wordt aangedreven door een krachtige W12 motor die 500pk produceert. De productie van deze nieuwe Spyker zal van start gaan in het laatste kwartaal van 2007. Het is dit jaar de 4e keer dat Spyker Cars present is in Genève, haar laatste bezoek dateert van 2000.

Victor Muller vertelt: "Vandaag, 28 Februari 2006, bij de onthulling van ons allernieuwste prototype, D12 Peking-to-Paris; kennen wij de belangrijkste dag in de geschiedenis van ons bedrijf. Sinds de stichting op de eerste dag van het nieuwe millennium, heeft Spyker 4 verschillende wagens geïntroduceerd in minder dan 6 jaar. Dit is ons 5e model. In 4 jaar tijd hebben we 3 keer deelgenomen aan de 24 Uren van Le Mans. Dit jaar zullen we voor de 4e keer deelnemen. Het zal gaan om 2 Spyker C8's die zullen meestrijden in de etmaalrace. We zijn gegroeid van een kleine zaak tot een grote zaak met 100 werknemers.
Van een onderneming van 2 man, tot een bekend bedrijf sinds Maart 2004. We hebben grote shareholders aangetrokken zoals Mubadala Development Company van Abu Dhabi en Merchant Bridge van Londen. We hebben een grote aanbieding gekregen met een hoofdrol in de film Basic Instinct 2. Spyker heeft ook nog verschillende “awards” gekregen zoals onze meest recente: "Best New Exotic Car 2006" in de Verenigde Staten van Amerika en ook "Favourit Sports Car" in Beijing, China. Vorig jaar hebben we 48 wagens geproduceerd en dit jaar zal dat aantal stijgen tot 100 wagens. We zijn nu met een tweede productielijn bezig en ik ben dan ook trots om te zeggen: Spyker is zeer snel aan het groeien!"

Spyker exclusief kontje


Muller gaat verder: "Dit had nooit bereikt kunnen worden zonder de inzet van onze werknemers en de steun van onze partners: VW groep en Audi, Coventry Prototype Panels, Karmann AG en vele anderen welke we zeer dankbaar zijn. Nu dat de sportwagens weer 'in' zijn, hebben we 7 maanden geleden besloten om een prototype te bouwen dat volgens ons groot succes zal kennen. Dit zal de doorbraak zijn van de allereerste 4 wiel aangedreven 6-cylinder (geproduceerd in 1903), welke dan ook de sporen heeft gelegd aan het ontwerp van de Spyker D12 Peking-to-Paris.

Spyker D12 Peking-to-Paris: De erfenis

De sporen van de Spyker D12 Peking-to-Paris zijn terug te vinden in niet één maar drie Spyker modellen, die elk voor de bijdrage heeft gezorgd van de huidige glorieuze erfenis van het bedrijf. De erfenis is een van de vijf waarden van het merk dat de huidige modellen sterk beïnvloedt. De tweede inspiratie voor de auto's is de erfenis uit de luchtvaartindustrie waaruit de eerste Spyker ontstaan is na de Eerste Wereldoorlog in 1919: de Spyker 'Aerocoque', bestaande uit de romp van een vliegtuig en de opmerkelijke fintail. Dit model was de eerste Spyker waarin het bedrijf luchtvaarttechnologie en het design in een straat bolide had verwerkt. De “fintail” van de 'Aerocoque' heeft geleid tot de dakvin van de SSUV. Het laatste historische kenmerk voor de SSUV betreft de naam van de Peking to Paris race in 1907; de meest indrukwekkende race aller tijden waarin de Fransman Goddard deelnam met de fabrieksondersteunende Spyker 18/22 Pk.

Op 10 juni 1907 werden er vijf auto's ingezet die een ongekende uitdaging voor mens en machine aan gingen. Het was de laatste verovering van de auto op de niet gemotoriseerde vervoersmiddelen. Goddard finishte tweede na drie maanden gereden te hebben op onbekend terrein, waar nog geen auto was geweest. De SSUV doet de naam van deze race eer aan en de baanbrekende moed dat het beheerst: deze mensen verkenden onbekend terrein, iets dat de moderne Spyker D12 Peking-to-Paris doet op haar eigen manier: het gaat een volledig nieuw marktsegment in; die van de SSUV.

“We hebben hoge verwachtingen van de nieuwe SSUV. De toekomst van de D12 ziet er zeer belovend uit en we hebben al verschillende bestellingen binnengekregen. De meningen van deze kopers berusten dus enkel en alleen op de ontwerp-tekeningen. We verwachten dat de wagen zeer populair zal zijn op de markten in het Midden Oosten, de Verenigde Staten en China en dus ook dat de verkoopcijfers van de D12 hoger zullen liggen dan die van de vorige modellen. Onze SSUV combineert ‘high speed performance’ met prima off-road capaciteiten terwijl de passagier van een zeer ruim interieur kan genieten. De standaard uitvoering zal bestaan uit AP Racing Carbon ceramic matrix remmen en Koni FSD schokdempers,” besluit Victor Muller

Spyker interior


De Spyker D12 Peking-to-Paris
De nieuwe SSUV van Spyker zal 1850 kilogram wegen, en toch zal de wagen hetzelfde rijgedrag hebben als een sportwagen. De Spyker D12 Peking-to-Paris heeft een 6.0 liter 12 cilinder motor van 500pk. De W12 motor van Volkswagen AG accelereert van 0 tot 100 in 5 seconden! De sequentiële versnellingsbak heeft 6 versnellingen en de bestuurder zal aan het stuur zelf moeten schakelen. Het 3 dubbel dashboard heeft dezelfde look als in de cockpit van een vliegtuig en de velgen van de wagen zijn 24 inch Aeroblade-velgen. De lengte van de wagen bedraagt 4.95 meter, de breedte is 2 meter. De minimum hoogte van de Spyker is 1.68 meter en de maximum hoogte zal 1.77 meter bedragen. De tankinhoud is 100 liter (22 gallons) en de topsnelheid van de D12 Peking-to-Paris is 295 km/u!

Spyker Squadron, race on sunday, sell on monday!

Spyker Squadron heeft de plannen voor 2006 uitgebreid dankzij de goede resultaten van 2005. De 2 fabrieks-Spyker C8 Spyder GT2Rs zijn ingeschreven voor de 12 Uren van Sebring. De race zal plaatsvinden op 18 maart.

Spyker C8 Spyder GT2R

Spyker Squadron zal tevens met 2 wagens deelnemen aan de 24 Uren van Le Mans. Daarnaast aan alle Le Mans Series (LMS) races en enkele FIA-GT races. De Le Mans organisatie Automobile Club de L’Ouest (AC0) heeft de deelname van 2 Spyker C8 Spydder GT2Rs reeds bevestigd voor de 74e etmaalrace op het circuit van La Sarthe in het weekend van 17-18 Juni 2006. RaceXpress berichtte onlangs over de plannen van Spyker Squadron. (Klik hier voor bericht Spyker Squadron 23-Febr)

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS